Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, December 20, 2010

Piala Suzuki AFF Final: Malaysia Bertemu Indonesia

Indonesia Bertemu Malaysia Di Pertandingan Akhir Piala AFF

JAKARTA, 20 Dis -- Indonesia mara ke pertandingan akhir Piala Suzuki AFF 2010 setelah menang tipis 1-0 ke atas Filipina pada perlawanan saingan separuh akhir kedua di Stadium Gelora Bung Karno di sini Ahad malam.

Dengan itu, Indonesia menewaskan Filipina dengan agregat 2-0 untuk layak ke perlawanan akhir menentang Malaysia, setelah menang 1-0 pada perlawanan saingan separuh akhir pertama Khamis lepas.

Malaysia mara ke perlawanan akhir selepas menewaskan Vietnam dengan agregat 2-0.

Dari awal permainan hingga separuh masa, Indonesia yang terus menerus menyerang berjaya menjaringkan gol menerusi penyerang utama Indonesia Cristian Gonzales pada minit ke-43.

Filipina yang diperkuat sembilan pemain berasal dari luar negara turut mempamerkan aksi permainan yang baik menahan asakan pasukan Garuda.

Penjaga gol Filipina, Neil Etheridge, yang merupakan penjaga gol ketiga Fulham United di Liga Premier Inggeris, tampil memukau penonton apabila berkali-kali menggagalkan serangan pasukan Indonesia ke gawangnya.

Sokongan lebih 85,000 penonton dan kehadiran Presiden Susilo Bambang Yudhoyono menyemarakkan pasukan Indonesia untuk menampilkan rentak permainan pantas dan mendahului perlawanan.

Sementara itu, RM9,000 setiap pemain hABUAN lumayan RM9,000 menunggu setiap pemain bola sepak negara andai menjuarai Piala Suzuki AFF buat julung kali dengan jumlah berkenaan mungkin meningkat sebelum final timbal balik pertama di tempat sendiri pada 26 Disember ini.

Sejumlah RM88,200 bagi Tabung Akujanji Ganjaran Piala AFF 2010 sudah dikutip sehingga semalam oleh Persatuan Penulis-penulis Sukan Malaysia (SAM) atas inisiatif Kementerian Belia dan Sukan selepas kerajaan sudah berjanji menyumbang RM5,000 kepada setiap pemain jika berjaya melepasi final timbal balik pada 26 dan 29 Disember ini.

“Ini adalah jumlah dijanjikan jika muncul juara,” kata menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Shabery Cheek, semalam.

“Ganjaran diberi berdasarkan skim Shakam Sukan Sea. RM5,000 kepada setiap pemain kerana meraih pingat emas. Jumlah ini sama di peringkat Asean. Syarikat swasta menjanjikan ganjaran kepada pemain.”

Dia menambah: “Rakyat harus memberi sumbangan sebagai tanda penghargaan kepada pemain mengharumkan nama negara.” Sumbangan ini dikelolakan SAM dan akan dipaparkan dalam akhbar.

0 comments: