Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, November 8, 2010

Aidil Adha: Malaysia 17 Nov. Saudi 16 Nov!

Malaysia raya tak ikut WUKUF!

Mekah - Hari Wukuf 15 November


JEMAAH haji mengelilingi Kaabah di Mekah, Arab Saudi kelmarin.

RIYADH - Mengerjakan haji di Mekah, Arab Saudi akan bermula pada 14 November selepas pihak berkuasa memutuskan tarikh sambutan Hari Raya Aidiladha ialah 16 November selepas anak bulan kelihatan di negara itu.

Menurut agensi berita AFP, lebih 1.5 juta jemaah haji dari seluruh dunia sudah berkumpul di Mekah dan Madinah di barat Arab Saudi bagi mengerjakan haji.

Beberapa pegawai menganggarkan kira-kira dua juta penganut Islam akan mengerjakan haji tahun ini.

Menurut agensi berita Bernama, Mahkamah Agung di Riyadh, Arab Saudi mengumumkan bahawa hari wukuf ialah pada 15 November bersamaan 9 Zulhijjah dan Hari Raya Aidiladha bagi negara itu adalah pada 16 November.

Menurut Saudi Press Agency, yang dilaporkan oleh akhbar Saudi Gazette, 1 Zulhijjah ialah semalam.

Sementara itu, Gabenor Mekah, Putera Khaled Al-Faisal, berkata. semua projek besar yang dilaksanakan tahun ini di tanah suci telah mencapai kejayaan besar bagi memberi manfaat kepada rakyat dan golongan ekspatriat.

Katanya, antara projek penting adalah pengenalan perkhidmatan tren baru, pembinaan Jambatan Jamarat, projek saliran air hujan dan banjir serta projek perkhidmatan ambulans udara oleh Pihak Berkuasa Bulan Sabit Merah.

Putera Khalid berkata, banyak projek telah dilaksanakan di Mekah bagi menangani masalah hujan dan banjir serta persediaan telah dibuat bagi menghadapi sebarang kemungkinan banjir.

Walaupun perkhidmatan tren baru itu beroperasi pada kapasiti 30 peratus sahaja namum ia memberi kesan besar kepada sistem pengangkutan bagi jemaah haji, katanya, yang juga pengerusi Suruhanjaya Tinggi Bagi Pemantauan Pengangkutan Jemaah Haji.

Semasa tinjauan itu, Putera Khaled menaiki tren di Stesen No.1 di Arafat sehingga ke Stesen Jamarat di Mina.

Sejumlah 780,000 jemaah dijangka menggunakan sistem tren tersebut. Kira-kira 44,000 jemaah haji akan menaiki bas setiap jam dan masa perjalanan antara Arafat dan Muzdalifa akan dipendekkan dari lima jam kepada 20 minit sahaja, kata baginda.

Dalam pada itu, jemaah haji akan menikmati akses Internet tanpa wayar secara percuma di kawasan tempat suci apabila syarikat Mobily menyediakan perkhidmatan WiFi percuma kepada semua pelanggan telekom. - Agensi

Malaysia - Aidiladha disambut 17 November

2010/11/06

KUALA LUMPUR: Umat Islam di Malaysia akan menyambut Aidiladha pada Rabu, 17 November ini.

Demikian diumumkan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah, sebentar tadi. - Berita Harian

0 comments: