Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, November 2, 2010

Beruang masuk balai polis

Sumber Kelab GB

Beruang masuk balai polis

LENGGONG – Polis di Balai Polis Selat Pagar gempar apabila mereka dikejutkan dengan kehadiran seekor anak beruang yang berlegar-legar dalam kawasan balai itu sejak kelmarin.

Ketua Polis Balai Selat Pagar, Sarjan Mejar Rafisah Seman berkata, beliau adalah orang pertama yang menyedari kehadiran beruang itu.

Menurutnya, beliau menyedari beruang itu memasuki kawasan Balai Selat Pagar sekitar Maghrib, semalam (kelmarin).

“Kemudian ia menghilang diri sebelum muncul kembali pada jam 9.30 malam dan sepanjang berada dalam kawasan balai, beruang itu sering kelihatan berlegar di kawasan padang bola dan kawasan belakang balai,” katanya ketika ditemui di Balai Polis Selat Pagar, semalam.

Rafisah berkata, selepas dua kali melihat kelibat beruang itu, beliau segera melaporkan ke Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah Gerik, Ketua Polis Daerah Gerik, Superintendan Mahad Nor Abdullah dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Daerah Gerik.

“Jabatan Perhilitan Gerik tiba sekitar jam 11 malam, semalam (kelmarin) dan berusaha mencari sehingga jam 2 pagi sebelum menangguhkan operasi untuk disambung hari ini (semalam).

“Kali ketiga beruang itu muncul sekitar jam 2 petang tadi (semalam) dan saya segera memaklumkan kepada Jabatan Perhilitan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pejabat Perhilitan Daerah Gerik, Penolong Pegawai Hidupan Liar Kanan Zainal Abidin Mat berkata, Perhilitan terpaksa berusaha selama dua jam sebelum beruang itu berjaya ditangkap.

“Kita memulakan operasi pada jam 3 petang sehingga beruang itu muncul dari tempat persembunyiannya.

“Beruang itu berjaya ditangkap dan operasi selesai sepenuhnya sekitar jam 5.45 petang,” katanya.

Zainal Abidin berkata, beruang yang ditangkap adalah seekor beruang sub dewasa dari jenis beruang matahari (Malayan Sun Bear) dan mempunyai berat sekitar 20 hingga 30 kilogram.

Beliau berkata, jantina hidupan liar itu belum dipastikan berikutan ia masih berada dalam keletihan dan tertekan selepas cuba melepaskan diri.

“Beruang sub dewasa ini berasal dari kawasan Hutan Simpan Bintang Hijau di belakang kawasan Kampung Selat Pagar dan mungkin tersesat," katanya.

Katanya, ini adalah kejadian pertama berlaku di sini dan beruang itu akan dilepaskan kembali ke habitat asal. -SH

0 comments: