Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, March 18, 2013

Jambatan Tertinggi Didunia Hampir Menyamai Tinggi Menara KLCC

Jambatan Baluarte di Mexico mempunyai ketinggian 403 meter. Tingginya hanya kurang sedikit berbanding menara kembar Petronas  (452 meter),  Jambatan yang belum dirasmikan oleh Presiden Mexico Felipe Calderon ini berdiri di atas jurang yang dalam di pergunungan di Sierra Madre, Mexico bahagian utara. Baluarte ini merupakan jambatan moden yang menghubungkan pesisir pantai Pasifik dan Atlantik.

Jalur ini merupakan sebahagian daripada jalan raya baru yang melintasi kawasan karang di Mexico, dari Mazatlan ke Durango yang berada di pedalaman. "Projek ini akan menyatukan masyarakat yang berada di bahagian utara Mexico," kata Presiden Calderon saat pidato perasmian.

Ketinggian jambatan Baluarte ini mengalahkan rekod jambatan tertinggi sebelumnya dipegang oleh Millau Viaduct di Perancis yang mempunyai ketinggian 343 meter. Dengan demikian,Ketikat ini Baluarte tercatat sebagai jambatan tertinggi di dunia oleh Guinness World of Records

Dengan berfungsinya jambatan Baluarte ini, maka boleh mengurangkan masa perjalanan dari Mazatlan dan Durango sekitar enam jam.

0 comments: