Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, October 30, 2014

TNI pintas pesawat Singapura

Sumber Kosmo


Agensi - GAMBAR menunjukkan jet pejuang Sukhoi SU-27 (kiri) memintas sebuah pesawat ringan milik Singapura yang dikesan menceroboh ruang negara Indonesia di Pontianak, Kalimantan kelmarin.
JAKARTA – Sebuah pesawat ringan jenis Beechcraft 9L milik Singapura dipintas oleh jet Tentera Nasional Indonesia (TNI) sebelum diarahkan mendarat di Pangkalan Udara Lanud Supadio di Pontianak, Kalimantan kelmarin selepas ia didapati menceroboh ruang udara republik itu, lapor portal Kompas.com kelmarin.

Panglima Infantri TNI, Bernadus Robert berkata, pesawat Singapura itu yang dalam misi latihan dipintas oleh jet pejuang Sukhoi SU-27/30MKI Flankers setelah dikesan memasuki wilayah Indonesia dari selatan Singapura menuju ke Sibu, Sabah pada pukul 10.30 pagi waktu tempatan.

Kapal terbang itu dikesan terbang pada ketinggian 6,096 meter dengan kelajuan 463 kilometer sejam (kmj) hingga 648kmj dalam keadaan mencurigakan sewaktu melalui ruang udara Indonesia tanpa mendapat kebenaran pemerintah Indonesia. – Agensi

0 comments: