Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, November 30, 2010

Nikahkan kucing untuk minta hujan

beritaislamglobal.blogspot.com (Original text here)

Tulungagung - Majelis Ulama Indonesia (MUI) Tulungagung, Jawa Timur mengecam festival kahwin kucing yang digelar pemerintah tempatan sebagai salah satu kegiatan memperingati hari ulang tahun (HUT) ke-805 daerah Tulungagung.

"Bagaimana pihak pemerintah boleh membenarkan kegiatan yang berbau syirik dan melukai hati umat Islam. Kenapa mengadakan majlis pernikahan kucing yang sama seperti melangsungkan pernikahan manusia secara Islam, apalagi disertai ijab qobul dan diiringi sholawat hadrah dan sebagainya?," kata Wakil Ketua Cawangan MUI, Maskur Kholil, Kamis.

Ia menegaskan, ritual atau festival kahwin kucing seperti yang dibuat di 19 kawasan di Tulungagung beberapa tahun yang lepas seolah-olah seperti telah menghina kiai dan menodai agama.

Guru Pondok Pesantren Al-Fatah Mangunsari Kedungwaru itu menjelaskan, yang menjadi perhatian MUI adalah penampilan seorang seperti kiai yang menikahkan kucing yang seakan-akan seperti mengahwinkan manusia.

"Sesiapa sahaja boleh mengembangkan budaya. Tapi jangan sekali-kali mencampuradukan agama dengan budaya, itu (kahwin kucing) kerana ia sama seperti menghina kiai," ujarnya.

Kecaman serupa juga dilontarkan Setiausaha MUI, Abu Sofyan Sirojuddin.

Menurut beliau, pegawai daerah Heru Tjahjono tidak menghiraukan peringatan MUI yang telah dibuat melalui surat bernombor 115/DP-Kab/MUI-TA/2010.

Padahal, surat itu disampaikan secara rasmi dan ditandatangani sendiri oleh ketua MUI KH Hadi Mahfud bertarikh 9 November, jelasnya peringatan itu tidak dihiraukan apabila festival diteruskan dengan menampilkan lakonan seorang kiai.

"Kami sudah lama menghantar surat peringatan tapi tidak dilayan," kata salah seorang ulama paling berpengaruh di Kota Marmer itu yang seperti kecewa.

Dalam kenyataan berasingan, Heru Tjahjono memaklumkan yang pihaknya ingin menyampaikan permohonan maaf kepada seluruh masyarakat Tulunggaung.

Beliau memberi jaminan bahawa acara yang boleh menimbulkan kontroversi seperti itu tidak akan diadakan lagi pada tahun-tahun akan datang. "Kami minta maaf," kata Heru.

Festival kahwin kucing ini berasal dari Desa Pelem, Campurdarat, yang melibatkan acara memandikan sepasang kucing yang secara simbolik dijodohkan di sebuah sumber mata air yang dipanggil Coban Kromo.

Tradisi itu dilakukan warga Desa Pelam ketika menghadapi masalah ketiadaan air dalam musim kemarau. (Sumber : AntaraNews)

0 comments: