Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, February 11, 2010

Ketawa Baik Untuk Kesihatan


PELAJAR cenderung alami selesema dalam tempoh sebelum dan ketika peperiksaan. Ketidaktentuan dalam perhubungan juga boleh memberi tekanan mental dan menyebabkan selesema. Ini kerana tekanan mental dan ketidakbahagian boleh melemahkan sistem kekebalan anda.

Pada hujung lain spektrum yang sama, kebahagiaan dan perasaan sihat sejahtera boleh memperkukuhkannya. Satu kajian di Jerman mendapati bahawa orang yang sering mengalami perasaan putus harapan dan permusuhan lebih cenderung menghidap penyakit jantung dan barah.

Satu kajian di Finland menunjukkan bahawa orang yang mempunyai keluarga bahagia dan interaksi sosial, kurang risiko mati kerana penyakit tertentu. Implikasinya ialah bahawa kebahagiaan menyihatkan anda, tetapi persoalannya adalah bagaimana untuk membahagiakan diri anda?

Pertama, anda mesti tahu maksud kebahagiaan itu. Kebahagiaan datang daripada dalam diri kita. Kebahagiaan bukannya sesuatu yang ketara yang boleh anda ambil daripada orang lain atau boleh dibeli. Kebahagiaan bukannya sesuatu yang boleh diberi kepada anda oleh orang lain.

Kedua, anda tidak boleh menunggu kebahagiaan itu datang kepada anda. Anda mesti memutuskan bila anda hendak berasa bahagia.

Ketiga, hanya anda dapat membahagiakan diri anda. Ini kerana anda yang menyimpan perasaan anda. Maka anda perlu mendorong diri anda untuk berasa bahagia. Buat sesuatu yang anda gemari, pergi berjalan-jalan, makan makanan kesukaan anda, telefonlah kawan anda. Berkongsilah dalam kegembiraan dan kebahagiaan kawan dan orang kesayangan anda.

Ketawa demi kesihatan. Kata orang, gelak ketawa itu adalah penawar yang paling mujarab. Gelak ketawa itu juga adalah cara yang baik untuk mendorong diri anda berasa bahagia. Gelak ketawa adalah baik untuk kesihatan kerana gelak ketawa itu mengurangkan tekanan mental dan menggerakkan kesemua organ dalaman anda. Penggunaan gelak ketawa untuk menyembuhkan tercatat sejak zaman Greece kuno lagi. Pada 1991, Klinik Ketawa pertama ditubuhkan di Britan. Jika kita merentas dunia, puak di Afrika dan di hutan khatulistiwa di Amerika Selatan menggunakan gelak ketawa sebagai alat untuk menyembuhkan.

0 comments: