Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, January 25, 2012

Harga Minyak Dunia 2012 Naik Mendadak Jika Sekatan Minyak Ke Atas Iran Diteruskan?

Sumber Beritasemasa

harga minyak dunia Harga Minyak Dunia 2012 Naik Mendadak Jika Sekatan Minyak Ke Atas Iran Diteruskan?

Sebab utama sekatan minyak dibuat pastinya tidak lain dan tidak bukan kedegilan Iran menghentikan program nuklear mereka, apatah lagi baru-baru ini Israel terus memberikan tekanan kepada kerajaan pimpinan Barack Obama kerana tidak sabar dengan Barack Obama yang masih lagi tidak melancarkan serangan terhadap Iran.

Di mana melalui sebuah akhbar kepunyaan kaum Yahudi di Amerika mengesyorkan anggota Mossad supaya membunuh Barack Obama, supaya akhirnya nanti timbalan presiden yang lebih cenderung untuk mengikut telunjuk Israel dilantik sebagai presiden dan kemudian melaksanakan apa yang dinamakan “pre-emptive strike” terhadap loji nuklear Iran.

Terdesaknya pelobi-pelobi perang, golongan elit Yahudi dan pro Zionis di sana untuk memulakan perang pastinya akan menyebabkan berlaku malapetaka yang sukar digambarkan, keadaan di Timur Tengah akan musnah oleh api peperangan!

Begitulah apa yang berlaku di Iraq, bermula dengan tuduhan tentang WWD Iraq, kemudian sekatan-sekatan yang memusnahkan ekonomi, akhirnya apa jadi? Lihat negara Iraq sekarang ini setelah “dilanyak” oleh Amerika dan Britain, akhirnya Israel Laknatullah tepuk tangan.

Modus operansi yang sama jugalah yang mereka mahu lakukan terhadap negara Iran.

  • Bermula dengan pelbagai tuduhan
  • Sekatan yang melumpuhkan ekonomi
  • Akhirnya serangan akan dilakukan
  • Begitulah cara Yahudi Zionis untuk mengekalkan status quo mereka sebagai kuasa tunggal di Timur Tengah!
  • Manakala golongan Yahudi Zionis di Amerika tanpa berselindung dan tanpa rasa malu menggunakan pengaruh mereka mendesak Amerika untuk berperang bagi pihak mereka, dengan itu mengurangkan risiko terhadap Israel.
  • Sebab itulah juga dengan angkuhnya mereka mendesak Netanyahu menyuruh Mossad membunuh Obama. (laporan berita : Uproar after Jewish American newspaper publisher suggests Israel assassinate Barack Obama)

Hakikatnya apa yang diperhatikan sekarang ini, walaupun Obama bukanlah wira bagi sebilangan besar masyarakat Islam, tapi sekurang-kurangnya cara appeasement beliau yang hanya melancarkan serangan-serangan drone kepada sasaran tertentu seperti di Pakistan dan juga Afghanistan , sebenarnya adalah untuk meredakan desakan pro Israel untuk melancarkan perang yang lebih besar, khususnya terhadap Iran.

Kalau diikutkan cara Barack Obama ini :

  • Tetap membangkitkan kemarahan kepada umat Islam, tetapi pada skala yang kecil kerana apa yang kami lihat taktik appeasement yang digunakan Barack Obama sekarang ini sekurang-kurangnya dapat memuaskan sedikit hati golongan pro Zionis yang terlalu kemaruk menyuruh Amerika berperang dengan skala yg lebih besar!
  • Dengan cara & taktik ini Obama akan mengatakan bahawa dia sedang melakukan sesuatu, walaupun bukan kepada sasaran utama Pro Zionis ketika ini iaitu Iran
Akhirnya sekarang ini :
  • Negara-negara Eropah mengenakan sekatan minyak ke Iran (nadi ekonomi Iran)
  • Tetapi, Teheran mengugut ia akan menutup Selat Hormuz, yang digunakan sebagai laluan satu per lima bekalan minyak dunia,
  • Manakala pegawai-pegawai Amerika Syarikat (AS) memberi amaran yang negara-negara Eropah menggunakan kekuatan mereka bagi memastikan perairan itu kekal dibuka kepada laluan antarabangsa

Antara keputusan Kesatuan Eropah (EU) baru-baru ini :

  • sekatan minyak yang diputuskan oleh menteri-menteri luar Kesatuan Eropah (EU) secara dramatik
  • EU memutuskan bahawa tidak harus ada sebarang kontrak minyak antara anggota EU dan Iran selepas Julai 2012
  • EU juga membekukan aset-aset bank pusat Iran dan mengharamkan transaksi emas, logam-logam berharga dan berlian

Gelombang Kenaikan Harga Minyak Dunia 2012?

minyak iran Harga Minyak Dunia 2012 Naik Mendadak Jika Sekatan Minyak Ke Atas Iran Diteruskan?

Apa yang boleh kami katakan di sini, tindakan seperti akhirnya nanti akan bukan sahaja memakan diri mereka sendiri, malahan negara-negara lain akan turut terkena “tempiasnya”. Secara kolektifnya, sekitar 18% destinasi minyak Iran sampai ke negara Eropah. Apabila diambil kira harga minyak di Eropah didagangkan dalam matawang Eropah menunjukkan harga pernah berada di kemuncak pada tahun 2008? (Yang menyebabkan pada masa itu jugalah kerajaan Malaysia menaikkan harga minyak terlalu tinggi secara mendadak)

Apa Yang Akan Terjadi Akhirnya Nanti?

  1. Bekalan minyak ke Eropah berkurangan, minyak naik
  2. Jikalau Iran tembak kapal minyak lalu selat hormuz, besar kemungkinan minyak milik Arab Saudi banyak yang tidak akan sampai ke destinasi
  3. Harga minyak akan melambung tinggi. Akhirnya banyak negara akan terkesan
  4. Jadi adakah ini permainan dan wayang Amerika + sekutu untuk serang Iran atas alasan untuk menjamin kestabilan + kesejahteraan dunia?

Untuk berperang dengan Iran tidak semudah ketika berperang dengan Iraq dan Afghanistan. Jadi, untuk masa terdekat ini, cara nak dapatkan duit mudah, menimbulkan pelbagai spekulasi untuk berperang. (Dapat lah mereka tambahan US$30 – US$40 untuk setiap tong).

Tetapi adakah mereka terlepas pandang, terhadap negara-negara yang tak setuju dengan tindakan ini, pasti ada jalan untuk memberikan tekanan dan memaksa EU menarik baik “tindakan kurang cerdik” seperti ini.

Kalau diiukut rekod sekarang ini, sudah beberapa kali Iran dikenakan sekatan ekonomi, rakyat mereka pastinya sudah bersedia dengan bahana ini tetapi yang menjadi persoalannya sekarang ini mampukah rakyat dari negara-negara Eropah sanggup menghadapi kenaikan harga minyak dunia yang melampau?


0 comments: