Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, September 8, 2014

Obesiti: Pelajari jumlah kalori yang diambil

Sumber Sinar

JANGAN salahkan makanan sekiranya anda mengalami masalah obesiti, kata pakar pemakanan dan kecergasan, Kevin Zahri Abdul Ghaffar.
  
Beliau berkata, pengambilan makanan tanpa menghiraukan jumlah kalori yang diperlukan oleh badan dalam sehari adalah punca utama permasalahan obesiti yang kian meningkat dalam kalangan masyarakat Malaysia.
  
Sehubungan itu, orang ramai perlu mempelajari jumlah kalori dalam setiap makanan yang diambil serta mengetahui teknik pengiraan kalori yang diperlukan oleh badan dalam sehari.
  
"Walaupun pengambilan makanan dalam kuantiti yang sedikit, namun jika jumlah kalorinya tinggi, ia akan tetap menggagalkan proses diet individu berkenaan," katanya kepada Bernama selepas menjadi tetamu jemputan program 'Dalam Radar' Radio 24 Bernama.
  
Katanya, tidak menjadi masalah untuk menikmati pelbagai jenis hidangan, namun pengambilan makanan tersebut harus difahami kandungan nutrisinya terlebih dahulu.

Kevin Zahri yang juga pengasas program Jom Kurus 1Malaysia (JK1M) berkata maklumat mengenai jumlah kalori makanan itu boleh diperoleh melalui pelbagai aplikasi maklumat kalori makanan seperti 'My Fitness Pal' yang boleh dimuat turun ke dalam telefon pintar.
  
Sementara itu, program JK1M musim ketiga yang akan berlangsung selama enam minggu bermula 13 Sept depan mendapat sambutan menggalakkan di 60 tempat di seluruh negara.
 
Beliau berkata, sehingga kini, penyertaannya mencecah 1,000 orang dan masih terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia termasuk kanak-kanak yang mengalami masalah obesiti untuk menyertainya. - Bernama

0 comments: