Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, November 13, 2012

Isteri Solehah Bahagia Ke Syurga

Selangkah ke alam perkahwinan bererti selangkah kita menuju ke satu dunia baru. Dunia di mana kita bersama dgn pasangan bakal melayari kehidupan sendiri dengan tanggungjawab sendiri.

Bagi seorang perempuan, tanggungjawabnya sudah terletak pada suaminya. Malahan, suaminya perlu didahulukan berbanding kedua org tuanya. Sebagaimana sabda Rasulullah salallahu'alaihiwasallam yg bermaksud :

Sekiranya Aku boleh menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain , nescaya aku akan menyuruh si isteri untuk sujud kepada suaminya. - (Hadis Sahih riwayat Abu Daud dalam Kitab an-Nikah bab 41 , Tirmizi no : 1159 , Ahmad : 4/381 dan Al-Hakim : 2/187.Ianya disahihkan serta dipersetujui oleh Az-Zahabi)

Dan juga mereka (yang diredai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, jadikanlah kami beroleh dari isteri-isteri serta zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menjadi penyejuk mata (menenangkan hati), serta jadikanlah kami sebagai imam bagi orang-orang yang bertakwa..” (surah al-Furqan ayat 74)

Apabila kita berkahwin dgn pasangan kita, bererti kita juga harus 'berkahwin' dgn semua anggota keluarganya. Keluarga suami seperti keluarga kita dan ibunya juga perlu dianggap seperti ibu kita sendiri. Allah subhanahuwata'ala juga telah menetapkan bahawa seorang isteri itu wajib menghormati suami dan keluarga suami. Dalam Islam juga telah digariskan bahawa lelaki akan terus bertanggungjawab terhadap ibunya walaupun sudah bernikah dan sebagai isteri, kita tidak boleh menafikan hukum yg telah Allah tetapkan. Mencalarkan hati ibu mertua, samalah ertinya dia telah mencalarkan hati suaminya. Jika kita sering merungut kpd suami kerana melebih-lebihkan ibunya sendiri drpd kita dan jika suami tidak redha perbuatannya, maka derhakalah isteri itu dan dia tidak akan mendapat keredhaan drpd Allah. Na'uzubillah.

Sabda Rasulullah salallahu'alaihiwasallam yg bermaksud :
" Wanita yang menyulitkan suami dalam urusan penghidupan atau memaksa sesuatu yang tidak terpikulkan olehnya, maka Allah tidak akan menerima ibadah dan amal kebaikannya sampai dia bertaubat "

Bagi seorang isteri, dia akan mendapat pahala untuk seluruh kebaikan yg dilakukan suaminya, tetapi tidak menanggung dosa atas setiap dosa suaminya itu. Untuk menjadi isteri yg solehah, kita harus tahu dan sentiasa tanamkan dalam fikiran kita bahawa tanggungjawab seorang anak lelaki walaupun sudah berkahwin dia masih punya tanggungjawab dan kewajipan kpd kedua ibu bapanya. Dan sbg isteri yg solehah kita perlulah sentiasa mengingatkan suami akan tanggungjawabnya itu.

Demi diriku dalam genggaman-Nya , seseorang perempuan itu tidak dikatakan telah menunaikan hak Tuhannya melainkan setelah ia menunaikan terlebih dahulu hak suaminya. (HR al-Baihaqi dalam al-Kubra : 29207)

Jika dilihat dlm kaca-kaca TV sering memaparkan kisah-kisah antara menantu dan ibu mertua. Ada antaranya mertua tidak senang dgn menantu, tetapi yg lebih parah adalah kisah menantu yg tidak senang dgn mertua sendiri. Kita perlu ingat, jika tidak kerana ibu mertua kita tiadalah wujud suami kita. Seharusnya kita berterima kasih kpd mertua yg telah melahirkan, membesarkan dan mendidik suami kita sehingga menjadi manusia yg berguna. Anggaplah ibu mertua kita spt ibu kita sendiri dan sayangilah dia spt kita sayangkan ibu kita sendiri.

Sentiasalah ingat bahawa syurga seorang anak adalah di telapak kaki ibunya manakala syurga seorang isteri adalah apabila taatkan suaminya. Taat bererti patuh kepada perintah dan kehendak suami kecuali apabila suami menyuruh melakukan dosa dan ia menduduki tempat kedua selepas taat kepada Allah dan Rasul.

Akhir kalam, marilah kita berusaha untuk menjadi isteri dan anak yg soleh dan solehah yg diberkati Allah. Wallahu'alam.

0 comments: