Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, March 13, 2010

Tanda-Tanda Kiamat

Alamat Kiamat : Alamat Kiamat atau tanda-tanda kiamat adalah petunjuk atau isyarat yang sudah hampirnya hari kiamat dan bakal menyusul pula tanda-tanda kiamat besar. Sebahagian ulama telah mengira tanda-tandanya dan menemui lebih 90 tanda walaupun berbeza menurut para penghitungnya.

Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam hadits iaitu sabda Nabi Muhammad s.a.w. sendiri. Kebanyakan hadis-hadis ini dapat ditemukan di dalam Sahih Muslim, Sahih Bukhari dan Riwayat Tarmizi.


Tanda-Tanda Kecil Kiamat
Menurut dalil daripada hadits-hadits Nabi s.a.w. banyak sekali tanda-tanda kecil akan kedatangan hari kiamat telahpun ada pada hari ini. Kemungkinan semua tanda-tanda kecil itu telah muncul, cuma manusia yang tidak mengambil peduli sahaja yang tidak tahu. Di antara tanda-tanda kecil kiamat sebagaimana yang disebut di dalam hadits ialah;

☼ Penaklukan Baitulmuqaddis
Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat" Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari

Zina bermaharajalela.
Maksud hadits: "Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - (HR Sahih Muslim)

☼ Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik. Pemimpin di kalangan orang-orang yang warak dan alim akan diusahakan sedaya upaya turun dari memagang jawatan.

☼ Bermaharajalela alat muzik dan manusia semua menggemarinya. Sehingga mereka merasakan tanpa bunyian alat-alat muzik hidup tidak sempurna.

☼ Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah

☼ Menghias masjid dan membanggakannya. Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - (HR Riwayat Nasai)

☼ Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan jiran tetangga.

☼ Ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat dan kedudukan. Pendidikan akhirat semakin dijauhi, sehinggakan anak orang-orang berilmu sendiri dihantar ke universiti yang menuntut ilmu dunia semata-mata agar memperolehi jawatan dan kedudukan yang tinggi dalam masyarakat.

☼ Ramai orang soleh meninggal dunia. Seorang demi seorang, di kalangan orang soleh meninggal dunia, sehingga manusia semakin hilang tempat rujukan.

☼ Orang hina mendapat kedudukan terhormat.

☼ Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja. Ucapan salam sesama islam semakin ditinggalkan. Maka ditinggalkan sunnah menyebarkan salam sesama Islam.

☼ Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.

☼ Hilangnya sifat malu dari diri wanita. Mereka sanggup berbuat apa sahaja perbuatan terkutuk seperti zina dan pengguguran anak, asalkan mendapat keseronokan dan sedikit habuan, malah kemewahan.

☼ Suami orang berzina dengan isteri orang lain. Isteri sanggup meninggalkan anak dan suami kerana mengejar nafsu syahwat, mengejar kemewahan dan kedudukan dari suami orang lain.

☼ Bulan sabit kelihatan besar.

☼ Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita. Berita-berita yang disampaikan adalah pembohongan semata-mata, bahkan mereka berusaha agar dilihat berita bohong itu menjadi suatu kebenaran dengan berbagai-bagai alasan.

☼ Banyak saksi palsu dan menyembunyikan kesaksian yang benar.

☼ Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai. Tanaman dan tumbuhan akan hidup subur ditanah yang dahulunya padang pasir yang kering kontang.

☼ Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkara biasa.

☼ Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan).

☼ Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda.

☼ Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.

☼ Akan terdapat banyak pengkritik, pembawa cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat.

☼ Orang akan mendirikan hubungan dengan orang tak dikenali dan memutuskan hubungan dengan yang rapat dan disayangi.

☼ Orang akan melakukan homoseksual dan lesbian.

☼ Akan terdapat ramai anak luar nikah.

☼ Berkurangnya sifat amanah. Bahkan mereka menganggap sifat amanah akan menghalang kemajuan, membantut jalan kekayaan dan tidak dihormati orang.

☼ Terasa berat untuk menjalankan hukum syariah. Zakat dijadikan hutang, kewajipan haji ditangguhkan walaupun kekayaan melimpah-limpah.

☼ Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya. Ini mungkin kerana semakin ramai lelaki yang berkedudukan lebih rendah daripada isterinya. Lelaki kini malas belajar dan sebaliknya perempuan memenuhi semua pusat pengajian tinggi. Sudah tentu pendapatan isterinya lebih besar daripada suami.

☼ Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya.

☼ Suara manusia meninggi (menjerit dan berteriak) di masjid-masjid.

☼ Pemimpin suatu kaum adalah keji dan fasik.

☼ Lelaki dihormati bukan kerana budi dan kebaikan tetapi kerana takut akan kejahatannya.

☼ Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan.

☼ Mendahulukan lelaki menjadi imam bukan kerana ilmu tetapi kerana suaranya ketika membaca al-Qur'an.

☼ Menjual jawatan atau kepemimpinan (politik wang).

☼ Memandang rendah kepada darah. Pembunuhan berlaku di mana-mana, walaupun hanya kesilapan yang kecil.

☼ Seorang isteri bekerja dalam satu syarikat dengan suaminya. Malah isteri berpangkat lebih besar.

☼ Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam.

☼ Orang fasik dimuliakan sedangkan orang mulia dan terhormat direndahkan.

☼ Banyak orang berharap untuk mati kerana banyaknya kekacauan ataupun kesengsaraan.

☼ Banyaknya berlaku gempa bumi dan tanah runtuh.

☼ Banyaknya berlaku huru-hara yang menyebarkan kejahatan.

☼ Banyaknya berlaku pergaduhan dan pembunuhan.

☼ Munculnya mati mendadak atau mati secara tiba-tiba.

☼ Masjid dijadikan jalan iaitu seseorang muslim melalui masjid tanpa melakukan solat.

Tanda-Tanda Besar Kiamat
Tanda kiamat besar merupakan suatu peralihan dari tanda-tanda kiamat kecil dan juga petanda ini menunjukkan bahawa dunia semakin amat dekat dengan hari kiamat. Antara tanda-tanda berikut menurut hadis.

  • Keluar sejenis binatang dari bumi bernama Daabatul Ardhi.
  • Lahirnya Dajjal.
  • Keluar asap tebal.
  • Kemunculan Imam Mahdi.
  • Turunnya Nabi Isa A.S.
  • Matahari terbit ke arah barat.
  • Keluarnya suku Yajuj dan Majuj.
  • Perempuan mengandung akan terburai kandungannya.
  • Terdengar tiupan sangkakala pertama

0 comments: