Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, February 14, 2011

Mahathir Cuba Menutup Pekong Busuknya - Operasi Lalang 1987

Oleh ALHUSSEYN (Tranungkite)

Jika bukan dia yang mengarahkan Operasi Lalang , Siapakah yang menandatangani perintah penahanan tersebut ? Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad 86 tahun dari Malaysia cuba menutup pekong busuknya dengan mendakwa dalam sebuah wawancara buku dengan menuding polis, dan bukan dia, yang menggerakan Operasi Lalang pada tahun 1987, yang melihat 106 orang ditangkap , termasuk ahli tertinggi pembangkang politik negara, di bawah akta keselamatan dalam negeri (ISA)

Mahathir memberitahu Plate bahawa beliau berasa kesal atas keputusan Operasi Lalang: "Menyesal ... Saya harus percaya polis, kerana anda harus bekerja dengan mereka," katanya.

Kenyataan Mahathir itu telah mengundang reaksi marah, terutama dari Lim Kit Siang, setiausaha agung dari parti pembangkang Parti Tindakan Demokratik, yang merupakan salah satu daripada mereka yang ditangkap dalam kekerasan. Mahathir. Beliau antara 40 yang ditahan yang akhirnya menghabiskan dua tahun penuh di pusat penahanan Malaysia.

Mahathir, katanya, tidak pernah bertemu dengan salah satu ahli pembangkang dan tidak pula ia meyakinkan mereka bahawa mereka tidak akan ditangkap.

Karpal Singh berkata, " Tiada pertemuan apapun antara Dr Mahathir dan ahli-ahli pembangkang sebelum mereka ditangkap oleh polis dalam Operasi Lalang, yang diarahkan oleh Dr Mahathir".Pemhongan yang amat jelas, kata Karpal Singh dalam satu kenyataannya.

Mohammed Hanif Omar, Ketua Polis Negara ketika itu, kemudian mengeluarkan kenyataan menyokong Mahathir dan menafikan bahawa bekas perdana menteri telah memerintahkan penahanan. Mahathir,, katanya, menentang penangkapan tersebut.

"Anda tidak boleh menyalahkan dia. Dia benar. Itu adalah keputusan polis sepenuhnya , bukan keputusan. Mahathir sebenarnya menentang itu ... Dia menentang Ops Lalang", kata Hanif dan menambah bahawa polis bertanggung jawab terhadap operasi tersebut.

"Itu bukan peranan (Mahathir) juga bukan kekuasaannya. Kami yang bertanggung jawab untuk itu ", tambahnya.

Namun, Karpal Singh menekankan bahawa Mahathir secara peribadi menandatangani perintah penahanan.

"Pembohongan Dr Mahathir bahawa polis yang bertanggung jawab untuk Operasi Lalang lebih lanjut dibuktikan oleh fakta bahawa selepas saya dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Ipoh berikut habeas corpus yang berjaya saya aplikasi pada tarikh 9 Mac 1988, Dr Mahathir telah memerintahkan penangkapan semula saya oleh polis ", kata Karpal.

"Dan adalah Dr Mahathir sendiri yang telah menandatangani surat arahan penahanan kedua-dua saya di bawah akta keselamatan dalam negeri (ISA) pada tarikh 16 April 1988."

Mohamad Sabu, yang turut ditahan dalam operasi tersebut, mempersoalkan jika benar penangkapan tersebut dilakukan menurut kehendak polis, mengapakah beberapa ahli politik daripada Barisan Nasional terkecuali daripada ditahan.

“Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang merupakan Timbalan Ketua Pemuda Umno pada masa itu bertempat di Stadium TPCA, Kampung Baru menyeru orang Melayu supaya membasahkan keris dengan darah orang Cina.

“Bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim pula berpesan kepada orang Melayu agar ke Kuala Lumpur dengan membawa senjata sekurang-kurangnya mancis api.

“Lee Kim Sai pula pada masa tersebut menuntut supaya jawatan Timbalan Perdana Menteri diberikan kepada orang Cina.

“Kesemua mereka tidak pula ditahan semasa Operasi Lalang,” kata Mohamad Sabu.

Tambahnya lagi, penahanan yang dibuat sewaktu Operasi Lalang tersebut sebenarnya berdasarkan satu senarai yang disediakan oleh orang politik.

“Sebelum operasi tersebut dijalankan, Mahathir mengarahkan Najib ke Jakarta, Lee Kim Sai ke Australia sementara Shahidan tidak pula ditahan,” kata Mohamad Sabu.

0 comments: