Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, January 15, 2014

Apabila Najib Dikangkungkan, Jentera Maya UMNO Langsung Tak Bermaya

Oleh: Shahbudin Husin

Sejak semalam laman sosial sesak dengan perkataan kangkung dan kaitannya dengan Perdana Menteri, Najib Razak. Hanya kerana Najib mahu mempertahankan kenaikan harga barang yang tidak semuanya berpunca daripada kerajaan tetapi juga disebabkan faktor lain seperti cuaca dan sebagainya dan kemudian mengambil harga sayur kangkung sebagai contohnya telah menyebabkan beliau dikaitkan dengan pelbagai perkara berkaitan kangkung.

Ini kerana contoh kangkung yang diambil oleh Najib itu memang agak kurang tepat untuk menggambarkan penurunan harga barang berikutan di kampung-kampung, sayur kangkung boleh diperolehi secara percuma di tepi-tepi parit di kebanyakan rumah.

Apa yang menjadi persoalan rakyat mengenai kenaikan harga barang ini ialah berkaitan keputusan kerajaan seperti menaikkan harga minyak, menghapuskan subsidi gula dan kenaikan tarif letrik sehingga dengannya telah menyebsbkan banyak barang-barang keperluan seharian turut meningkat harganya.

Tetapi kenaikan yang berpunca daripada tindakan kerajaan ini tidak dijawab oleh Najib, sebaliknya contoh kangkung yang diambilnya juga langsung tidak kena. Lantaran itu, Najib bukan saja dikangkungkan, malah digelar Perdana Menteri kangkung dan dikaitkan dengan pelbagai perkara lain berkaitan kangkung.

Apabila Najib diserang tentera siber atau jentera maya PR berkaitah perkara ini, satu perkara yang paling nyata ialah betapa berkesan dan ampuhnya mereka dalam melakukan kerja ini. Serangan yang dilakukan bagaikan bertali arus dan tidak henti-henti sehingga masyarakat umum juga dapat merasakan bahawa Najib telah tidak bertindak bijak dengan mengambil kangkung sebagai contoh dalam ucapannya.

Dalam masa yang sama, berikutan serangan bertubi-tubi dan bertali arus ini, Najib akhirnya telah menjadi bahan jenaka dan ketawa masyarakat.

Lebih malang lagi, di sebalik serangan yang dilakukan terhadap Najib ini, jentera maya UMNO kelihatan langsung tidak berperanan dalam mempertahankan Perdana Menteri. Mereka seolah-olah sudah lumpuh dan tutup kedai.

Sementera Najib, Muhyiddin, Zahid Hamidi dan lain-lain pemimpin kanan UMNO berulang kali menyatakan kepentingan peranan media baru dalam tahun-tahun mendatang dan dalam pilihanraya 2018 nanti, tentera siber atau jentera maya UMNO seolah-olah tidak wujud langsung dalam persaingan yang sedang berlaku ini. Ketika Najib dikangkungkan adalah contoh terbaik bagaimana jentera maya UMNO langsung tidak bermaya dan seolah-olah tidak wujud saja layaknya.

Langsung tidak ada yang mempertahan dan membela Najib dalam isu ini. Mereka hanya membiarkan saja Najib dilanyak dan dilenyek oleh tentera siber pro pembangkang. Memang dalam hal ini jentera siber pembangkang begitu berjaya serta kelihatan begitu komited dan bersungguh-sungguh dalam menjalankan peranan menggugat keyakinan rakyat terhadap Najib, UMNO dan kerajaan.

Ahmad Maslan yang mengetuai jentera penerangan UMNO juga tidak berperanan memberi penerangan dan lebih rela Najib dikangkungkan begitu saja. Di manakah jentera beliau dalam hal ini?

Jentera maya di pejabat Perdana Menteri yang dilaporkan mempunyai bajet besar dan memiliki segala kemudahan juga nampaknya gagal menyaingi kehebatan pejuang maya PR yang berjuang tanpa wang dan lebih kerana fisabilillah semata-mata.

Begitu juga biro Media Baru, Pemuda UMNO turut disangsikan peranannya. Langsung tidak terlihat kelibat mereka dalam menyerang balas apa yang dilakukan oleh jentera siber pembangkang terhadap Najib.

Di kalangan pemimpin UMNO pula, daripada sekian banyak yang aktif dalam media sosial, hanya Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang tampil mempertahankan dan membela Najib. Yang lain-lain, sama ada tiada keupayaan untuk menjawab, merasakan tidak penting membela Najib atau mereka tidak terfikir untuk menjawabnya tetapi semua ini menampakkan kelemahan yang ketara yang seolah-olah Najib hanya bersendirian dan tidak dibantu dalam mempertahankan dirinya.

Jika dalam hal sekecil kangkung ini pun, jentera siber UMNO sudah lumpuh dalam perjuangannya, sudah tentulah dalam hal-hal yang lebih besar atau ketika mahu mempertahankan UMNO dan BN dalam pilihanraya 2018 nanti, ia akan menjadi lebih parah lagi.

Oleh itu, jika keadaan ini berterusan, bukan saja Najib akan terus dikangkung atau dibayamkan di masa-masa akan datang, bahkan zaman gelap UMNO dan BN sudah boleh dibayangkan dalam pilihanraya 2018 nanti. Ini kerana menjelang PRU 14, semakin ramai jumlah pengundi yang bergantung kepada maklumat di internet dan laman sosial untuk mengikuti perkembangan yang berlaku dalam negara.

0 comments: