Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, November 16, 2012

Tepung gandum pertama keluaran Bumiputera

Ahmad menerangkan keistimewaan tepung gandum keluaran syarikatnya.
Ahmad menerangkan keistimewaan tepung gandum keluaran syarikatnya.

Berpengalaman dalam bidang perusahaan tepung gandum hampir 12 tahun menjadi pemangkin kepada Ahmad Hassan melebarkan perniagaannya selepas mengambil alih salah sebuah syarikat pada penghujung 2009.

Secara tidak langsung, Ahmad merupakan usahawan Bumiputera pertama yang mengeluarkan tepung gandum walaupun terpaksa mengeluarkan modal besar termasuk mendapatkan bantuan daripada Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB).
Eksekutif Pemasaran Bidara Flour, Arifin Aziz menunjukkan tepung gandum yang dihasilkan. 
Eksekutif Pemasaran Bidara Flour, Arifin Aziz menunjukkan tepung gandum yang dihasilkan.

Pengeluaran tepung gandum di bawah kelolaan Bidara Flour Sdn Bhd mendapat permintaan tinggi dari hari ke hari sehingga mampu bergelar syarikat Bumiputera pertama sebagai pembekal tepung gandum.
Selain menguasai pasaran Malaysia, produk syarikat juga berjaya menembusi pasaran Singapura bagi produk sama dan bercadang membuka kilang memproses tepung dalam tempoh lima tahun akan datang.

Halal, berkualiti dan tanpa peluntur

Pemiliknya, Ahmad Hassan berkata, tepung gandum keluaran syarikatnya diimport khas dari Turki dan India, manakala Bidara Flour hanya melakukan proses menapis sebelum ia dibungkus.

Menurutnya, tepung gandum berprotein tinggi diperoleh dari Turki manakala rendah protein diimport dari India.

"Tanpa penggunaan bahan kimia seperti Benzoyl Peroxide menjadikan tepung ini pilihan golongan pengusaha kilang, kedai kek dan individu.

"Selaras dengan slogan 'Pilihan Utama Anda', syarikat berusaha memberi yang terbaik supaya misi tercapai, sekali gus menjadikan Bidara Flour pembekal tepung gandum ternama Bumiputera di Malaysia," katanya kepada Sinar Harian.

Ahmad berkata, syarikat sentiasa memastikan tepung gandum yang dihantar berkualiti dan memenuhi permintaan pelanggan serta dijual pada harga yang kompetitif.

Menurutnya, tepung gandum Bidara Flour boleh didapati di pasar raya Mydin. Bagaimanapun, syarikat sedang berunding memasarkan produk itu di pasar raya besar Tesco dan Giant.

"Selain itu, syarikat sedang menjalinkan usaha sama dengan jabatan kerajaan, pusat zakat dan organisasi lain yang berminat dengan produk jenama Bidara Flour," katanya.
Proses memasukkan tepung ke dalam mesin penapisan.
Proses memasukkan tepung ke dalam mesin penapisan.
 Kerja pembungkusan dilakukan selepas proses penapisan tepung.
Kerja pembungkusan dilakukan selepas proses penapisan tepung.

Rancang buka kilang proses gandum

Ahmad berkata, sejajar dengan saranan kerajaan supaya Bumiputera lebih agresif terlibat dalam bidang ekonomi, Bidara Flour sentiasa bersaing untuk lebih maju ke hadapan.

Menurutnya, bagi mencapai hasrat itu, syarikat merancang membina kilang pemprosesan gandum sendiri pada masa akan datang supaya pelanggan boleh mendapatkan produk tepung gandum buatan Bumiputera dengan lebih mudah.

“Kami juga berhasrat menghasilkan produk sejuk beku berasaskan tepung gandum seperti roti canai, capati dan sebagainya dengan jenama sendiri.
"Syarikat juga menggalakkan pengeluar Bumiputera lain mengambil peluang menceburkan diri dalam pelbagai jenis perniagaan termasuk industri tepung gandum," katanya.

Beliau berkata, perniagaan yang dijalankan bukan untuk mengaut keuntungan semata-mata, tetapi lebih kepada menjalankan tanggungjawab sosial korporat kepada pengguna khususnya Bumiputera.


0 comments: