Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, February 24, 2011

Kebaikan Teh Hijau Bagi Kesihatan


Teh hijau dipercaya memiliki banyak khasiat. Teh hijau begitu popular menjadi minuman kesihatan di dunia. Apa saja fakta tentang hijau?

Teh hijau berasal dari tanaman Camellia Sinesis. Daun teh yang dipetik langsung dikeringkan tanpa proses fermentasi sehingga tidak terjadi perubahan warna dan rasa. Proses pengolahan teh hijau sangat minimal dibanding teh hitam sehingga lebih banyak mengandung epigallocatechin-3- gallate (EGCG).

Dalam Journal of Agricultural and Food Chemistry disebutkan teh hijau banyak mengandung catechin, antioksidan yang sangat berguna untuk melawan penyakit. Teh hijau juga kaya vitamin seperti A, B1, B12, C, E dan K. Teh hijau juga mempunyai mineral seperti kalsium, besi, zing dan lain-lain.

Beberapa bahan lain dalam teh hijau adalah asid gallic, minyak atsiri, karoten, serat makanan larut dan sejumlah kecil karbohidrat.

Manfaat kesehatan dari minum teh hijau:

  1. Teh hijau kaya akan antioksidan yang membantu menurunkan paras kolesterol dan menjaga tekanan darah.
  2. Minum teh hijau boleh menyembuhkan lelah dan batuk.
  3. Teh hijau membantu dalam memperkuat sistem kekebalan tubuh untuk melawan penyakit.
  4. Teh hijau juga berfungsi sebagai bakterisida dan menghancurkan bakteria penyebab plak dan kerusakan gigi.
  5. Teh hijau kaya epigallocatechin gallate (EGCG), yang merupakan antioksidan kuat dan membantu dalam mencegah dan menghancurkan sel-sel kanser.
  6. Teh hijau juga boleh mencegah penyakit kardiovaskular seperti serangan jantung dan penyumbatan arteri.
  7. Teh hijau berfungsi sebagai penghalau stres dan membantu mengendurkan saraf. Ia juga boleh mencegah penyakit kognitif seperti demensia dan amnesia.
  8. Teh hijau membantu meredakan gejala-gejala menopause tertentu seperti perubahan suasana hati dan gangguan tidur.
  9. Minum teh hijau menjadikan kulit bersinar, rambut sehat dan mengurangi tanda-tanda penuaan seperti keriput, bintik-bintik dan sebagainya.
  10. Teh hijau membantu mengurangkan ruam dan alergi. Ia mengandungi sifat-sifat anthistamin. Anda harus minum 2-3 cawan sehari untuk sembuh

0 comments: