Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, November 7, 2013

Melaka tawar RM1 sekilogram minyak masak terpakai

MELAKA - Kerajaan Melaka menerusi Perbadanan Teknologi Hijau Melaka (PTHM) menawarkan RM1 untuk setiap kilogram minyak masak terpakai dalam usaha merancakkan lagi projek pemprosesan biodiesel di negeri itu.

Exco Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi, Teknologi Hijau dan Inovasi Melaka, Datuk Md Yunos Husin berkata orang ramai boleh menjual minyak masak terpakai kepada PTHM di 28 pejabat Jawatankuasa Pembangunan dan Penyelarasan Dewan Undangan Negeri Melaka (Japerun) dalam tempoh dua minggu lagi.

"Ramai penduduk mahupun peniaga di negeri ini masih belum mengetahui kelebihan menjual minyak masak terpakai dan kebanyakan mereka membuang bahan itu ke dalam longkang rumah mereka begitu sahaja.

"Ini menyebabkan pencemaran alam sekitar dan boleh mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan," katanya dalam sidang akhbar, di sini hari ini.

Menurutnya pada masa ini secara purata PTHM hanya dapat mengumpulkan sekitar tiga tan minyak sebulan berbanding kapasitinya memproses 50 tan sehari.
Beliau turut meminta PTHM dan pihak berkuasa tempatan di negeri itu mengadakan lebih banyak program kesedaran mengenai cara mengitar semula minyak masak terpakai yang betul kepada orang ramai.

"Program mengenai pemprosesan minyak terpakai ini perlu diadakan secara menyeluruh dengan memberi penerangan kepada orang ramai bagaimana minyak terpakai ini boleh diguna untuk dijadikan biodiesel," katanya.

Sementara itu PTHM melalui kenyataannya berkata selain menghantar sendiri minyak terbabit ke pejabat Japerun, orang ramai boleh mendaftar dalam talian di laman sesawang PTHM iaitu www.melakagreentech.gov.my/biodiesel.

"PTHM akan membekalkan tong minyak masak plastik untuk kutipan minyak masak itu dan peserta boleh menyimpan sisa minyak masak mereka sehingga penuh, kemudian PTHM akan mengutip tong itu ke depoh simpanan sebelum diproses menjadi biodiesel," kata kenyataan itu.

Penggunaan bahan api biodiesel boleh mengurangkan 'carbon footprint' dunia dan diiktiraf sebagai alternatif yang baik untuk diesel daripada bahan api fosil.

0 comments: