Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, March 19, 2012

Letupan Bom: Kadar jenayah di Masjid Tanah tetap terkawal

NONEMK: Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop, mengganggap kadar jenayah yang berlaku di kawasan parlimennya iaitu Masjid Tanah tetap terkawal meskipun pernah berlaku kejadian letupan bom di Ramuan China Besar baru-baru ini.

Menurutnya, pihak keselamatan sentiasa memberikan perhatian yang serius sebagai usaha membantu mengurangkan kejadian jenayah.

"Berhubung kejadian letupan bom di Ramuan Cina Besar sehingga mencederakan seorang gadis, pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak akan bertolak ansur dalam menjalankan siasatan sehingga ke akar umbi bagi mengenalpasti dan mengesan pihak bertanggungjawab.

"Ia termasuk bagaimana punca kejadian itu boleh berlaku dan siasatan masih giat dijalankan oleh pihak polis. Tindakan yang sewajarnya akan diambil supaya kejadian seperti itu tidak lagi berlaku pada masa akan datang.

"Kes letupan bom itu diklasifikan sebagai kes terasing yang mana kejadian seumpama ini jarang berlaku," katanya.

Di samping itu beliau turut mengulas mengenai beberapa kejadian samun yang berlaku di kawasan parlimen tersebut dan rondaan membabitkan gabungan beberapa jabatan dalam Kementerian Dalam Negeri tetap diteruskan.

"Rondaan yang kini dilaksanakan membabitkan masyarakat setempat, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA), PDRM, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) dan Jabatan Imigresen bagi menangani kejadian tidak diingini.

"Rondaan yang lebih meluas dan secara keseluruhan ini akan terus dijalankan di kawasan-kawasan setempat bagi menangani kejadian jenayah dengan kerjasama orang awam," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau turut menyentuh soal lanjutan penguatkuasaan 6P berkaitan pemutihan Pendatang Tanpa Izin (PATI).

"Ia bertujuan memberi peluang kepada PATI berkaitan kelewatan mendaftar dan pihak kerajaan masih menggunakan budi bicara dalam menangani masalah PATI di negara ini.

"Program 6P ini dijadualkan akan berakhir pada awal April ini bagaimanapun jika tindakan lanjutan yang diberikan ini masih tiada sebarang perubahan dan perkembangan, penguatkuasaan akan dilaksanakan secara teliti," katanya.

0 comments: