Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, February 16, 2011

Pedang Pusaka Berusia 2000 Tahun

Muzium Negeri Hubei, China, telah memamirkan pedang Goujian Dinasi Yue. "Pedang misteri" itu telah berusia bebih dari 2000 tahun tetapi masih dalam keadaan tetap tajam dan tidak berkarat, namun yang dimuskilkan ialah bagaimana ia boleh berada di dalam makam bangsawan Dinasi Chu?

Tidak dapat dipastikan, samada pedang Goujian digunakan sebagai hadiah perang oleh Negara Chu atau pun sebagai mas kawin pemerintah dinasi Chu Shaowang? Semuanya masih lagi diselubungi misteri.

Usia Pedang Goujian lebih dari 2000 tahun tetapi Masih Tajam dan Tak Berkarat

Penemuan pedang ini dilaporkan oleh web berita Hong.net, iaitu pada suatu petang Disember 1965, makam nombor 1 – Chu Gunung Jianglingwang – Negeri Hubei sedang dilakukan penggalian besar-besaran. Tatkala pekerja-pekerja arkeologi dengan berhati-hati membuka sebuah keranda, secara tak sengaja menemukan sebilah pedang di sebelah kiri rangka manusia. Pedang itu yang masih tersisip di dalam sarung pedang kayu yang cat.

Pada saat pekerja arkelogi mencabut pedang itu dari sarungnya, diiringi kilatan dari pedang yang agak meyilaukan mata, semua orang di tempat itu terpegun. Seorang petugas lainnya yang kurang hati-hati telah terluka jarinya dan darah mengalir seolah tak mau berhenti. Seorang petugas lainnya lagi mencuba ketajamannya dengan 16 lapisan kertas, dengan amat mudahnya, lapisan kertas itu semuanya putus terpotong.

Pedang hebat itu memiliki ukuran: panjang 55,7 cm, lebar 4,6 cm, dan panjang hulunya 8,4 cm, Hujung hulunya berbentuk leper dan bulat dan pada lingkaran dalamnya terdapat 11 garisan lajur dengan pahatan halus, halusnya ukiran lingkaran itu seperti menyerupai sehelai rambut.

Sword Grid (bagian pelindung tangan antara hulu dan pedang), sedikit menonjol keluar yang pada sisi depannya tertanam butiran-butiran kristal biru batu turkis, meski pun di dalam kegelapan ia memancarkan sinar kilatan yang misteri. Pada badan pedang terdapat tekstur hitam berbentuk berlian yang indah dan sungguh luar biasa.

Yang paling menggembirakan para pakar arkelogi ialah pada bagian pelindung tangan terdapat grafik 2 baris tulisan bercirikan Niaozhuan. Jumlah aksara tulisan itu ada 8 buah, pakar di lokasi makam itu hanya dapat mengungkapkan 6 aksara di antaranya : “Yue Wang Zhi Zuo Yong Jian = pedang buatan sendiri milik Raja Yue”.

Wakil ketua perhubungan awam Muzium Hubei, Wan Quanwen mengatakan, “Dua aksara di tengah yang menunjukkan nama orang, berdasarkan kajian berulang-ulang kali daripada para pakar peneliti bahasa China kuno, barulah terungkap iaitu salah satu tokoh paling legenda di dalam sejarah China yakni: Goujian (Si Maharaja Yue)”.

Bagaimana pedang Goujian si maharaja Yue boleh terdapat di dalam makam Chu, misteri ini hingga sekarang masih belum dapat diungkap. Perkiraan Wan Qianwen: “Negara Chu dengan Wu maupun Yue pernah berperang beberapa kali. Ada kemungkinan Raja Chu kala itu menghadiahkan pedang tersebut kepada salah seorang pegawai tinggi kepercayaannya.”

Sementara itu sudut dari pandang lain, beranggapan bahawa dari catatan rol buluh (zaman sebelum adanya kertas menggunakan rol buluh sebagai buku tulis) yang telah dijumpai dari makam itu menunjukkan, jenazah itu ada kemungkinan pegawai tinggi semasa zaman pemerintahan Chu Huaiwang yang bernama Shao Hua. Jadi kemungkinan pedang Goujian beralih ke Negara Chu melalui pemberian hadiah pernikahan.

Sesuai dengan catatan buku sejarah kuno, hubungan kedua negara Chu dan Yue semasa Yun Chang (Maharaja Yue) sudah mula menjadi akrab, mereka pernah bersekutu pada suatu masa, Chu Zhaowang Maharaja Chu pernah mempersunting putri Goujian sebagai isterinya dan telah melahirkan putera yang dinamakan Chu Huiwang.

Oleh karena itu pedang Goujing berkemungkinan dijadikan sebagai salah satu item hadiah pernikahan puterinya dan dengan demikian telah berpindah tangan ke Negara Chu, kemudian penguasa Chu menghadiahkannya kepada Shao Hua. Setelah Shao Hua meninggal, pedang tersebut ikut terkubur di dalam makamnya.

Tiga Sebab Pedang Tak Berkarat

Pedang Raja Yue Goujian telah wujud selama 2000 tahun lebih, tetapi sama sekali tidak menunjukkan tanda-tanda berkarat. Apakah penyebabnya ia tidak berkarat? Para pakar beranggapan, hal itu dimungkinkan oleh situasi dan kondisi pedang tersebut tersimpan.

Wan Qianwen menjelaskan, kandungan tembaga pedang Goujian sekitar 80-83%, kandungan timah 16-17%, selain itu juga terdapat sedikit kadar plumbum dan besi. Tembaga sebagai logam utama dari pedang hebat itu adalah semacam logam yang non-aktif, pada keadaan sehari-hari kita ia memang tidak mudah berkarat.

Kedua, keadaan binaan makam: Makam terbenam di bawah tanah sedalam beberapa meter, satu ruang diisi 2 keranda, dinding di sekeliling ruang makam menggunakan semacam lumpur putih dengan kualiti halus dan padat, yang dinamakan dunia arkeologi sebagai plaster lumpur pasta putih, bagian bawahnya menggunakan lumpur pasta putih yang sudah dicuci dan disaring secara manual, daya lekatnya sangat baik.

Ditambah lagi pada bahagian atas ruang makam diisi dengan tanah yang padat, faktor-faktor itulah membuat makam tersebut menjadi sebuah ruang yang kedap udara, begitu banyak lapisan kedap yang pada dasarnya telah menyekat ruang makam dengan atmosfera dari luar ruangan.

Penelitian sains moden menyatakan: di bawah keadaan keseluruhan tersekat dari oksigen, walaupun di dalam air biasa atau air asid, besi dan baja tidak akan berkarat.

Selain itu, makam Chu no.1 di Gunung Wang terletak di atas kawasan tinggi yang kering dari Sungai Zhang di Kota Jinzhou moden, aras air bawah tanah agak tinggi, ruang makam dalam jangka waktu lama pernah pula terendam oleh air, sifat asid air bawah tanah tidak kuat, pada asasnya kearah nuteral, terbukti dengan sejumlah besar peralatan/artifak kayu dengan dilapisi cat yang indah dalam keadaan yang agak baik. Apabila terendam air bawah tanah, udara di dalam ruang makam juga menyusut banyak.

Mengenai pedang Goujian adakah ia masih sama tajamnya seperti pada saat digali keluar, Wan Qianwen menyatakan: “sesudah itu tidak pernah lagi dilakukan ujian seperti itu.”

0 comments: