Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, November 21, 2010

Polis Tembak Mati Remaja Lagi, Keluarga Ambil Tindakan

Sumber Kelab GB

Polis didakwa tembak mati remaja, kata peguam

PETALING JAYA, 20 Nov — Polis didakwa menembak mati dua remaja — menggunakan alasan merompak sebuah stesen minyak di Shah Alam Sabtu lalu dan ia menimbulkan banyak keraguan, kata peguam keluarga mereka N. Surendran hari ini.

Mohd Shamil Hafiz Shapiei, 15, Hairul Nizam Tuah, 20, dan Mohd Hanafi Omar, 22, dilaporkan ditembak mati oleh polis selepas kejadian mengejar awal pagi 13 November lalu di Glenmarie.

Sambil melahirkan kesangsian dengan kematian mereka, beliau menggambarkan ia sebagai tindakan membunuh seseorang cara “bumi kumpulan geng.”

“Kami sudah mengumpulkan cukup bukti,” kata peguam ini yang mewakili keluarga Shamil dan Hairul pada sidang media di ibu pejabat polis Petaling Jaya hari ini.

Kata beliau, kejadian terbaru ini menunjukkan pentingnya satu suruhanjaya diraja siasatan dibentuk ekoran kejadian menembak mati remaja berusia 14 tahun Aminulrasyid Amzah di Shah Alam pada 26 April lalu.

Kes mahkamah membabitkan anggota polis yang terlibat dalam kejadian Aminulrasyid sedang berlangsung di mahkamah.

“Tiada budak yang (nampaknya) selamat di jalan-jalan kita. Mana-mana budak yang keluar awal lagi terdedah kepada kejadian ditembak oleh polis,” kata Surendran.

Gambar: Ibu Shamil Hafiz menangis ketika ditemui di pekarangan ibu pejabat polis daerah Petaling Jaya hari ini.

“Kita memerlukan suruhanjaya diraja (siasatan),” kata beliau. Pada awal pagi Sabtu lalu, tiga orang yang dilabelkan sebagai penjenayah, dipercayai anggota “Geng Minyak”, ditembak mati oleh polis di Jalan Kerjaya, Glenmarie.

Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk A. Thaiveegan berkata ketiga-tiga lelaki itu yang baru sahaja selesai merompak sebuah stesen minyak di Jalan U1/1 kira-kira 4.15 pagi bertembung dengan sepasukan polis yang sedang melakukan rondaan mencegah jenayah di kawasan itu.

Katanya, mereka cuba melarikan diri dengan sebuah kenderaan sebelum terbabas di bahu kiri jalan kira-kira dua kilometer dari stesen minyak yang disamun.

“Ketiga-tiga suspek yang bersenjatakan parang kemudian keluar dan cuba menyerang polis menyebabkan anggota saya tiada pilihan selain melepaskan beberapa das tembakan menyebabkan kesemua mereka tersungkur di tempat kejadian,” katanya.

Thaiveegan berkata kesemua suspek terbabit dipercayai berasal dari Cheras, Selangor dan dalam tempoh sebulan lepas, geng itu disyaki terbabit dalam kejadian samun stesen minyak di Monteres dan Bukit Subang, di sini dan terbaru di Glenmarie.

Katanya, seorang daripada suspek itu berumur 20 tahun, seorang lagi remaja lelaki bawah umur berusia 16 tahun manakala seorang lagi tiada pengenalan diri ditemui padanya.

Kesemua mayat itu kemudian dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang untuk bedah siasat.

Bagaimanapun Surendran menolak dakwaan itu dengan menyifatkannya sebagai pembohongan. “Ini pembohongan oleh pihak polis,” kata peguam hak asasi manusia.

Kata beliau, berdasarkan penemuan keluarga pada badan mangsa, Shamil, Hairul dan Hanafi masing-masing mempunyai dua kesan tembakan iaitu di kepala dan dada.

Kata beliau, kesemua tembakan dilepaskan pada bahagian kepala dan dada manakala peluru-peluru pula keluar rendah.

“Ia menunjukkan bahawa tembakan dilepaskan dari jarak dekat, yang mana ia tidak konsisten (dengan dakwaan polis) bahawa tembakan dilepaskan untuk mempertahankan diri,” kata beliau.

Malah kata beliau, trajektori peluru pada badan Hairul juga menunjukkan penembak mangsa itu melepaskan peluru dari kedudukan yang tinggi.

“Ini menunjukkan bahawa mangsa-mangsa melutut. Badan Hairul juga mempunyai tanda hitam di bahagian mata,” kata Surendran.

“Tembakan Shamil adalah terus pada dahinya dan (peluru) itu keluar,” kata beliau. Surendran menambah, keluarga mangsa akan mendapatkan pandangan patologi forensik berhubung kejadian itu.

“Kami akan mendapatkan temu janji dengan patologi forensik Hospital Tengku Ampuan Rahimah di Klang,” kata beliau lagi.

Selain itu katanya, keluarga Shamil dan Hairul juga mendesak agar anggota-anggota polis yang terlibat dalam kematian mangsa digantung dan dikenakan tuduhan membunuh.

“Ini satu pembunuhan oleh polis,” kata Surendran yang turut memberitahu bahawa mereka mahukan permohonan maaf daripada polis yang menyifatkan mereka sebagai penjenayah.

Kedua-dua keluara itu membuat laporan polis di ibu pejabat polis daerah Petaling Jaya hari ini. “Esok adalah hari jadi Shamil,” kata ibunya, Nor Hafizah Mad Razali dengan menitiskan air mata.

Dalam laporan polis, ahli perniagaan berusia 36 tahun itu berkata anaknya tiada sebarang rekod jenayah dan tidak tahu memandu kereta.

“Anak saya seorang budak yang baik, yang menghadiri kelas agama,” katanya. Dalam pada itu,

Ahli Parlimen Subang R. Sivarasa menggesa agar diadakan siasatan bebas berhubung kematian mangsa dan mahu anggota polis berkenaan didakwa.

“Kami akan meminta kerajaan menubuhkan satu siasatan diraja siasatan. Saya akan membawa perkara ini ke Parlimen,” kata Naib Presiden PKR ini. -tmi

0 comments: