Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, July 13, 2010

Thomas Mueller raih dua anugerah

JOHANNESBURG - Thomas Mueller (gambar) mengubati kekecewaan Jerman dalam kempen Piala Dunia 2010 dengan memenangi dua gelaran utama, Kasut Emas dan juga anugerah Pemain Muda Terbaik.

Muller, 20, menjaringkan lima gol dalam enam perlawanan ketika membantu Jerman memenangi tempat ketiga dalam kejohanan di Afrika Selatan itu.

Penyerang Sepanyol, David Villa, Diego Forlan (Uruguay) dan Wesley Sneijder (Belanda) masing-masing turut mengumpul lima gol, namun Mueller yang mencipta tiga peluang jaringan buat rakan sepasukannya, diberi kelebihan untuk memenangi anugerah tersebut.

Pemain sayap Mexico, Giovani Dos Santos dan perancang Ghana, Andre Ayew pula adalah dua pemain muda yang ditewaskan oleh bintang Bayern Munich itu bagi anugerah Pemain Muda Terbaik.

Mueller yang hanya membuat dua penampilan penuh buat Jerman sebelum pusingan akhir Piala Dunia ini, mula menarik perhatian apabila menjaringkan satu gol ketika menewaskan Australia 4-0.

Dia kemudian meledakkan dua gol ketika Jerman mengalahkan England 4-1 pada pusingan kedua.

Gol keempatnya pula hadir ketika membantu Jerman menundukkan Argentina 4-0 sebelum menjaringkan gol kelimanya ketika kejayaan 3-2 ke atas Uruguay pada penentuan tempat ketiga dan keempat Sabtu lepas.

Sementara itu, Diego Frolan pula dinobatkan sebagai pemenang Bola Emas selepas dinamakan sebagai Pemain Terbaik kejohanan.


0 comments: