Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, November 28, 2013

Mesirkini: Morsi bakal kembali seperti Nabi Yusof?


" Krisis Mesir tiada penghujung dan tiada kesudahan. Setelah lebih 100 hari sejak kudeta Tentera, lebih 6,000 menjadi korban tentera dan ribuan lagi disumbat ke dalam penjara oleh regim kudeta Tentera.

Walaubagaimanapun, sesuatu yang unik berlaku di Mesir. Setiap hari berlaku demostrasi rakyat untuk mengutuk dan mendesak kejatuhan kudeta tentera.

Jarang benar jika berlaku kudeta Tentera di mana-mana dunia,rakyatnya berani membuat demostrasi jalanan yang aman. Tetapi itulah terjadi di bumi Nabi Yusuf a.s ini.

Cuba anda bayang setelah 6,000 rakyat menjadi korban tentera,kebangkitan rakyat semakin membara. Bermula dari penyokong Ikhwan hinggalah kini semua rakyat terlibat untuk menjatuhkan regim kudeta Tentera ini.

Kini, regim kudeta terpaksa berhadapan dengan pelajar pula. Bermula dari seawal tadika hinggalah pelajar universiti seluruh Mesir.

Bilakah ianya akan berakhir? Inilah persoalannya.

Bagi rakyat Mesir, tiada pengakhiran dan kesudahan hinggalah regim kudeta dijatuhkan dan semua askar balik ke berek masing-masing dan pimpinan tentera dihadap ke mahkamah untuk pengadilan.

Rakyat tidak akan berpatah balik.Mereka sudah kehilangan lebih 6,000 syuhada' tetapi sedang "mengilang" jutaan orang untuk jatuhkan regim dokongan Amerka dan Zionis ini.

Di pihak kudeta dan boneka pula,pelbagai cara dibuat untuk menangani krisis ini.Bermula bantuan Amerika,negara Teluk hinggalah perisikan Israel. Semuanya gagal.

Membunuh,menangkap dan mengubal akta demi akta sudah dibuat untuk menghalang kebangkitan rakyat. Malangnya kebangkitan rakyat semakin membara dan semangat moral anggota tentera semakin menurun dan merundum teruk.

Bagi rakyat, " bunuhlah seberapa ramai kamu mahu dan penjarakan sebanyak mana kamu mahu.......".

Mati akal Amerika,Negara Teluk dan Zionis untuk hadapi "ungkapan keramat" ini !

Yang pastinya, "permainan" ini amat meletihkan regim kudeta Tentera dan "menambah tenaga maksima" untuk rakyat Mesir.

0 comments: