Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, April 27, 2011

Antibiotik punca masalah

antibiotik

SETIAP tahun, lebih separuh juta kanak-kanak di Amerika Syarikat (AS) menerima kesan sampingan akibat penggunaan ubat-ubatan yang diberikan oleh doktor. Kira-kira lima peratus daripada kanak-kanak itu telah dimasukkan ke wad.

Pengambilan antibiotik dikenal pasti sebagai punca utama kebanyakan masalah. Antibiotik akan menyebabkan masalah serta-merta seperti ruam, sakit perut dan cirit-birit. Lebih menakutkan, masalah itu tidak bersifat sementara, malah, akan menjurus kepada pelbagai masalah lain pada kemudian hari.



Antibiotik yang memasuki tubuh kita akan membunuh bakteria-bakteria baik dalam usus, sedangkan ia sepatutnya melindungi kita daripada kebanyakan masalah kesihatan. Penghapusan bakteria-bakteria yang sihat itu akan mengakibatkan pertumbuhan sejenis kulat, candida secara berlebihan.

Pertumbuhan candida secara berlebihan boleh menjadi punca kepada pelbagai masalah. Antaranya termasuk sakit kepala, jerawat, ekzema, kanser, alahan, ketidakseimbangan hormon dan sembelit. Candida boleh membiak di kawasan berbeza dalam badan pesakit yang berlainan.

Diet yang kaya dengan gula dan karbohidrat pula akan menyebabkan pembiakan candida bertambah besar. Pendek kata, pengambilan antibiotik memusnahkan sistem imunisasi asas badan dan menyumbang kepada masalah lain. – Natural News


0 comments: