Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, August 3, 2012

Royalti Kelantan: Mustapa mahu jadi juara pula

KOTA BHARU: Kenyataan terbaru Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang tiba-tiba berkata kononya akan berusaha menyelesaikan tuntutan royalti negeri itu dianggap sesuatu yang pelik.

Ini kerana sebelum ini, Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri adalah antara pemimpin Umno terawal mengeluarkan dua sebab kenapa Kelantan tidak layak menerima bayaran royalti.

Dalam kenyataan pada 27 Jun 2009 beliau menyebut dua sebab itu adalah, pertamanya kerana eksploitasi yang ada ialah di kawasan pertindihan tuntutan antara Malaysia dan Thailand dan antara Malaysia dan Vietnam dan kedua, eksploitasi sekarang dibuat lebih dari 3 batu nautika dari pantai Kelantan.

Mengulas perkara itu, Setiausaha Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (Royalti), Muhammad Hisyamuddin Ghazali berkata, kenyataan Mustapa itu tidak lebih dari cuba menjadi hero selepas melihat sokongan rakyat terhadap kerajaan negeri yang berterusan menuntut royalti.

"Umno Kelantan cuba ingin menjadi hero dalam isu royalti apabila mereka mendapat tahu Kerajaan Pusat berada dalam keadaan tertekan ekoran Tuanku Sultan Kelantan memperkenan menandatangani plak royalti pada 5 Jun 2012 lalu.

"Padahal Umno Kelantan melalui Dato Pa (Mustapa) lah yang mula-mula kata Kelantan tak layak dapat Royalti pada 2009 bila Kerajaan Negeri tuntut royalti daripada Kerajaan Persekutuan," katanya.

Mustapa dalam kenyataan ketika majlis ‘Makan Colek Bersama Media’ semalam dilaporkan berkata Umno Kelantan akan berusaha menyelesaikan isu berbangkit termasuk tuntutan royalti minyak yang kini menjadi modal kempen pembangkang sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah mengulangi pendiriannya supaya Barisan Nasional perlu menyelesaikan segera isu royalti minyak yang dituntut Kelantan sebelum PRU13.

0 comments: