Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, September 8, 2014

ABNxcess stesen TV era baharu

Sumber Sinar
ABNxcess menawarkan khidmat TV bersama-sama Internet berkelajuan tinggi dengan harga cukup berpatutan kepada masyarakat Malaysia.
SELARI dengan perkembangan teknologi, negara kini sudah mempunyai stesen televisyen (TV) kabel digital pertama apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merasmikan Asian Broadcasting Network (M) Sdn Bhd (ABNxcess), pada Jun lalu.

Pelancarannya yang menggambarkan kelahiran 'era baharu' TV, apabila menawarkan khidmat TV bersama-sama internet berkelajuan tinggi dengan harga cukup berpatutan kepada masyarakat Malaysia.

Sejajar dengan tema itu, ABNxcess menawarkan perkhidmatan untuk semua atau ‘Akses Untuk Semua’, bagi memastikan segenap lapisan masyarakat menikmati kandungan siaran berbentuk pendidikan, maklumat dan hiburan.

Ia juga selari dengan visi kerajaan bagi mengurangkan jurang digital serta membina ekonomi berasaskan pengetahuan yang kukuh. Untuk mengetahuinya secara lanjut, Zass berjaya mendapatkan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif ABNxcess, Sreedhar Subramaniam.

Boleh terangkan sedikit mengenai ABNxcess?

ABNxcess menyertai industri Internet Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi (HBSB) dengan menawarkan perkhidmatan internet pada harga rendah dan terpantas untuk kegunaan seisi rumah. Kami menggunakan Motorola Mobiliti Home (kini dikendalikan oleh Arris) yang memberi produk dan perkhidmatan berkualiti termasuk kabel modem untuk menyalurkan khidmat HSBB.

Khidmat TV berbayar ABNxcess menggunakan set top box, daripada Motorola yang menyokong fungsi video MPEG 4, TV berdefinisi tinggi, port USB untuk khidmat PVR di masa akan datang, aplikasi permainan dan khidmat informasi.

Pandangan tentang kerjasama ini?

Kerjasama antara Arris dan Motorola adalah satu kelebihan kepada ABNxcess. Arris dan Motorola adalah satu nama besar yang memiliki pengalaman luas dan peneraju industri video serta jalur lebar dan ia adalah satu kelebihan kepada ABNxcess untuk memberi khidmat terbaik kepada pelanggan.

Selain memberi khidmat internet berkelajuan tinggi, penggunaan kabel yang sama turut membolehkan kami menyediakan khidmat video. Perkhidmatan TV berbayar ABNxcess menggunakan teknologi kelas dunia yang tidak akan mendatangkan masalah apabila berhadapan dengan gangguan seperti hujan, ribut petir dan kilat.

Pelancaran kabel TV digital ini menandakan 'era baru' TV di negara ini. Boleh jelaskan dengan lebih lanjut?

Pelaburan yang dibuat oleh ABNxcess pasti akan mengubah landskap sosial, persekitaran dan ekonomi negara. Daripada pelajar yang membuat kerja rumah hinggalah ke media sosial, e-dagang dan hiburan, pengguna kini boleh mengakses, bermain dan berkongsi sebarang data dalam kelajuan yang tinggi.

Ini adalah 'era baharu' yang ingin dibawa oleh ABNxcess kepada negara. Dengan pengumuman ini, ABNxcess akan merealisasikan 'akses untuk semua'. Akses untuk semua... Kami ingin memastikan semua peringkat masyarakat mendapat akses yang baik kepada pelajaran, maklumat dan hiburan bagi merapatkan jurang digital dan memperkukuhkan ekonomi berdasarkan pengetahuan.

Sejak dilancarkan Jun lalu, bagaimanakah sambutan yang diterima?


Semestinya menggalakkan. Ramai yang sering bertanya dan menantikan bilakah perkhidmatan ini akan 'sampai' ke tempat mereka. Kini, kami sedang berusaha memperluaskan operasi ke seluruh negara dengan sasaran lima juta pelanggan menjelang tahun 2017. Pada masa ini, lebih 30,000 telah melanggan perkhidmatan kami dan jumlah itu semakin meningkat dari sehari ke sehari.

Bagaimana dengan tawaran harga yang diberi?

Siaran TV kabel ABNxcess bermula daripada RM29.90 sebulan bagi 50 siaran TV termasuk 10 siaran HD, perkhidmatan internet daripada RM129 sebulan untuk kelajuan 10 Mbps serta RM158.99 bagi pakej kedua-dua sekali. begitu pun, sebagai promosi, perkhidmatan pakej buat masa ini ditawarkan pada harga RM98.99 sebulan.

Kami mampu menawarkan harga rendah berikutan penggunaan rangkaian Coaxial Serat Hibrid (HFC) yang memerlukan kos lebih rendah. Teknologi ini berbeza dengan teknik yang digunakan penyedia perkhidmatan sedia ada iaitu sambungan wayar fiber ke rumah yang mana sambungan seperti ini sangat mahal dan memerlukan tempoh yang panjang untuk menebus semula kos yang dikeluarkan.

Perkembangan terkini ABNxcess?

ABNxcess memperuntukkan RM2 bilion bagi memperluas sekali gus memantapkan operasi dalam tempoh empat tahun. Jumlah itu antara lain akan digunakan untuk membuka pusat servis di negeri lain bermula dengan Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.

Kami juga merancang untuk meningkatkan kapasiti dan menyasarkan lebih 200 saluran televisyen menjelang 2015. Buat masa ini, ABNxcess hanya terdapat di sekitar Lembah Klang dan Johor Bahru.

Kami akan memperluaskan perkhidmatan di Kajang, Seremban, Ipoh dan Melaka menjelang hujung tahun ini. Selain itu, kami berhasrat meliputi lebih 70 peratus perkhidmatan ini di seluruh negara menjelang 2017.

Bukankah perkhidmatan ABNxcess mirip dengan perkhidmatan sedia ada kini?

Saya akui perkhidmatan yang ditawarkan seakan-akan sama dengan produk sedia ada seperti HyppTV atau Astro Byond IPTV, namun kami melihat masih ada ruang dan peluang di pasaran tempatan untuk ABNxcess muncul sebagai penyedia perkhidmatan baharu di pasaran.

0 comments: