Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, January 12, 2011

FAEDAH SERAT

Kekacang, bijian dan buah-buahan kering boleh menjadi makanan snek berserat tinggi.
Disebabkan pada hari ini makanan yang diproses dan makanan segera menjadi tumpuan, pemakanan anda mungkin kekurangan kompleks-kompleks serat dietari yang anda perlukan. Sudah tentu cara yang terbaik untuk anda memperolehi serat adalah dengan memasukkan lebih banyak makanan kaya serat yang pelbagai jenis ke dalam pemakanan anda. Buah-buahan segar, bijirin dan roti bijirin penuh merupakan sebahagian daripada penyelesaian tersebut. Lentil dan kekacang bukan sahaja banyak mengandungi serat malahan juga mengandungi jumlah protein yang cukup banyak. Kekacang, bijian dan buah-buahan kering boleh menjadi makanan snek berserat tinggi. Namun begitu, ramai daripada kita tidak dapat membekalkan serat yang mencukupi untuk tubuh kita dengan memberikan pelbagai jenis alasan.

Suplemen serat atau fibre boleh membantu meningkatkan pengambilan serat anda jika anda tidak berupaya atau tidak mahu mengubah cara pemakanan anda. Ia membekalkan campuran seimbang serat larut dan tak larut daripada pelbagai sumber semula jadi.

Apa itu serat dietari?

Serat dietari ialah bahagian-bahagian tumbuhan yang tidak dapat dicerna. Serat hanya terdapat dalam makanan berasaskan tumbuh-tumbuhan seperti buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang dan bijirin.

Apakah dua jenis kategori serat?

Serat boleh diklasifikasikan secara meluas kepada dua kategori serat larut dan serat tak larut. Sayur-sayuran, gandum dan kebanyakan bijirin mengandungi lebih banyak serat tak larut sementara buah-buahan, oat, barli dan legume mengandungi lebih banyak serat larut. Setiap jenis serat mempunyai faedah yang berlainan.

Serat tak larut menyerap banyak air, iaitu kira-kira 15 kali lebih berat danpada berat setiap serat tersebut, bagi melembut dan membanyakkan najis. Gandum penuh, barangan bran gandum dan kulit buah-buahan serta sayur-sayuran merupakan sumber serat tak larut yang utama.

Serat larut melekit dan memerangkap air bagi membentuk gel. Serat larut termasuklah pektin, guar, 8 musilaj dan serat di dalam bran oat, barli, kekacang kering dan legume-legume yang lain.

Apakah faedah-faedah serat?

  • Serat yang mencukupi dapat mengurangkan rasa lapar dan dengan itu mengurangkan pengambilan makanan.
    Serat menyerap lembapan, menambahkan berat pada makanan agar is dapat bergerak dengan lebih mudah melalui salur usus. Oleh kerana ia mempunyai ciri yang menambahkan berat najis, rasa kenyang terhasil. Ini merupakan berita baik bagi mereka yang berdiet kerana pengambilan serat yang mencukupi dapat mengurangkan rasa lapar dan dengan itu mengurangkan pengambilan makanan.

  • Serat dipercayai dapat membantu meredakan sembelit kerana ia dapat melembutkan najis ketika menyerap lembapan. Hasilnya, pengeluaran najis dilakukan pada masa yang tetap semasa melalui salur usus. Anda diingatkan untuk minum air yang mencukupi (sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari) semasa anda meningkatkan pengambilan serat untuk hasil yang efektif. Jika pengambilan air tidak mencukupi penghadaman akan terganggu dan menyebabkan masalah sembelit yang lebih serius.

  • Melambatkan penyerapan oleh serat oat bermakna melambatkan kadar penyerapan gula (glukosa) oleh tubuh badan, menyebabkan tahap kandungan gula di dalam darah meningkat secara lebih rata berbanding dengan yang berlaku kepada beberapa jenis karbohidrat seperti bran gandum yang diserap cepat. Disebabkan itu, serat oat pilihan sempurna bagi penghidap kencing manis.

  • Serat dipercayai dapat membantu meredakan sembelit.
    Serat oat dikatakan mengurangkan kolesterol darah dua cara. Pertama, ia bergabung dengan kolesterol di dalam asid hempedu - cecair kekuningan yang dirembes oleh hati untuk memcahkan lemak di dalam usus kecil. Sebahagian kolesterol di dalam asid hempedu mungkin akan dikeluarkan bersama serat sebagai bahan buangan, dan tidak diserap semula. Untuk menggantikan asid hempedu yang hilang, kolesterol dikeluarkan daripada badan, dan ini mengurangkan bekalan kolesterol. Kedua, penapaian serat oat di dalam usus mengeluarkan asid lemak, yang menghalang sintesis kolesterol. Dianggarkan bahawa penurunan setiap satu peratus kolesterol darah dapat mengurangkan dua peratus risiko penyakit jantung koronari.

  • Dengan membawa masuk air di dalam usus besar, serat tidak larut mencairkan karsinogen yang mungkin ada di dalam najis, dan mengurangkan pendedahan dinding usus kepada bahan-bahan ini. Disamping itu, serat tidak larut mengubah pH usus besar, mengganggu kegiatan mikrobial yang menghasilkan karsinogen. Kesan gabungannya dapat mengurangkan risiko barah kolon.

  • Bran oat dan oatmeal mengandungi jenis serat yang biasa dipanggil 'serat mudah larut'. Serat jenis ini juga ada pada buah-buahan, kacang dan kekacang yang juga mengandungi Vitamin B dan asid folik. Asid folik yang penting untuk menambah sel darah merah serta menyumbangkan karbohidrat kompleks yang penting untuk rembesan hormon selepas penghadaman.

0 comments: