Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, July 9, 2010

Salah faham mengenai imunisasi


VAKSIN merupakan kaedah utama dalam mengurangkan kadar kematian akibat penyakit berjangkit di kalangan penduduk dunia.

Ekoran daripada itu, amat penting untuk ibu bapa melindungi anak-anak daripada penyakit berjangkit melalui program imunisasi dengan pemberian suntikan vaksin.

Cuba fikirkan masa yang digunakan menjaga anak yang sakit, masa berjumpa doktor, masa tidak bekerja, kesusahan memberi anak makan ubat juga memakan masa. Jika anak masuk hospital, tanggungjawab dan kebimbangan makin meningkat. Justeru, vaksinasi penting untuk meningkatkan daya tahan melawan penyakit berjangkit anak.

Ibu bapa perlu sentiasa membawa anak untuk mendapatkan vaksinasi untuk kebaikan anak-anak. Ia penting untuk membina imunisasi anak iaitu daya tahan melawan penyakit berjangkit.

Ini kerana penyakit berjangkit merupakan penyebab utama berlakunya kecacatan dan kematian di kalangan kanak-kanak. Imunisasi adalah cara yang efektif dalam mencegah dan mengurangkan penyakit ini. Selain itu, imunisasi adalah satu cara melindungi kanak-kanak daripada beberapa penyakit tertentu secara mudah, selamat dan berkesan. Ini dilakukan melalui pemberian vaksin bagi pembentukan antibodi untuk membina daya ketahanan badan. Vaksin merupakan virus atau bakteria yang mati atau dilemahkan dan diberikan secara suntikan atau melalui mulut. Semua kanak-kanak berhak mendapat imunisasi yang lengkap.

Dengan itu adalah penting untuk ibu bapa melengkapkan diri dengan pengetahuan terbaru mengenai perkembangan tentang imunisasi. Imunisasi adalah satu cara yang paling efektif dalam mengawal penyakit-penyakit berjangkit seperti difteria, pertussis (batuk kokol), tetanus (kancing gigi), polio, tibi, hepatitis B, measles, mumps, rubella dan jangkitan meningitis Haemophilus, influenzae jenis b.

Kebanyakan vaksin yang diberikan adalah untuk penyakit yang kini amat jarang sekali berlaku.
Menurut Pakar Pediatrik Hospital Pusrawi, Kuala Lumpur, Dr. Kamaruddin Ahmad, sekiranya kita berhenti daripada memberi suntikan vaksin, bayi mudah terjangkit dengan penyakit.

Faktor utama keperluan vaksinasi kerana penyakit-penyakit berjangkit ini tidak akan berhenti.

“Walaupun vaksin mengurangkan kebarangkalian mendapat penyakit, masih lagi terdapat risiko rendah dijangkiti penyakit yang sama. Apabila vaksin digunakan dengan meluas, insiden penyakit ini dapat dikurangkan,” jelasnya.

Dr. Kamaruddin menjelaskan, jika imunisasi tidak berkesan, maka negara kita akan menghadapi wabak pelbagai jenis penyakit berjangkit.

“Tidak semua individu mempunyai sistem daya tahan melawan penyakit dan tidak ada cara terbaik untuk kita mengenal pasti individu tersebut. Maka adalah penting setiap individu diberi imunisasi lengkap supaya individu mendapat perlindungan sepenuhnya,” tambahnya.

Maksudnya, hanya dengan vaksin kita dapat melindungi anak-anak daripada penyakit berjangkit dan bukan dengan menjauhi diri mereka daripada kanak-kanak lain. Adalah tidak wajar untuk mengasingkan anak anda.

“Sebenarnya bakteria atau virus ini bukan hanya dibawa atau disebar oleh kanak-kanak bahkan juga orang dewasa,” katanya.

Contohnya, bakteria tetanus yang terdapat di dalam tanah juga menjangkiti kanak-kanak melalui luka ringan yang sekali gus menyebabkan risiko mendapat penyakit tetanus.

“Sebenarnya program imunisasi bayi itu penting untuk membina daya tahan kanak-kanak. Ia berbeza dengan orang dewasa yang mungkin lebih kuat,” jelasnya.

Di samping itu, vaksinasi adalah selamat kerana kesemua vaksin telah diuji keberkesanan dan keselamatannya. Tahap kesan tindak balas sampingan terhadap imunisasi telah diuji dan pemantauan berterusan dijalankan.

“Kini, kesan sampingan terhadap tindak balas imunisasi juga berkurangan dan ia lebih baik daripada mendapat penyakit itu sendiri.

``Perlu diingat, vaksin seperti ubat lain, pun ada kesan sampingan tetapi ramai kanak-kanak yang diberi imunisasi tanpa mengalami masalah langsung,” jelasnya.

Tambah Dr. Kamaruddin, seperti vaksin lain yang diberi melalui suntikan, kesan sampingan yang kerap berlaku termasuk kemerahan dan bengkak di tempat suntikan atau demam.

Masalah ini tidak serius dan jika berlaku, tidak berpanjangan. Kesan sampingan yang serius jarang berlaku dengan vaksin moden dan risiko daripada vaksinasi adalah lebih rendah daripada risiko tidak diberi vaksin.
“Antara kesan yang selalu dialami ialah bengkak pada kawasan suntikan tetapi kawasan tersebut tidak perlu diusik. Selain itu, kemungkinan bayi akan demam selepas disuntik tetapi itu jarang berlaku. Kesan sampingan hanya wujud sepuluh peratus sahaja dan selebihnya tidak mengalaminya langsung,” jelasnya.

Dr. Kamaruddin memberitahu, imunisasi perlu diberikan sejak lahir lagi dan setiap ibu bapa perlu membawa anak mengikut jadual imunisasi baru yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

“Adalah penting untuk melengkapkan imunisasi anak anda mengikut jadual imunisasi baru.
``Penyakit sewaktu alam kanak-kanak boleh menyumbang kepada akibat buruk. Tiada seorang pun kanak-kanak yang boleh dibiarkan tanpa vaksinasi. Ingatlah bahawa adalah lebih mudah, murah dan selamat untuk menggunakan vaksin daripada merawat sesuatu penyakit," katanya.

Selain itu, sistem daya pertahanan badan manusia boleh menerima beberapa vaksin yang diberi pada masa yang sama.

Beliau menjelaskan, sistem imunisasi seorang kanak-kanak lebih berkebolehan daripada jangkaan ibu bapanya.

“Anak anda menggunakan sistem pertahanan badannya tiap-tiap hari apabila terdedah kepada benda-benda asing seperti parasit, selesema boleh merangsang sistem imunisasi supaya mengeluarkan antibodi-antibodi yang akan berlawan dengan virus tersebut.

“Dengan cara yang sama, vaksin juga akan merangsang tubuh anak anda untuk mengeluarkan antibodi tanpa jangkitan. Inilah cara vaksin memberi perlindungan kepada anak anda tanpa menyebabkan mereka menjadi sakit.,” ujar beliau.

Adalah penting bayi diberi vaksin awal kerana sistem imunisasi belum lagi matang untuk melawan jangkitan penyakit-penyakit seperti meningitis dan campak.

Jelas beliau lagi, sebaik sahaja antibodi dihasilkan dalam tindak balas terhadap vaksin, ia akan menjadi antara bahagian paling kukuh dalam sistem imunisasi.

Namun, kanak-kanak yang dibiarkan terdedah kepada jangkitan semulajadi, antibodi pula akan bertindak melawan jangkitan tersebut.

"Seseorang kanak-kanak yang telah menerima vaksin dapat membantu mencegah perebakan penyakit. Itu sebabnya, semakin ramai kanak-kanak yang diberi vaksin, semakin besarlah lingkungan perlindungan yang diperoleh semua orang," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau menjelaskan, kebanyakan vaksin akan diberikan sejak zaman kanak-kanak lagi. Ini kerana sebahagian besar penyakit adalah lebih umum pada awal usia memandangkan sistem imunisasi kanak-kanak masih membangun.

Justeru, dos ekstra mungkin perlu terus diberikan bergantung kepada keadaan fizikal dan usia.

Dalam pada itu, Dr. Kamaruddin turut menjelaskan tentang perlunya kanak-kanak mendapat perlindungan pneumokokus.

“Virus ini mungkin tidak termasuk di dalam program imunisasi kanak-kanak tetapi mengambil vaksinnya adalah satu langkah pencegahan yang selamat. Ia merupakan satu pilihan untuk ibu bapa kerana keadaan dan persekitaran pada hari ini antara faktor kanak-kanak mudah dijangkiti penyakit,” katanya.

Penyakit pneumokokus ialah sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh sejenis kuman bakteria yang dinamakan Streptococcus pneumoniae atau pneumokokus. Ianya merupakan jangkitan serius yang melibatkan kanak-kanak, lebih-lebih lagi mereka yang berusia dua tahun ke bawah. Kuman ini boleh menyebabkan penyakit meningitis (radang selaput otak atau urat saraf tunjang), pneumonia (jangkitan paru-paru), bakteremia (jangkitan darah) dan otitis media (jangkitan telinga tengah, sebahagian dalam gegendang telinga).

0 comments: