Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, November 24, 2010

Fomca bantah uji kaji nyamuk transgenik

Kumpulan Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (Fomca) hari ini membantah pelaksanaan uji kaji lapangan bagi nyamuk jantan transgenik, iaitu nyamuk yang diubah suai secara genetik bagi mengawal populasi nyamuk aedes, kerana tidak yakin dengan keberkesanannya.

aedes mosquito 180910 aedes mosquitoSetiausaha Agungnya Muhammad Sha'ani Abdullah berkata maklumat teknologi transgenik masih baru di Malaysia dan penggunaan nyamuk jenis itu mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk berubah menjadi pembawa/vektor penyakit yang lebih dahsyat.

"Maka, sebarang uji kaji yang mendedahkan ke arah kemungkinan demikian harus dielakkan sebelum mendapat bukti-bukti yang kukuh yang meyakinkan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sha'ani berkata terdapat juga negara-negara lain yang mengalami jangkitan dan kematian lebih tinggi akibat wabak denggi namun tidak terdesak untuk mencuba kaedah yang masih belum terbukti keberkesanannya itu.

dengue malaria mosquito outbreak fogging 290905"Bilangan mangsa wabak denggi dalam negara tidak seharusnya dijadikan alasan untuk membelakangkan langkah keselamatan dari aspek pencegahan," katanya.

Sha'ani berkata kawalan biologi menggunakan nyamuk transgenik memerlukan pembiakan dan pelepasan populasi nyamuk berulang kali dalam persekitaran habitat terbuka akan memerlukan perbelanjaan yang tinggi.

"Ia akan melibatkan tempoh waktu yang berterusan termasuk untuk mencari alternatif kepada kepada 'strain' dan mutan yang kebal," katanya.

Selain itu, katanya keadaan yang masih tidak pasti mengenai nyamuk transgenik itu juga menimbulkan kekhuatiran kepada orang ramai mengenai tahap keselamatan semasa uji kaji itu dijalankan nanti.

malaysia dengue pandemic 191208 01Beliau juga mencadangkan Institut Penyelidikan Perubatan Malaysia (IMR) sebagai satu agensi awam yang menggunakan teknologi swasta supaya menjelaskan terma-terma dan syarat kerjasama yang terjalin sekian lama.

Ujikaji itu, yang diputuskan pada 5 Okt lalu oleh Lembaga Biokeselamatan Kebangsaan (LBK), akan dilakukan oleh IMR di Bentong, Pahang dan Alor Gajah, Melaka.

0 comments: