Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, February 28, 2011

Istana Muammar Gaddafi di Al-Baida diselongkar

Sumber Kosmo

BEBERAPA pokok menghiasi kawasan pekarangan istana milik Muammar Gaddafi di bandar Al-Baida, Libya.

AL-BAIDA - Sebuah istana milik pemimpin Libya, Muammar Gaddafi di bandar ini diselongkar dan dirosakkan oleh kumpulan penunjuk perasaan yang menentang pemerintahannya, lapor stesen televisyen Al-Jazeera semalam.

Istana itu dihiasi dengan tumbuhan hijau, sebuah kolam renang tertutup, sauna dan jakuzi untuk tetamu-tetamunya.

Menurut stesen televisyn itu, istana itu dilengkapi dengan kubu bawah tanah yang dibina untuk perlindungan selama beberapa bulan jika beliau diserang dengan senjata bukan konvensional.

Kubu bawah tanah itu dilengkapi dengan sistem penapisan udara dan janakuasa untuk tujuan kecemasan.

Alat penggera kebakaran, paip air dan tangga digunakan untuk membantu pemimpin tersebut melarikan diri jika berlaku sesuatu yang tidak diingini.

Dalam imej yang disiarkan stesen televisyen itu, beberapa orang merosakkan barang-barang yang terdapat di dalam istana tersebut.

Istana itu diceroboh selepas para penunjuk perasaan berjaya menguasai bandar ini daripada tentera upahan Gaddafi baru-baru ini.

Gaddafi kini berdepan dengan penentangan rakyat yang tidak berpuas hati dengan pemerintahannya selama hampir 42 tahun kerana sumber kekayaan negara tidak digunakan untuk membantu kehidupan rakyat yang miskin.

Kebangkitan rakyat itu didorong oleh kejayaan tunjuk perasaan yang berjaya menyebabkan Presiden Mesir, Hosni Mubarak meletakkan jawatan selepas hampir 29 tahun beliau memerintah.

Gaddafi sanggup menggunakan bedilan peluru berpandu dan tentera upahan untuk memerangi penunjuk perasaan yang menentang pemerintahannya namun beberapa buah bandar dilaporkan sudah jatuh ke tangan para penunjuk perasaan. - Agensi


Baca Seterusnya......

Pilihan Raya Kecil : Seruan untuk pengundi Merlimau dan Kerdau

Oleh Nik Abdul Aziz Nik mat

Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia, Bersama PAS-Pakatan Rakyat

Salam Sejahtera.“Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.” (Maksud Al-Quran, al-An’am 6:162)

Sesungguhnya, segala puji-pujian kepada Allah, Tuhan yang mencipta dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam untuk junjungan besar Nabi Muhammad SAW, Pesuruh Allah pengakhir zaman.

Didoakan kepada semua pengundi, sanak-saudara dan kaum keluarga warga Dun Merlimau dan Dun Kerdau berada dalam selamat dan sejahtera dengan izin Allah, Tuhan Yang Maha Esa.

Tuan-puan dan Saudara-saudari yang dihormati sekalian.

Bersempena dengan pilihan raya kecil N.27 Merlimau, Melaka dan N.28 Dun Kerdau, Pahang ini, saya dengan ini mengambil kesempatan untuk menyampaikan seruan ingatan kepada diri saya dan pengundi sekalian yang berkebetulan berlaku dalam bulan sambutan Maulidur Rasul 1432H.

Maka, ambillah pengajaran daripada sejarah perjuangan Nabi Muhammad SAW yang membawa rahmat bukannya laknat kepada sekalian alam. Mengamalkan ajaran Nabi baik dari segi ibadatnya, mahu pun segenap urusan hidup (mauamalat) adalah pelengkap kepada mencapai keberkatan di akhirat nanti. Oleh kerana itu, kita kena bergantung kepada Islam di dalam segala-gala segi perjuangan hidup.

Ajaran Nabi Muhammad SAW sendiri tidak menerima perjuangan atas nama bangsa Arab, yang diterima hanyalah perjuangan atas nama keimanan yang hakiki terhadap Allah, Rasul dan hari akhirat. Selari dengan firman Allah:

“Adakah kamu sifatkan hanya perbuatan memberi minum kepada orang-orang yang mengerjakan Haji dan (hanya perbuatan) memakmurkan Masjidilharam itu sama seperti orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad pada jalan Allah? Mereka (yang bersifat demikian) tidak sama di sisi Allah dan Allah tidak memberikan hidayat petunjuk kepada kaum yang zalim.” (Maksud Al-Quran, At-Taubah 9:19)

Justeru Islam mengutamakan iman bukannya perbuatan. Atas kebenaran ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW inilah, maka setiap apa yang kita buat hendaklah berserta dengan niat yang tulus di atas dasar keimanan.

Oleh itu, menghadapi pilihan raya kecil ini, saya mengajak para pengundi sekalian tetapkan niat dan iman semasa menggunakan hak mengundi “untuk ubah nasib hidup kita, demi menegakkan kebenaran dan keadilan serta kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.”

Sesuai dengan niat tersebut, maka ubahlah kepercayaan kita dari mempercayai hanya Umno sahaja yang boleh memerintah dan membawa pembangunan, kepada memberi kepercayaan kepada PAS-Pakatan Rakyat yang juga boleh memerintah dan membawa pembangunan kepada bangsa, agama dan tanah air. Ini kerana parti Islam PAS sudah lebih 20 tahun berjaya sebagai sebuah kerajaan yang memerintah dan membangunkan rakyat dan negeri di Kelantan. Dan kini kejayaan itu turut berlaku di Kedah, Pulau Pinang dan Selangor.

Bagi PAS di Kelantan, kejayaannya adalah kerana mengamalkan dasar pentadbiran Islam berteraskan prinsip ubudiah (keyakinan kepada Tuhan), mas’uliah (penuh tanggungjawab mengikut kehendak agama) dan itqan (melakukan yang terbaik) yang selari dengan kehendak syariat. Justeru itu, Kerajaan Negeri Kelantan berjaya dengan rekod bersih, tiada amalan rasuah, berintegriti, bebas dari riba dan subur dengan hasil mahsul anugerah Tuhan. Malah berkat pentadbiran Islam, semua lapisan kaum hidup dengan aman, damai dan sejahtera berpandukan agama.

Ia sebagai bukti betapa syariat Islam yang diperjuangkan oleh PAS selama ini berjaya mendidik pentadbir, pemimpin dan rakyat terus berpegang teguh kepada agama. Falsafah ini adalah selari dengan doa iftitah yang kita baca di permulaan sembahyang:

“Sesungguhnya sembahyang ku, ibadat ku, hidup ku dan mati ku adalah kerana Alllah Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam (Lillahi Rabbi ‘alami).”

Maknanya kerajaan Negeri Kelantan tetap jujur dan ikhlas mendidik semua pemimpin dan rakyat untuk mengingati tanggungjawab beragama––bersembahyang dan beribadat, dosa dan pahala serta memikirkan soal hidup dan mati. Inilah natijah perjuangan PAS yang sentiasa mendidik rakyat ke arah kehidupan beragama, berkeamanan dan berharmoni.

Justeru Kerajaan Negeri yang dipimpin oleh PAS sudah berjaya meyakinkan masyarakat semua kaum, bahawa apa yang kita laksanakan di Kelantan adalah yang terbaik, malah lebih baik berbanding dengan apa yang dibuat oleh Umno sebelum ini. Maka, Negeri Kelantan telah mendahului negeri-negeri lain dalam banyak aspek pembangunan berteraskan ajaran Islam. Terbaru sekali ialah penggunaan wang syariah––dinar emas dan dirham (sistem kewangan Islam zaman Nabi Muhammad SAW), dan pemberian beras percuma kepada keluarga miskin di bawah Skim al-It’aam.

Tuan-puan dan saudara-saudari sidang pengundi sekalian.

Islam mengajar kita supaya berlaku adil kepada semua pihak, termasuklah ketika bertanding dalam pilihan raya. Setiap kali PAS bertanding, prinsip yang diamalkan ialah berkempen dengan adil dan bersih, tiada ugut-mengugut dan sogok-menyogok. Sentiasa memberi peluang kepada pengundi untuk menggunakan kebijaksanaan dan kebebasan memilih dan mengundi PAS. Maka demi masa depan kita, undilah PAS pada kali ini. Ubahlah undi kita, dari undi Umno kepada mengundi PAS.

Sebagaimana masyarakat Kelantan yang sudah menolak perjuangan Umno dan parti Umno bukan lagi parti kerajaan. Masyarakat Kelantan menolak perjuangan kebangsaan Umno adalah kerana dasarnya yang mengasing-asingkan dan membeza-bezakan rakyat mengikut kaum-kaum, dan mengenepikan nilai-nilai keadilan yang diajar oleh Islam. Oleh sebab amalan itulah, Umno telah gagal mewujudkan perpaduan sebenar di kalangan semua kaum dalam negara ini.

Kegagalaan itu membuktikan perjuangan Umno tidak selari dengan ajaran Tauhid Islam. Mengikut ajaran Tauhid, bukan hanya Tuhan itu Satu, tetapi satu segala-galanya. Maksudnya, kita hendaklah menerima Islam dan ke-Esaan Tuhan dengan tulus ikhlas. Hatta manusia yang berbagai-bagai bangsa itupun hendaklah disatukan di bawah satu keturunan iaitu keturunan Nabi Adam AS. Malangnya, ajaran seperti ini tidak diajar oleh perjuangan sekular dan kebangsaan Umno. Oleh itu, terimalah sistem Islam yang sentiasa benar dan adil untuk semua kaum.

“Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam–tidak tali kebangsaan) dan janganlah kamu bercerai-berai .”

(Maksud Al-Quran, Ali-Imran 3:102-103),

Sebenarnya Allah SWT tidak menerima segala amalan kita, melainkan kita beramal dengan ajaran Islam yang syumul. Maka, menolak perjuangan Umno-BN adalah satu tindakan betul yang sekaligus menolak perjuangan sekular dan kebangsaan.

Oleh itu, saya penuh yakin bahawa calon PAS-Pakatan Rakyat, Haji Yuhaizad bin Abdullah (Dun Merlimau) dan Hassanuddin bin Salim (Dun Kerdau) adalah calon-calon yang mesra dan rapat dengan semua lapisan pengundi. Mereka berdua cukup berpengalaman selaku pimpinan parti dan masyarakat, maka sudah pasti mereka mampu melaksanakan tugas dan tanggungjawab demi menunaikan harapan rakyat.

Dengan ini saya menyeru dan merayu kepada sekalian pengundi, terutamanya pengundi Melayu, Cina dan India, dan khasnya pengundi peneroka yang budiman lagi bijaksana, bersama-samalah kita mengundi calon PAS-Pakatan Rakyat. Bulatkan hati, dengan lafaz ‘Bismillah...nama Tuhan yang Esa’ undilah Bulan pada hari Ahad, 6 Mac 2011 nanti. Keluarlah beramai-ramai untuk mengundi calon PAS-Pakatan Rakyat dan jangan hiraukan ugutan dan sogokan pihak Umno-BN.

Selamat mengundi. Semoga dengan ‘sepangkah undi,’ tuan-puan dan saudara-saudari sekalian dirahmati Allah Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

“Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia, Bersama PAS-Pakatan Rakyat”

*PAS UNTUK SEMUA *

Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat,

Menteri Besar Kelantan

merangkap Mursyidul Am PAS.


Baca Seterusnya......

Saman ekor: Ketahui hak anda

Sumber DD

Ramai yang masih kabur dan tidak faham hak mereka sebagai rakyat Malaysia. Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi Negara. Perlembagaan Persekutuan menjamin hak setiap rakyat Malaysia tanpa mengira agam, kaum, bangsa dan juga fahaman politik. Semua warganegara dijamin hak yang sama.

Salah satu hak yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan ialah hak rakyat terhadap harta. Ini disebut dalam Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan

Hak terhadap harta.

(a) Tiada seseorang pun boleh dilucutkan hartanya kecuali mengikut undang-undang.

(b) Tiada sesuatu undang-undang pun boleh membuat peruntukan bagi mengambil atau menggunakan harta-harta dengan paksa dengan tiada pampasan yang mencukupi.

Selalunya Perkara 13 ini digunakan di dalam kes pengambilan tanah melalui Akta Pengambilan Tanah 1960. Sebenarnya Perkara 13 ini bukan sahaja melibatkan harta tak alih seperti tanah, tetapi meliputi harta alih seperti kenderaan. Justeru penafian hak memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) juga sebenarnya termasuk di dalam penafian hak rakyat terhadap harta. Alasannya jika seseorang rakyat itu dihalang dari memperbaharui cukai jalan kenderaan mereka yang menyebabkan kenderaan itu tidak boleh digunakan maka rakyat itu telah dinafikan haknya terhadap harta.

Jika seseorang rakyat telah dinafikan hak mereka menggunakan harta (kenderaan) mereka tanpa alasan yang berlandaskan peraturan dan undang-undang maka Perkara 13 (b) menyatakan bahawa pampasan hendaklah diberikan. Ini bermaksud jika JPJ menghalang seseorang memperbaharui cukai jalan yang menyebabkan kenderaan tidak boleh digunakan, maka JPJ hendaklah membayar pampasan kepada pemilik kenderaan tersebut.

Hujah ini adalah bersandarkan keputusan kes Leonard Lim Yaw Chiang lwn Director of Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak yang telah diputuskan pada tahun 2009. Di dalam kes ini, seorang rakyat bernama Leonard Lim Yaw Chiang telah disenarai hitam dan dihalang oleh JPJ Sarawak dari memperbaharui cukai jalan kereta beliau. Beliau telah memohon kepada Mahkamah Tinggi Kuching untuk memutuskan bahawa tindakan JPJ menyenarai hitam dan menghalang beliau memperbaharui cukai jalan adalah salah. Beliau juga memohon gantirugi daripada JPJ di atas kehilangan penggunaan kereta beliau selama kereta tersebut tidak boleh digunakan kerana tiada cukai jalan.

Mahkamah telah memutuskan bahawa JPJ tidak boleh menyenarai hitam kenderaan di atas suatu kesalahan yang belum dibuktikan di Mahkamah. Tindakan JPJ menyenarai hitam diputuskan telah bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan. JPJ juga telah diarahkan membayar gantirugi kepada pemohon dalam kes itu kerana kesusahan beliau tidak dapat menggunakan kenderaan sehingga terpaksa menyewa kenderaan lain.

Justeru di sini ingin dimaklumkan kepada pemandu-pemandu dan pemilik-pemilik kenderaan yang dinafikan hak mereka memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu, bahawa hak anda dilindungi oleh Perlembagaan. Pihak berkuasa tidak boleh sewenang-wenang menafikan hak anda.

Berbalik kepada tawaran Kerajaan memberikan diskaun pembayaran saman sehingga hari ini 28/2/2011. Ingin dimaklumkan bahawa tindakan ini tetap salah. Isu utamanya ialah bukan jumlah bayaran kompaun atau denda itu RM300 atau RM150 atau pun RM50. Isu utamanya adalah, ADAKAH SESEORANG ITU BENAR-BENAR MELAKUKAN KESALAHAN YANG DIDAKWA SEHINGGA MEREKA WAJIB MEMBAYAR DENDA?

Perlu diambil perhatian bahawa untuk menguatkuasakan sesuatu peraturan dan undang-undang, sesebuah pihak berkuasa hendaklah juga mengikut peraturan dan undang-undang. Saman tidak boleh tertunggak. Jika ada yang tertunggak maka ianya bukan saman. Saman hendaklah dikemukakan di Mahkamah. Orang yang disaman (OKS) hendaklah diserahkan saman dan diperintahkan hadir ke Mahkamah untuk menjawap saman itu. Jika OKS mengaku salah maka mahkamah akan memerintahkan OKS itu membayar denda. Jika denda dibayar maka saman itu selesai dan tidak akan tertunggak. Jika saman diserahkan kepada OKS tetapi OKS tidak hadir ke Mahkamah, maka mahkamah akan keluarkan waran tangkap suapaya OKS hadir mahkamah. Maka proses yang sama akan berlaku iaitu OKS akan ditanya mangakui kesalahan atau meminta bicara. Jika mengaku maka akan diarahkan supaya bayar denda bagi saman itu. Maka selesailah saman itu. Tidak tertunggak. Jika tidak mengaku maka akan dibicarakan. Bergantung kepada keputusan mahkamah, jika didapati salah selepas bicara, maka akan diperintahkan untuk bayar denda. Selesai lah saman itu. Jika tidak bersalah maka luput juga samann itu. Tidak tertunggak.

Soalannya kenapa ada saman tertunggak? Jawapannya pertama kerana saman-saman itu tidak pernah dibawa ke Mahkamah. Kedua kerana yang dikatakan saman itu sebenarnya bukan saman tetapi notis sahaja.

Saman Ekor yang dikatakan saman ini sebenarnya bukan saman tetapi sekadar notis kepada pemilik kenderaan meminta maklumat pemandu yang dikatakan memandu melebihi hadlaju. Notis ini juga disertakan tawaran kompaun jika pemilik kenderaan mengaku melakukan kesalahan. Ia dikeluarkan di bawah Seksyen 115 Akta Pengangkutan Jalan 1987 atau dikenalai dengan Notis Pol 170A. Jika pemilik tidak mengaku kesalahan maka kompaun tidak perlu dibayar kerana kompaun itu hanyalah tawaran. Jika pemilik tidak membayar kompaun sepatutnya pemilik disaman supaya hadir ke Mahkamah bagi menjawap tuduhan memandu melebihi hadlaju. Kemudian proses mahkamah yang dijelaskan sebelum ini akan berlaku. Maka saman itu akan selesai dan tidak tertunggak. Masalah timbul apabila pihak berkuasa terus menghukum pemilik supaya membayar kompaun sedangkan kesalahan tidak dibuktikan. Kompaun bukan denda tetapi tawaran. Dendan hanya boleh dikeluarkan dan diarahkan oleh Mahkamah. Bukan Polis dan bukan JPJ. Inilah penyalahgunaan kuasa dan peraturan oleh pihak berkuasa. Mereka bertindak melebihi kuasa yang diberikan. Mereka bertindak sebagai penghukum sedangkan tugas itu hanya ada pada Mahkamah.

Justeru kepada semua rakyat Malaysia, ketahui hak anda, jangan mudah terpedaya dengan tawaran dan penindasan. Gunakan hak anda... TIADA SIAPA BOLEH MEMAKSA ANDA MEMBAYAR SESUATU YANG ANDA TIDAK LAKUKAN. Anda Mampu Mengubahnya.

Bagaimana JPJ boleh menhalang pembaharuan cukai jalan?

1) Seksyen 17(1)(d) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010

JPJ berkuasa menghalang seseorang melakukan apa-apa transaksi termasuk perbaharui cukai jalan tetapi setelah JPJ BERPUASHATI bahawa seseorang ada perkara yang belum selesai dengan JPJ dan Polis.

Bagaimana JPJ hendak BERPUASHATI?

2) Seksyen 17(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010

JPJ hendaklah memberikan peluang kepada seseorang membuat representasi. Ini bermaksud JPJ hendaklah menjalankan siasatan adakah seseorang itu ada perkara yang belum selesai. Maka semua pihak perlu hadir iaitu pemilik kenderaan, JPJ dan Polis yang mengeluarkan saman. Perlu disiasat adakah saman yang dikatakan ada kepada seseorang itu betul atau tidak. Sudah dibuktikan di mahakamh atau tidak. Jika tidak maka JPJ tidak boleh menyenarai hitam. Inilah maksud BERPUASHATI

3) Seksyen 17(5) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010

Jika dihalang daripada perbaharui cukai jalan maka Pengarah JPJ hendaklah maklumkan kepada Ketua Pengarah pengangkutan, di mana Ketua Pengarah hendaklah maklumkan secara bertulis dalam tempoh 14 hari kepada pemilik kenderaan tentang alasan halangan dibuat ke atas pemilik. Adakah notis ini pernah dikeluarkan kepada pemilik?

Jika anda dihalang daripada perbaharui cukai jalan tanpa alasan yang sah anda boleh:

a) Minta alasan bertulis daripada JPJ kenapa anda dihalang.

b) Minta JPJ perbaharui cukai jalan dengan segera jika alasan bertulis itu tidak munasabah dan tidak betul.

c) Jika JPJ enggan mematuhi permintaan anda, anda boleh menyaman/menuntut di Mahkamah untuk gantirugi kehilangan penggunaan kenderaan anda dan kesusahan anda kerana tidak boleh menggunakan kenderaan.

Zulhazmi Shariff ialah Penasihat Undang-Undang Kempen Anti Saman Ekor (KASE)


Baca Seterusnya......

Sunday, February 27, 2011

Researchers unveil first mm-scale computing system

From news.cnet.com

University of Michigan computer scientists and engineers are at the International Solid-State Circuits Conference in San Francisco today presenting papers on two systems: a prototype implantable eye pressure monitor for glaucoma patients and a compact radio for wireless sensor networks.

This prototype implantable eye pressure monitor is 1 cubic millimeter.

What makes their presentation so remarkable is that both systems involve what is believed to be the first complete millimeter-scale computing system.

The near-invisible package is just over 1 cubic millimeter in size and includes an ultra-low-power microprocessor, a thin-film battery, a solar cell, memory, a pressure sensor, and a wireless radio with an antenna.

"Millimeter-scale systems...have a host of new applications for monitoring our bodies, our environment, and our buildings," said Professor David Blaauw in a news release. "Because they're so small, you could manufacture hundreds of thousands on one wafer. There could be 10s to 100s of them per person, and it's this per capita increase that fuels the semiconductor industry's growth."

The team points to Bell's Law, formulated by computer engineer Gordon Bell in 1972, which says that a new class of smaller and cheaper computers is developed roughly every decade. This is considered to be a partial corollary to Moore's Law, established in 1970 and named after Intel co-founder Gordon Moore (first names coincidental), which describes the now 50-plus-year trend that the number of transistors able to be placed on an integrated circuit doubles every two years.

The new system out of Michigan is being hailed as the first in a new class of millimeter-scale computing, and while the researchers are specifically targeting the medical side of body sensor networks, other potential applications include tracking such things as pollution, weapons, structural integrity, and more.

The eye pressure monitor is designed not only for direct implantation but also continuous tracking of glaucoma, a disease that can lead to blindness. It incorporates the team's third-gen Phoenix Processor, which combines an extreme sleep mode and a unique power-gating system for ultra-low-power usage (averaging 5.3 nanowatts).

The system wakes every 15 minutes to take measurements and relies on 10 hours of indoor light or 1.5 hours of sunlight every day for full battery recharging. The team says the device could be commercially available in the next several years.

The researchers are also working on a radio with an on-chip antenna using an advanced complementary metal-oxide-semiconductor (CMOS) process that allows them to control the antenna's shape and size, and thus its response to electrical signals. Because of this control, they can do away with the bulky external crystals that keep time and select radio frequency bands for communication between two isolated devices, thereby drastically reducing the size of the radio system.

The university hopes to patent these tiny-yet-huge developments, and is looking for commercial partners to help bring the tech to market.


Baca Seterusnya......

Qardawi penjenayah: Presiden PAS gesa Najib bertaubat

Harakahdaily


KUALA LUMPUR, 26 Feb: Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak segera bertaubat ekoran melabel Ikhwanul Muslimin dan Sheikh Dr Yusof al Qardhawi sebagai pengganas.

Presiden PAS itu dalam satu kenyataan berkata, beliau berasa sangat terkejut, kecewa dan teramat jengkel dengan tuduhan ekstrem yang diberikan Najib terhadap gerakan Islam antarabangsa itu.

"Tuduhan bahawa Islam cenderung kepada keganasan adalah fitnah dan orang tersebut mesti segera bertaubat jika dalam dirinya masih ada iman sebesar zarah," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Najib sewaktu berucap pada satu program di Istanbul beberapa hari yang lalu.

Tambahnya, tuduhan yang dibuat Najib itu juga merupakan satu fitnah besar yang dibuat oleh golongan yang buta sejarah perjuangan menentang penjajahan dan bercakap mengikut selera hati golongan barat yang memekakkan telinga kepada kebenaran.

Beliau menegaskan, tindakan mengambil sikap dan pandangan setiausaha negara Amerika sebagai neraca menentukan jenis pemerintahan yang bersandarkan kepada Islam adalah tindakan orang yang tidak mempunyai jati diri sebagai seorang Islam dan sangat memalukan orang Islam itu
sendiri.

Ikhwan katanya, ditubuhkan untuk melaksanakan Islah dan tajdid berasaskan Al Quran dan Hadis, dengan memulakan perjuangannya secara
jalan damai dan tidak pernah menyerah kalah terhadap kezaliman musuh sehingga ke hari ini.

Mereka menyertai pilihanraya sejak awal lagi di Mesir, tetapi apabila pengaruh mereka tersebar luas, pergerakan ini diharamkan dan
pemimpinnya dizalimi.

Manakala Al Qardhawi pula adalah tokoh ulama berwibawa yang dilahirkan oleh Ikhwan.

"Dia berjaya meredakan golongan pelampau di kalangan pemuda Islam yang tidak sabar dengan kezaliman musuh sehinggalah mereka kembali ke pangkal jalan berjuang mengikut ajaran Islam yang sebenar," katanya.

Malah Malaysia sendiri katanya pernah memberikan Anugerah Maal Hijrah kepada beliau.

"Saya mencabar kerajaan Malaysia menarik balik anugerah maal hijrah yang telah diberikan kepada Sheikh Dr Yusof al Qardhawi itu," cabarnya.

Baca Seterusnya......

Jururawat Batal Hidup Semati Bersama Gaddafi

Seorang jururawat Ukraine membatalkan ikrar untuk terus menjaga pemimpin Libya, Muammar Gaddafi selepas protes antipemerintah makin serius di negara Afrika Utara itu.

Jururawat peribadi Gaddafi berambut perang dan bertubuh seksi itu, Galyna Kolotnytska, 38, (atas), kelmarin berkata beliau akan terus berada di sisi pemimpin itu selepas Gaddafi berikrar untuk berjuang hingga habis-habisan menghapuskan tentangan terhadapnya.

Gaddafi ‘tidak boleh mengadakan perjalanan’ tanpa wanita cantik berstatus janda yang berasal dari Ukraine serta dituduh menjadi kekasih pemimpin itu.

Wanita ibu tunggal itu arif mengenai rutin lelaki itu, kata dokumen bocor yang didedahkan kepada akhbar The Sun.

Pegawai Ukraine berkata pihaknya belum menerima sebarang permohonan untuk membawa wanita itu pulang.

Anak perempuan janda itu, Tatiana, 20, berkata:
“Ibu menelefon semalam. Dia berada di Tripoli.

“Ada kejadian tembakan, pertempuran dan kekacauan lain disiarkan di televisyen.

“Dia masih tenang menghadapi keadaan dan berkata akan pulang segera.”

Gaddafi lebih mengutamakan Kolotnytska berbanding pengawal peribadi wanita Amazon yang pakar dalam pertahanan diri dan dikatakan masih dara.

Nota rahsia 2009 kepada Setiausaha Negara Hillary Clinton disiarkan selepas didedahkan WikiLeaks memberitahu yang pemerintah kuku besi itu bergantung kepada wanita itu.

Gaddafi dikatakan pernah menghantar pesawat peribadi untuk membawa Kolotnytska dari Libya ke Portugal untuk bertemu dengannya berikutan kelewatan kedatangan wanita itu akibat masalah visa.

Pegawai politik Ukraine mengesahkan jururawat Ukraine sentiasa bersama-sama pemimpin itu ke mana saja.

“Sesetengah sumber mendakwa Gaddafi dan Kolotnytska mempunyai hubungan romantik,” katanya.

Gaddafi dikatakan terlalu taksub bergantung kepada pegawai yang dipercayainya seperti Kolotnytska.

Tetapi kini kehidupannya sebagai orang kepercayaan akan berakhir dan musuh Gaddafi pula terus mendapat kekuatan.

Di sempadan di antara Tunisia dan Libya, ahli sukan bina badan Nabil Mohamed, berkata “Eva Braun tinggal dalam kubu bersama Hitler, mengapa Kolotnytska tidak boleh tinggal bersama Gaddafi?” – Agensi

Baca Seterusnya......

Friday, February 25, 2011

Kereta kebal persendirian diparkir di tepi jalan

Residents in a quiet village are embroiled in an extraordinary neighbourhood row after a military enthusiast bought a £10,000 tank and parked it outside his home: Police called to settle extraordinary village 'tank' row
Nicholas Kravchenko's tank has been sitting in a lay-by since he drove it there last week
The huge green tanklike crane, designed to carry out battlefield repairs, has been sitting in a lay-by since new owner Nicholas Kravchenko drove it there last week.

Residents living in the normally tranquil area of Wolvercote, near Oxford, Oxon, have branded the machine an ''eyesore''.

Police have now been called in to settle the "neighbourhood dispute" amid claims the £10,000 tank was intimidating locals.

The enthusiast bought the former Royal Electrical and Mechanical Engineers (REME) armoured vehicle second-hand to drive it for his own pleasure to display it at shows and charity events.

Mr Kravchenko, a retired army engineer, is now refusing to move the four-tonne camouflaged vehicle, which came complete with caterpillar tracks and take up three-and-a-half normal parking spaces.

''I can go out and drive it any time I like. There's no law to stop anyone having 10 tanks," he said.

''The council have not said it's anti-social and the police would have been straight on to me if it was parked illegally.

''It's not intimidating, because it's a square box with a Rolls-Royce engine in it and it doesn't stick out in the road.''

Mr Kravchenko, who calls himself "Tank Man", claimed he was the victim.

"I'm fed up with it," he said.

"I can go out and drive it any time I like. There's no law to stop anyone having 10 tanks.

"The council have not said it's anti-social and the police would have been straight on to me if it was parked illegally.

"It's not intimidating, because it's a square box with a Rolls-Royce engine in it and it doesn't stick out in the road."

He has told neighbours he spent more than £10,000 on the ex-Cold War armoured military crane.

He said that the tank-tracked vehicle was used by the British Army during the 1960s and was "very rare".

Mr Kravchenko, who lives with his wife and son on St Peter's Road, claims the vehicle has a top speed of 20mph.

Neighbours said he was ruining their street.

They appealed to Oxford City Council to take action but the authority said it was powerless to act.

Paul Harvey, who lives three doors away from Mr Kravchenko, said: ''The whole situation is unbelievable.

''There's a limited number of spaces on the street and this tank is taking up a number of them.

''It's so incredibly anti-social.''

Another neighbour Debbie Tyson, who lives opposite the tank, added: ''I have to look at that thing every morning.

''It's a disgrace. I can't believe there's nothing that the authorities can do.''

Another woman, who did not want to be named, feared her neighbour would leave it there permanently.

''It's an eyesore and is upsetting and scares the little kids," she said.

"One toddler asked her mum if we were in a war. It's not right."

Mr Kravchenko bought the decommissioned military vehicle from the MoD and told neighbours he planned to display it at military shows.

Town hall chiefs said there were no parking restrictions on the road and the vehicle is roadworthy and taxed.

Council officers have promised to meet with Mr Kravchencko this week in an attempt to persuade him to move the vehicle.

''We're now working with the local community and police as well as our Crime and Nuisance Action Team to see if we can help with this dispute," a spokeswoman said.

It is not the first time Mr Kravchenko has been criticised for his vehicle collecting passion.

Last September, the council was forced to remove a convoy of Mr Kravchenko's vehicles including five trailers, a Ford Sierra, a Land Rover and some scrap metal after declaring them abandoned.

But Mr Kravchenko successfully appealed the ruling and earlier this month, Oxford County Court ordered the council return the vehicles to him.

Neighbour Alan Cotmore said: ''It's a lovely area but it's becoming a personal scrapyard.''

War veteran David Bedford, 85, added: ''It's heartbreaking living where I do.

'I have to look at his cars every time I leave my house and it's really getting me down.

''I don't know what to do any more.''

Baca Seterusnya......

Sekolah Cina tolak akhbar Melayu percuma

Akibat tekanan dan bantahan kumpulan pendidikan Cina dan parti pembangkang, sebuah sekolah rendah Cina di Kuantan menukar keputusannya untuk menerima akhbar percuma Utusan Malaysia.

utusan mahathir malay losing power 240910Menurut laporan Sin Chew Daily hari ini, keputusan tidak menerima akhbar tersebut dibuat oleh lembaga SRJK (C) Semambu selepas bermesyuarat malam semalam.

Pengerusi lembaga sekolah itu, Goh Kim Fah memberitahu Sin Chew Daily, sekolahnya pada asalnya memang mahu menerima akhbar percuma Utusan Malaysia yang disumbangkan oleh sebuah syarikat swasta yang bertujuan meningkatkan tahap penguasaan bahasa Melayu di kalangan pelajarnya.

“Diakui, kami memang lalai dalam isu ini. Kami tidak mengkaji impak keputusan (untuk menerima sumbangan itu),” katanya.

Menurut Goh, pelajar tidak seperti orang dewasa tidak akan dapat membezakan laporan Utusan Malaysia yang lazimnya menurut pengkritik adalah berat sebelah dan bersifat perkauman dengan berita sebenar.

utusan article on free paper give to chinese school 200211 02Ini antara alasan lembaga itu menolak tajaan sumbangan tersebut.

Isu berkenaan timbul apabila Utusan Malaysia melaporkan syarikat hartanah Pasdec Holdings Berhad akan menaja 4,375 akhbar percuma kepada empat sekolah rendah dan sebuah sekolah menengah di Pahang.

Baca Seterusnya......

Thursday, February 24, 2011

Sah, Daphne Iking Sudah Peluk Islam & Berkahwin!

Sumber www.ohbulan.com


Hampir seminggu ura-ura Daphne Iking memeluk Islam sudah menjadi buat mulut orang ramai, terutamanya di kalangan followers kami. Hari ini, kami menerima berita yang mengesahkan status agama & status perkahwinan Daphne Iking, atau nama barunya Dahlia Eleanor Iking.

Menurut KakInaKL.com, semalam dia berkesempatan menemui Daphne Iking di Actor Art Studio bertempat di Lot 10 sempena pementasan teater. Kehadiran Daphne Iking bersama seorang jejaka Melayu yang hensem menimbulkan pelbagai persoalan.

Kesempatan ini diambil oleh KakIna untuk bertanya mengenai status agama Daphne Iking.

Daphne Iking mengakui bahawa dia sudah memeluk Islam & kini memegang status sebagai seorang isteri. Dalam senyap, sebenarnya Daphne Iking sudah pun melangsungkan pernikahannya bersama seorang jejaka Melayu sekitar awal tahun ini. Kalau diikutkan, ini merupakan perkahwinan kali kedua Daphne Iking.

Sumber kami yang lain ada memaklumkan bahawa suami kepada Daphne Iking bernama Azmi, atau lebih dikenali sebagai Joe. Azmi merupakan bekas Managing Director untuk Redberry Group.

Selama ini, kehadiran mereka berdua dalam mana-mana acara dilihat sebagai pasangan kekasih, rupa-rupanya sudah pun menjadi suami isteri. Kami ucapkan tahniah kepada Daphne Iking, semoga dia tabah menjadi saudara baru Islam, dan seorang isteri yang baik buat Azmi. Doakan yang terbaik buat mereka berdua!


Baca Seterusnya......

Kebaikan Teh Hijau Bagi Kesihatan


Teh hijau dipercaya memiliki banyak khasiat. Teh hijau begitu popular menjadi minuman kesihatan di dunia. Apa saja fakta tentang hijau?

Teh hijau berasal dari tanaman Camellia Sinesis. Daun teh yang dipetik langsung dikeringkan tanpa proses fermentasi sehingga tidak terjadi perubahan warna dan rasa. Proses pengolahan teh hijau sangat minimal dibanding teh hitam sehingga lebih banyak mengandung epigallocatechin-3- gallate (EGCG).

Dalam Journal of Agricultural and Food Chemistry disebutkan teh hijau banyak mengandung catechin, antioksidan yang sangat berguna untuk melawan penyakit. Teh hijau juga kaya vitamin seperti A, B1, B12, C, E dan K. Teh hijau juga mempunyai mineral seperti kalsium, besi, zing dan lain-lain.

Beberapa bahan lain dalam teh hijau adalah asid gallic, minyak atsiri, karoten, serat makanan larut dan sejumlah kecil karbohidrat.

Manfaat kesehatan dari minum teh hijau:

  1. Teh hijau kaya akan antioksidan yang membantu menurunkan paras kolesterol dan menjaga tekanan darah.
  2. Minum teh hijau boleh menyembuhkan lelah dan batuk.
  3. Teh hijau membantu dalam memperkuat sistem kekebalan tubuh untuk melawan penyakit.
  4. Teh hijau juga berfungsi sebagai bakterisida dan menghancurkan bakteria penyebab plak dan kerusakan gigi.
  5. Teh hijau kaya epigallocatechin gallate (EGCG), yang merupakan antioksidan kuat dan membantu dalam mencegah dan menghancurkan sel-sel kanser.
  6. Teh hijau juga boleh mencegah penyakit kardiovaskular seperti serangan jantung dan penyumbatan arteri.
  7. Teh hijau berfungsi sebagai penghalau stres dan membantu mengendurkan saraf. Ia juga boleh mencegah penyakit kognitif seperti demensia dan amnesia.
  8. Teh hijau membantu meredakan gejala-gejala menopause tertentu seperti perubahan suasana hati dan gangguan tidur.
  9. Minum teh hijau menjadikan kulit bersinar, rambut sehat dan mengurangi tanda-tanda penuaan seperti keriput, bintik-bintik dan sebagainya.
  10. Teh hijau membantu mengurangkan ruam dan alergi. Ia mengandungi sifat-sifat anthistamin. Anda harus minum 2-3 cawan sehari untuk sembuh

Baca Seterusnya......

Chana, Lelaki Yang Mempunyai 39 Isteri, 94 Anak, 33 Cucu

Sumber Kelab GB

Ziona Chana mungkin merupakaan lelaki yang paling banyak memiliki isteri. Dia mempunyai 39 isteri, 94 anak, 14 menantu perempuan dan 33 cucu. Keluarga besar Chana tinggal satu atap di sebuah rumah empat tingkat dan memiliki 100 kamar.

Rumah besar milik Chana terletak di desa Baktwang, Mizoram, India. Mereka hidup secara komunal. "Saya seperti anak Tuhan yang istimewa kerana dia memberiku banyak orang yang perlu aku rawat," kata Chana, 67 tahun, kepada The Sun, Sabtu (19/2). "Saya merasa menjadi laki-laki yang paling beruntung kerana memiliki keluarga terbesar."

Keluarga Chana hidup bersama dan rukun, semua kegiatan mereka diarahkan oleh isteri tertua Chana, Zathiangi, 69 tahun. Zathiangi yang membagi tugas mencuci, bersih-bersih dan menyiapkan makanan. Dalam satu hari keluarga Chana bisa menghabiskan 30 ayam, 60 kilogram kentang dan 100 kilogram beras.

Chana pernah menikahi 10 perempuan dalam satu tahun. Kerana memiliki 39 isteri, Chana menggunakan sistem giliran bagi isteri yang menemaninya tidur. Namun biasanya isteri yang paling muda tidur di kamar paling dekat dengannya.

Menurut Rinkmini, istri Chana yang berusia 35 tahun, Chana bisa mendapatkan begitu banyak isteri kerana dia pria paling tampan di desa tempat mereka tinggal. Rinkmini bertemu Chana 18 tahun lalu ketika jalan pagi di desa, kemudian Chana menulis surat yang isinya ingin menikahinya. "Saya beruntung dapat menikah dengannya," kata dia.

Istri Chana lainnya, Huntharnghanki mengatakan seluruh keluarga hidup secara baik. Mereka saling menyayangi dan menghormati. Sedangkan seluruh laki-laki di keluarga ini hidup sebagai tukang kayu.

Adapun Chana mengatakan belum berhenti mencari isteri. Dia memang anggota sebuah aliran yang membolehkan menikah dengan banyak perempuan. Ketika ini aliran Chana punya 400 anggota.





Baca Seterusnya......

Wednesday, February 23, 2011

weapon factory
















Baca Seterusnya......

Monday, February 21, 2011

Mendidik Anak ala China Lebih Berhasil Ketimbang Gaya Barat?

Sumber us.health.detik.com

Jakarta, Orangtua keturunan China dianggap begitu superior terhadap anaknya sedangkan orangtua di negara-negara Barat lebih demokratis dan menghargai individu anak. Belakangan mulai jadi perdebatan, bahwa mencetak anak yang berhasil ternyata lebih tepat dengan gaya mendidik ala China. Benarkah demikian?

Perdebatan ini mencuat setelah muncul buku 'Battle Hymn of the Tiger Mother' karangan Amy Chua, seorang profesor sekolah hukum dari Yale Law School. Tulisan ini menceritakan bagaimana ibu-ibu di China atau keturunan China dengan didikan kerasnya mampu membuat anaknya berhasil. Hal yang sama seperti dialami Amy ketika kecil hingga menjadi orang sukses seperti sekarang.

Amy kini menerapkan gaya didik orangtuanya kepada dua anaknya Sophia dan Louisa yang sudah beranjak remaja. Anak-anaknya dilarang main game dan nonton TV, menginap di rumah teman, harus mendapat nilai A, harus les biola atau piano.

Di negara AS misalnya, anak-anak yang didik orangtua keturunan China jago matematika, pintar main piano dan sering jadi juara di kelasnya. Mendidik dengan disiplin dan kontrol orangtua yang besar menurut Amy juga dilakukan orangtua keturunan Korea, India, Jamaika, Irlandia dan Ghana.

Dalam salah satu penelitian terhadap 50 ibu di Amerika dan 48 ibu-ibu imigran China, hampir 70 persen ibu-ibu barat mengatakan bahwa 'menekankan keberhasilan akademis tidak baik untuk anak-anak' karena yang terpenting 'orang tua perlu mendorong ide bahwa belajar adalah hal yang menyenangkan'.

Sebaliknya, sebagian besar ibu keturunan China mengatakan bahwa mereka percaya anak-anaknya dapat menjadi siswa 'yang terbaik' karena 'prestasi akademik mencerminkan orangtua yang sukses mendidik' dan 'jika anak-anak tidak unggul di sekolah itu artinya ada masalah pada orangtua kenapa anak tidak mengerjakan tugasnya'.

Studi lain menunjukkan bahwa dibandingkan dengan orangtua Barat, orangtua China menghabiskan 10 kali lebih lama waktunya untuk terlibat dan memantau aktivitas akademik anak-anaknya. Sebaliknya, anak-anak Barat lebih banyak berpartisipasi dalam kegiatan dan tim olahraga ketimbang prestasi akademik.

Amy juga mengatakan ketika orangtua China menerapkan disiplin dan pola didik yang terkontrol, anak-anak China juga akan menolak. Namun kuncinya, kesabaran orangtua untuk mendampingi anak karena memang akan sulit dijalani di masa-masa awal. Hal yang berbeda dengan tipikal orangtua barat yang cenderung menyerah pada kemauan anak ketika anak menolak.

Amy juga menceritakan bagaimana ayahnya pernah memanggilnya dengan sebutan 'sampah' yang membuat dirinya marah dan sangat tidak enak. "Tapi itu tidak merusak harga diri saya, justru memotivasi saya agar tidak menjadi sampah tapi jadi orang yang berharga," kata Amy seperti dilansir dari Time dan WSJ, Minggu (20/2/2011).

Orangtua China bisa berkata 'Hei gendut, turunkan berat badanmu'. Sebaliknya orangtua Barat akan menjelaskan ke anak dari sisi kesehatan tidak pernah mengejek anaknya gendut tapi lebih memilih memberikan anak terapi makan yang benar.

Contoh lain, orangtua China bisa minta anaknya dapat nilai A dan akan bilang, 'Kamu malas, semua temanmu dapat yang terbaik'. Orangtua China merasa anaknya cukup kuat menghadapi tekanan dan mereka akan berhasil kalau bisa bekerja lebih keras lagi.

Sebaiknya orangtua Barat hanya meminta anaknya mencoba melakukan yang terbaik. Mereka akan berhati-hati untuk tidak membuat anak mereka merasa tidak mampu dan tidak akan pernah memanggil anaknya dengan sebutan 'bodoh', 'tidak berguna' atau 'memalukan'.

Orangtua China bisa melakukan seperti itu karena tradisi China men-stigma anak-anak berutang ke orangtuanya yang telah berkorban banyak sehingga mereka harus membayarnya dengan prestasi dan kebanggaan serta rasa hormat kepada orangtua.

Sebaliknya, orangtua di Barat tidak berpikir demikian. Anak-anak tidak memilih orangtuanya dan bahkan mereka tidak memilih untuk dilahirkan sehingga anak-anak tidak berutang apa-apa. Tugas mereka adalah membuat anak-anak menjadi diri mereka sendiri.

Orangtua Barat mencoba untuk menghormati individua anak-anaknya, mendorong mereka untuk mengejar keinginan mereka, mendukung pilihan mereka, dan memberikan dukungan dan lingkungan yang positif.

Sebaliknya, orangtua China percaya bahwa cara terbaik untuk melindungi anak-anak mereka adalah dengan mempersiapkan masa depan mereka, membekali anak dengan keterampilan, kebiasaan kerja yang tekun dan disiplin, dan keyakinan batin yang tinggi sehingga tidak ada seorang pun yang bisa mengambilnya.

Buku Amy ini hingga kini terus menjadi kontroversi, beberapa orangtua di barat mulai beranggapan didikan ala orantua China bisa jadi lebih baik untuk masa depan anak. Tapi lebih banyak lagi yang menilai gaya didik seperti itu bagaikan robot yang tidak menghargai individu anak.

Sumber Dari Sini.

Baca Seterusnya......

K'jaan P.Pinang & MAIPP Sumbang RM2,000 Untuk Pelajar Pulau Pinang Pulang Ke Mesir


GEORGE TOWN: Kerajaan negeri dan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) akan memberi sumbangan RM2,000 kepada setiap pelajar dari negeri itu untuk kembali menyambungkan pelajaran mereka di Mesir.

Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mansor Othman berkata, terdapat 318 pelajar yang akan menerima bantuan tersebut.

“Kerajaan Negeri akan menyumbang RM1,000 seorang manakala MAIPP akan menambah RM1,000 lagi," katanya.

Sementara itu, Ketua Menteri, Lim Guan Eng turut menyeru kerajaan persekutuan agar menghulur bantuan yang serupa kepada pelajar-pelajar yang terlibat.
Mengenai pembentukan jawatan exco baru untuk mengetuai potfolio hal ehwal agama lain, Lim berkata, kerajaan negeri mengambil keputusan untuk meletakkan hal ehwal agama Buddha, Kristian, Sikh, Taoist dan Hindu di bawah satu potfolion kerana menghormati Islam sebagai agama rasmi persekutuan.

“Mungkin sesetengah orang yang berfikiran rasis akan cuba menjadikan ini sebagai satu isu tetapi hakikatnya tidak ada isu pun yang perlu dibangkitkan dalam hal ini,” katanya dalam satu sidang akhbar di pejabatnya di Komtar, Khamis.

Potfolio baru itu akan diketuai oleh Lim sendiri dengan Timbalan Ketua Menteri II Dr P. Ramasamy akan membantunya.

Berhubung tindakan pihak berkuasa tempatan merobohkan gerai-gerai haram di Taman Pelangi, Juru, sehingga mencetuskan isu hangat baru-baru ini, Lim berkata, ia adalah isu pentadbiran pihak berkuasa tempatan dan tidak wajar dijadikan isu perkauman.

“Hanya 18 peratus daripada keseluruhan 22 gerai yang dirobohkan itu adalah milik peniaga Melayu selebihnya diusahakan oleh pendatang asing. Oleh itu dakwaan yang mengatakan kesemua gerai tersebut milik peniaga Melayu adalah tidak benar," ujarnya lagi. Bagaimanapun kata Lim, kerajaan negeri sedang mengenalpasti loksi yang sesuai untuk menempatkan semula mereka tetapi hanya untuk peniaga-peniaga tempatan sahaja.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP)Mokhtar Jait berkata, sejak tahun 2004, mereka telah menerima 66 aduan daripada orang ramai khususnya penduduk kawasan berkenaan berkaitan aktiviti perniagaan di kawasan yang dirobohkan itu.

“Ada orang sampai mengelar kawasan itu sebagai ‘Hadyai Kecil’. MPSP bertindak berdasarkan aduan orang awam termasuklah parti-parti politik yang mendesak kami bertindak segera dan tegas ke atas pendatang asing yang menjalankan perniagaan di situ," katanya.

Baca Seterusnya......

Dolak-dalik saksi kelebihan untuk peguam saya – Anwar

Kes-sodomi II-01

KUALA LUMPUR: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kehadiran pakar DNA bebas dari luar negara di dalam pasukan pembelaannya membantu menangkis cubaan pendakwa untuk memberikan gambaran tidak tepat terhadap dirinya.

“Apabila diminta peguam (bela) untuk ajukan (kenyataan), dia (Dr Seah Lay Hoong) cuba selindung untuk beri gambaran buruk kepada media.

“Jadi nasib baik kita bawa pakar DNA dan forensik kita sendiri. Ini akan membantu isu-isu yang agak banyak teknikaliti,” kata Anwar.

Beliau menambah, kenyataan saksi pendakwa serta penyerahan barang kes yang tidak konsisten dalam perbicaraan Fitnah II merupakan satu kelebihan buat pasukan peguam pembela.

“Apabila peguam tanya, nampak dia (Dr Seah) berdolak-dalik dan ini akan memperkukuhkan kita,” kata Anwar.

Semalam dan hari ini, peguam Anwar berjaya menimbulkan beberapa keraguan kes yang dibentangkan pasukan pendakwa raya.

Pertama, calitan kapas B5 yang diambil daripada kawasan dubur Saiful (Mohd Saiful Bukhari Azlan) semalam mengandungi DNA tiga lelaki termasuk DNA Saiful sendiri.

Kedua, pendakwa raya mengemukakan laporan kimia yang mengandungi sampel B12 sedangkan sebelum ini laporan kimia yang diserah kepada peguam Anwar dinomborkan B sehingga B11 sahaja.

Dan hari ini, kombinasi DNA yang diambil daripada tubuh Saiful kemungkinan datang daripada sepuluh orang lelaki, dan bukannya tiga orang lelaki sebagaimana dakwaan Dr Seah semalam.

Baca Seterusnya......

Tuala wanita punca barah pangkal rahim

Sumber BH

Sanitary Pads
Kementerian Kesihatan digesa beri penjelasan

KUALA BERANG: Kementerian Kesihatan digesa memberi penjelasan kepada orang ramai berhubung dakwaan bahawa penggunaan tuala wanita dikatakan menjadi punca wanita menghidap penyakit barah pangkal rahim.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Rosol Wahid, berkata penjelasan perlu bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan rakyat berhubung dakwaan itu yang dibuat beberapa persatuan pengguna dan tersebar melalui internet.
Berdasarkan kajian sebuah persatuan pengguna, antara punca utama wanita diserang barah pangkal rahim adalah disebabkan penggunaan tuala wanita yang diperbuat daripada bahan buangan termasuk kertas terpakai.

“Jika kita kaji dan membuat perbandingan, wanita pada zaman dulu tidak menghidap penyakit barah pangkal rahim kerana tidak menggunakan tuala wanita, justeru, dakwaan itu memang nampak ada asasnya.

“Sebab itu kita minta kementerian membuat kajian dan mengumumkan sama ada dakwaan dibuat persatuan pengguna terbabit betul atau sebaliknya supaya orang ramai terutama di kawasan luar bandar tidak terus keliru,” katanya.

Beliau berkata demikian ditemui selepas merasmikan Kem Kesihatan Felda Bukit Banding bertemakan ‘Ke Arah Kesedaran Penyakit Kusta dan Barah’ di Dewan Sivik Felda Bukit Banding, Ajil, Hulu Terengganu di sini, semalam.
Sementara itu, Rosol juga meminta Kementerian Kesihatan membuat kajian mendalam mengenai serangan angin ahmar yang semakin berleluasa hingga kerajaan negeri mendapati hampir setiap keluarga ada seorang penghidap.

“Selain kajian, kementerian juga perlu menggiatkan kempen kesedaran dan langkah pencegahan bagi mengelak serangan angin ahmar di kalangan penduduk termasuk di kawasan luar bandar.

“Kita difahamkan punca utama serangan angin ahmar adalah disebabkan saluran darah tersumbat dan saluran urat pada otak pecah,” katanya

Baca Seterusnya......

Mangsa bertengkar dengan pengawal Tengku Fakhry

Ramli Mohd
Arwah Ramli Mohd
Mahkamah Koroner di Tumpat diberitahu bekas pengawal Istana Negeri Kelantan Ramli Mohamad pernah bertengkar dengan beberapa pengawal peribadi bekas Tengku Temenggong Kelantan Tengku Muhammad Fakhry Petra, beberapa hari sebelum Allahyarham ditembak ketika menunggang motosikal ke rumahnya pada 1 Mei tahun lalu.

Pengawal Istana Negeri Lans Koperal Hafizi Azim Anim berkata pertengkaran itu berlaku ekoran tindakan pengawal peribadi berkenaan tidak membenarkan Ramli dan semua pengawal istana memasuki Istana Mahkota, atas arahan Tengku Muhammad Fakhry Petra dan bondanya, Raja Perempuan Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

"Ramli bertengkar kerana sikap kurang ajar pengawal peribadi itu terhadap pengawal istana yang terdiri daripada anggota polis, tetapi ia tidak sampai kepada tumbuk-menumbuk.

"Sampai satu ketika, Ramli pernah mengeluarkan kata-kata kepada pengawal peribadi itu yang menyebut 'mu ingat mu gedebe ke'," katanya ketika memberi keterangan di depan Koroner Raja Norshuzianna Shakila Raja Mamat, yang dibantu Timbalan Pendakwa Raya Wan Abdul Razak Wan Hussein, pada prosiding hari keempat inkues bagi menyiasat punca kematian mangsa yang ditembak penyerang tidak dikenali di Palekbang.

Ketika kejadian, Ramli menunggang motosikal bersendirian untuk pulang ke rumahnya di Kampung Kok Keli, selepas bertugas di Istana Negeri, Kubang Kerian.

Hafizi Azim turut memberitahu mahkamah bahawa khidmat pengawal peribadi terbabit digunakan ketika bekas Sultan Kelantan Sultan Ismail Petra menerima rawatan di Hospital Mount Elizabeth, Singapura sejak April 2009.

"Pengawal peribadi itu telah mengambil alih tugas kami, dan kami tidak dibenarkan langsung mendekati bilik Sultan Kelantan pada masa itu, dan pernah beberapa kali berlaku pertengkaran," katanya yang menambah keadaan itu berterusan sehingga Sultan Ismail Petra kembali ke Istana Mahkota kira-kira setahun selepas itu.

Pada malam kejadian, Ramli meminta kebenaran pulang pada kira-kira 12 tengah malam dan beliau hanya mengetahui kemalangan yang menimpa mangsa setelah menerima laporan mengenainya.

"Esoknya, saya dapat bertemu dengan Ramli di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) dan dia memaklumkan yang dia telah ditembak, namun selepas itu, dia batuk sehingga mengeluarkan darah," katanya.

Seorang lagi pengawal keselamatan Istana Mahkota Hasbullah@Abdullah Abdul Rahim, 65, pula menyifatkan Ramli seorang yang baik serta suka bergurau, dan beliau tidak tahu sama ada mangsa mempunyai musuh.

Seramai tujuh saksi memberi keterangan hari ini termasuk pegawai perubatan HRPZII Dr Rosdi Omar.

Prosiding inkues disambung esok.

Bernama

Baca Seterusnya......

Melaka dapat 'Eye on Malaysia' lebih besar

Melaka akan membina sebuah buaian roda gergasi atau "Eye on Malaysia" yang baru dalam tempoh lapan bulan lagi sebagai mengantikan produk pelancongan sebelumnya yang terletak bersebelahan tapak projek Marina, di muara Sungai Melaka.

NONE Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam (kanan) berkata, projek berkenaan dijangka terlaksana dalam tempoh lapan bulan lagi dengan memilih satu lokasi baru yang terletak di Pulau Melaka, Banda Hilir.

Katanya, buaian roda gergasi berkenaan akan dibina lebih besar lagi iaitu 88 meter berbanding yang didirikan sebelumnya, hanya mempunyai ketinggian 82 meter.

"Untuk projek ini, kita akan swastakan kepada sebuah syarikat, Wonderland Melaka dan mereka dah order lebih tinggi iaitu 88 meter sekaligus mengatasi yang sebelumnya 82 meter.

"Lokasi yang yang dipilih adalah di Pulau Melaka kerana lokasi lama tidak boleh berikutan termasuk dalam kawasan zon penampan Bandaraya Warisan Dunia," katanya sewaktu menyertai majlis beramah mesra dengan media di sebuah restoran ikan bakar di Umbai, Melaka.

NONEMohd Ali berkata, nama baru yang dipilih adalah 'Malaysia Eye' hampir sama dengan nama sebelumnya 'Eye On Malaysia' sekaligus boleh dibandingkan dengan produk yang lebih kurang sama dengan London Eye di London.

Sebelum ini, tindakan kerajaan negeri Melaka membina Eye On Malaysia pada September 2008 dan kemudian dihentikan kira-kira dua tahun kemudian mendapat kritikan daripada pembangkang khususnya PAS yang kononnya ia adalah sebuah projek membazir.

Sambil menafikan sangkaan PAS itu, Mohd Ali menjelaskan ia adalah sebuah produk pelancongan yang begitu menguntungkan dan pernah mencatat pulangan sehingga RM100,000 sehari.

"Sebelum ini, pihak swasta terbabit meminjam wang daripada sebuah syarikat di Belgium, mereka tidak bayar jadi syarikat terbabit tariklah balik.

"Apa saya boleh buat tetapi kalau PAS hendak bayar, bayarkanlah. Jadi dia dah tarik balik kita buatlah sebuah lagi Eye On Malaysia yang baru, kita tiada masalah," katanya.

Baca Seterusnya......

Melaka - Lagi Kereta Terbakar, 1 Terbunuh 3 Parah

Kereta terbakar, keluar cepat!” jerit seorang penumpang Proton Saga BLM yang terbakar akibat kemalangan di Jalan Masjid Tanah-Sungai Udang, dekat sini, awal pagi semalam, yang berakhir dengan seorang daripada mereka terbunuh manakala tiga lagi parah.

Saksi kejadian, Sariza Othman, 24, berkata kejadian berlaku kira-kira jam 1.20 pagi apabila kereta yang dinaiki empat remaja terbabit bertembung sebuah pikap, Nissan Frontier.

Menurutnya, sebelum kejadian dia memandu kereta bersama seorang teman sebelum melihat sebuah Perodua Viva memotong keretanya sebelum diikuti rapat kenderaan pacuan empat roda terbabit.

“Ketika di persimpangan lampu isyarat Sungai Udang-Bertam Ulu, pacuan empat roda itu cuba memotong Perodua Viva, tetapi gagal dan bertembung Proton Saga BLM dari arah bertentangan.

“Saya memberhentikan kereta dan melihat Proton Saga itu terbakar. Seorang daripada penumpang kereta itu keluar dan saya serta dia menjerit menyuruh rakannya keluar kerana takut kereta meletup.

“Ketika itu suasana pilu kerana saya dengar sayup-sayup jeritan meminta pertolongan daripada tiga lagi remaja yang terperangkap di dalam Proton Saga yang terbakar,” katanya.

Sariza berkata, dia bertambah sebak apabila melihat tiga remaja yang tersepit di tempat duduk masing-masing meronta sambil melambaikan tangan meminta tolong supaya dikeluarkan daripada kereta yang terbakar.

“Selepas itu, berlaku letupan kuat daripada kereta dan api semakin marak menyebabkan usaha beberapa pengguna jalan raya untuk mengeluarkan tiga mangsa terbabit agak sukar.

“Mujur, satu daripada pintu berjaya dibuka biarpun ketika api marak. Beberapa pengguna jalan raya mengeluarkan tiga mangsa terbabit dan sebaik saja mangsa terakhir dikeluarkan, berlaku satu lagi letupan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shahruddin, berkata mangsa yang terbunuh dalam kejadian itu dikenali sebagai Dzarif Iskandar Dzul dan siasatan awal menunjukkan remaja berusia 17 tahun itu dipercaya memandu Proton Saga BLM terbabit.

“Mangsa yang menuntut di Sekolah Menengah Kebangsaan Alauddin parah dan meninggal dunia kira-kira jam 3.30 pagi ketika menerima rawatan di Hospital Kem Terendak,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurutnya, polis masih menyiasat identiti tiga rakan mangsa yang menaiki kereta berkenaan dan siasatan awal mendapati mereka dikenali sebagai Mohd Firdaus, 17, Abdul Wafi, 17, dan Azani, 20.

Beliau berkata, ketiga-tiga remaja itu serta pemandu Nissan Frontier, Mohd Sahid Suhaimi, 18, yang parah dihantar ke Hospital Melaka untuk rawatan lanjut.

“Hasil siasatan mendapati ketiga-tiga remaja menaiki Proton Saga BLM itu tinggal di Taman Seri Aman dalam perjalanan ke Sungai Udang sebelum bertembung sebuah pacuan empat roda yang memotong sebuah kereta di depannya,” katanya.

Seorang lagi saksi, Abdul Kahar Omar, 23, berkata dia bersama empat rakannya dalam perjalanan menuju Pasir Panjang, Port Dickson, berada di hadapan pacuan empat roda terbabit, sebelum dipintas kenderaan itu.

Katanya, kemalangan berlaku terlalu pantas kerana mereka melihat jelas ketika dua kenderaan itu bertembung dan melantun ke belakang sebelum terdengar letupan kecil. -hm

Baca Seterusnya......

Saturday, February 19, 2011

Kanak-Kanak Jangan Minum "Energy Drinks

Red Bull
Energy drinks such as Red Bull, AMP and Rockstar have no health value and may even harm some children and teens, a new review finds.

The increasingly popular, highly caffeinated drinks are especially risky for children with heart abnormalities, attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) or other health or emotional problems, said Dr. Steven E. Lipshultz, co-author of the study, published online Feb. 14 in the journal Pediatrics.

"It's a set of products that are totally unregulated and have no therapeutic benefit," said Lipshultz, chairman of pediatrics at the University of Miami.

Surveys suggest that 30 percent to 50 percent of U.S. teenagers and young people consume energy drinks, despite warnings about their safety. Many users mix the energy drinks with alcohol, further heightening the potential for ill effects, say the researchers.

But even without the addition of alcohol, the beverages carry some measure of risk, according to the study authors, who reviewed numerous articles for their report.

For one thing, safe levels of energy drinks, which contain stimulants such as caffeine, taurine and guarana, have not been established for children and teens, the authors said.

An 8-ounce energy drink may contain dozens or hundreds of milligrams of caffeine, compared to 100 milligrams of caffeine in a generic cup of coffee. An 8-ounce serving of Red Bull contains 77 milligrams of caffeine, compared to 28 milligrams in an equal amount of Mountain Dew, the report noted.

Energy-drink manufacturers often add other ingredients, such as sugar and herbal supplements, whose effects haven't been well-studied. And, some ingredients can interfere with medications, the authors added.

But the maker of Red Bull took issue with the findings.

"This article just draws together material from the Internet, and largely ignores in its conclusions the genuine, scientifically rigorous examination of energy drinks by reputable national authorities. For example, the European Unions food safety authorities spent 10 years thoroughly examining energy drinks and concluded that the key ingredients [taurine and glucuronolactone] are of no concern," Red Bull officials said in a statement. "The effects of caffeine are well-known, and as an 8.4-ounce can of Red Bull contains about the same amount of caffeine as a cup of coffee [80 mg], it should be treated accordingly."

Although energy drinks contain caffeine in amounts similar to those in a few cups of coffee, Lipshultz said the drinks are consumed differently and faster.

"They're usually served chilled or iced. They might chug a couple of these after physical activity, or it's something you might take while studying," he said. "You might take a couple at a time; it's unusual to take a hot cup of coffee and rapidly ingest multiple cups. It's a little bit different."

Besides young people with ADHD and heart problems, the drinks can be hazardous to children who suffer from diabetes, seizures and psychological problems. "There needs to be awareness by pediatricians and the public of the possible effects of energy drinks, especially in the vulnerable populations," Lipshultz said.

In countries that track adverse events from energy drinks, cases of agitation, liver damage, kidney failure, psychosis and a heart attack in a 23-year-old have been reported. Nearly half of the 5,448 caffeine overdoses reported in the United States in 2007 occurred in people under the age of 19, the study noted although these were not directly tied to energy drinks.

Caffeine can affect young people more than adults, because they may not have developed tolerance for it and their bodies may be smaller, said Bruce Goldberger, director of toxicology at the University of Florida College of Medicine, who has studied energy drinks.

Even so, "I think they're probably safe generally," said Goldberger.

Currently, the FDA limits caffeine drinks to 71 mg per 12-ounce serving, but energy drink makers get around the rule by labeling their products "natural," the authors noted.

"We need to be doing the right surveillance so we gather data and make decisions based on accurate information," Lipshultz said.

Baca Seterusnya......

Arak Bunuh Manusia Lebih Daripada Penyakit AIDS

WHO dedahkan arak merupakan penyebab 4% daripada kematian seluruh dunia. Ia lebih tinggi daripada AIDS, Batuk kering dan juga keganasan.

Minum arak adalah punca kepada lebih daripada 60 jenis penyakit yang merbahaya. Peningkatan pendapatan rakyat menjadi punca kepada penggunaan arak yang semakin tinggi dari tahun ke tahun terutamanya di Asia dan juga Afrika.

Laporan dari WHO mengenai kematian penduduk dunia menyatakan seramai 2.5 juta orang mati berpunca dari alkohol. Mereka berumur di antara 15 hingga 59 tahun.


Fakta demi fakta diberikan oleh WHO membuktikan betapa bahayanya minum arak, tapi manusia masih tidak mahu melepaskannya. Negara kita masih sayangkan pendapatan yang dijana daripada jualan arak daripada sayang kepada rakyat yang kojol sia-sia.

Ini juga berlawanan dengan prinsip kerajaan kita sekarang dengan moto "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan", nampaknya dalam kes ini "rakyat tidak didahulukan, keuntungan diutamakan". Biar ramai rakyat yang rosak dan mampus asalkan negara dapat menjana wang dari cukai arak.

CAP, pertubuhan pengguna Pulau Pinang yang amat aktif juga telah sekian lama mendesak kerajaan berbuat sesuatu dengan amsalah ketagihan arak di negara kita. Ada sekali dulu sebuah syarikat arak dilihat menjalankan kerja-kerja masyarakat di sekolah-sekolah tamil dengan memberikan berbagai bantuan. Ini sebenarnya hanya memberikan mesej yang salah kepada pelajar-pelajar tamil tersebut. Janganlah tambahkan lagi jumlah orang India yang ketagihan arak di negara kita.

Baca Seterusnya......

Sonny Bill Williams - Bintang All Black peluk Islam

Menjadi sensasi dalam liga ragbi remaja, kemudian menyertai skuad bintang All Black, dan pada waktu yang sama menjadi peninju heavyweight yang berbakat.
Tidak setakat itu, Sonny Bill Williams juga telah memeluk Islam.

Sekalipun terdapat khabar angin tentang bintang berusia 25 tahun ini memeluk Islam, namun akhbar Herald, Ahad lalu, mendedahkan bahawa beliau telah bersyahadah sejak dua tahun yang lalu.

Sejak itu, beliau menjadi Muslim pertama yang mengenakan jersi All Black, dan meminta makanan halal semasa kempen jelajah Hemisfera Utara tahun lepas.
Bulan Ramadan pada tahun ini akan jatuh dalam bulan Ogos – semasa All Black mengambil bahagian dalam pertandingan Tiga Negara. Di sinilah fasa terakhir persediaan pasukan bagi menyiapkan diri bertanding dalam Piala Dunia.

Menurut sahabatnya, Williams sering hadir menunaikan sembahyang Jumaat di sebuah masjid di Christchurch.

Naib presiden Persekutuan Pertubuhan Islam NZ, Javed Khan, berkata bahawa komuniti Muslim memang sedia maklum tentang hal itu.

"Beliau mengamalkan agama dan beliau telah menjadi contoh yang baik untuk remaja. Kami berdoa supaya beliau akan memenangi Piala Dunia untuk kami. Semua orang bercakap tentangnya. Dalam komuniti Islam, setiap kami mengenali setiap seorang yang lain."

Kedua-dua pengurus William, Khoder Nasser dan mentornya yang juga bintang liga dan peninju, Anthony Mundine (gambar mereka bertiga), adalah Muslim, begitu juga dengan adiknya Johnny, yang tinggal dengan beliau di Christchurch.

Kawan William, Tairek Smith berkata yang dia selalu bersembahyang bersama William sejak beliau memeluk Islam Sunni dalam satu majlis di masjid Regent’s Park di barat Sydney pada 2008, iaitu masjid yang juga dihadiri oleh Hazem El Masri (gambar), bekas rakan sepasukannya dalam Kelab Canterbury Bulldogs.

Pengurus All Black, Darren Shand (gambar) berkata kepercayaan agama bintang tersebut mempunyai kesan yang "minima" kepada pasukan.

Katanya: "Beliau telah memberitahu kami tentang keperluan dietnya dan kami memang telah beri kelonggaran. Kami sediakan daging halal dan lain-lain dan beliau tidak memperbesar-besarkan isu itu.

"Kami tidak membawa agama dan benda yang berkaitan dalam sukan ini. Itu adalah kehidupan peribadi mereka dan mereka yang menentukannya."

Bila ditanya jika amalannya itu bercanggah dengan falsafah All Blacks yang menggalakkan pemain-pemain supaya berfikiran bebas dan berdikari, Shand berkata Williams adalah seorang yang jenis “menyerap” informasi.

"Itulah sebabnya beliau berjaya dalam semua sukan yang diceburi. Beliau hanya tandakan semua kotak. Dia ingin menjadi yang terbaik."

Sejak memeluk Islam, Williams berusaha untuk tidak mengulangi insiden-insiden memalukan yang berkaitan dengan alkohol.

Beliau sekarang ini sedang menjalani latihan bersama kelab Crusaders bagi menghadapi kempen Super Rugby dan tidak dapat dihubungi untuk mengulas dengan lebih lanjut.


Baca Seterusnya......