Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, March 22, 2012

Najib Dalang Pertukaran Saham MAS-AirAsia

Idea untuk pertukaran saham antara penerbangan kebangsaan Malaysia, MAS dan AirAsia datang dari Najib Tun Razak tetapi Perdana Menteri tidak mahu perjanjian tersebut menyebabkan berlaku pergeseran dengan para pekerja, dedah pemimpin kesatuan Malaysia Airlines (MASEU).

The Malaysian Insider difahamkan rancangan itu adalah untuk mempunyai dua jenis penerbangan kebangsaan apabila dasar langit terbuka Asean berkuat kuasa pada tahun 2015.

Tetapi Malaysia Airlines (MAS) kesatuan dan persatuan pekerja melobi untuk mempunyai perjanjian itu menguraikan apa yang mereka katakan telah dicadangkan pemotongan gaji dan faedah dan pemindahan kakitangan pukal kepada pembawa premium serantau yang baru.

Setiausaha Agung Kesatuan Pekerja MAS (MASEU), Abdul Malek Ariff memberitahu The Malaysian Insider bahawa semasa mesyuarat dengan Najib kesatuan itu bulan lalu, Perdana Menteri berkata bahawa itu idea untuk menghubungkan kedua-dua syarikat penerbangan adalah beliau tetapi beliau memberi jaminan kepada mereka bahawa dia tidak tidak berhasrat untuk hubungan perindustrian yang berikutnya kesulitan timbul.

"Najib berkata ia adalah idea beliau mempunyai pertukaran saham dan kerjasama tetapi dia tidak bertanya kepada mereka (pengurusan baru) untuk melakukan semua ini (tindakan yang menyebabkan rasa tidak puas hati)," kata Abdul Malek.

Pemimpin kesatuan berkata bahawa beberapa kakitangan telah diminta untuk meletakkan jawatan daripada MAS sebelum dipindahkan ke anak syarikat penerbangan yang baru lagi yang tidak dinamakan yang akan mengambil alih laluan serantau, cadangan beliau mendapati tidak boleh diterima.

Pertukaran saham dan rangka kerja kerjasama yang disertakan dengan AirAsia melancarkan Ogos lalu sepatutnya membantu meletakkan MAS, yang baru-baru ini mencatat kerugian terbesar tahunan, kembali pada kedudukan yang lebih kukuh di tengah-tengah persekitaran penerbangan yang semakin mencabar.

Idea ini adalah untuk mempunyai beberapa perniagaan yang bernas yang mengambil AirAsia dari pakaian dua pesawat kepada syarikat penerbangan tambang murah terbesar di Asia dalam masa sepuluh tahun, gosokkan pada syarikat penerbangan negara.

Berikutan pertukaran bahagian, pasukan pengurusan yang diketuai oleh Pengarah Urusan baru Ahmad Jauhari Yahya meletakkan satu pelan pemulihan perniagaan Disember lepas untuk membantu melonjakkan MAS kembali ke tahap keuntungan.

Walau bagaimanapun, usaha-usaha pengurusan untuk menyusun semula syarikat penerbangan itu dan meletakkan kedudukan yang lebih berdaya saing terbantut disebabkan pergeseran dengan kesatuan dan persatuan pekerja.

Yang Insider Malaysia yang dilaporkan pada Mac 16 bahawa Putrajaya adalah mengingati 1 entiti khas untuk mengambil MAS off tangan pemegang saham utama yang, Khazanah Nasional Berhad dan Tune Air Sdn Bhd, jika yang gua pentadbiran Najib kepada permintaan daripada kesatuan pekerja yang syarikat penerbangan kebangsaan itu, untuk membongkar helah di sebalik pertukaran saham yang kini telah berusia lapan bulan.

Ia adalah difahamkan bahawa pelan berpotensi untuk Khazanah untuk menjual kepentingan dalam MAS terlebih dahulu sebelum tawaran umum dibuat bagi baki saham daripada pemegang saham lain, termasuk Tune Air, syarikat induk AirAsia pengasas bersama Tony Fernandes, yang kini memiliki 20.5 peratus pegangan dalam syarikat penerbangan nasional, berikutan pertukaran saham Ogos lalu.

Pada hari yang sama, Pengerusi MAS, Tan Sri Md Nor Yusof mengeluarkan satu kenyataan yang menyokong Ahmad Jauhari dan pasukan pengurusan, mengatakan bahawa pakatan dengan AirAsia boleh digunakan tetapi yang memerlukan lebih banyak masa untuk menunjukkan hasil.

Md Nor berkata bahawa pertukaran saham tidak menyebabkan kerugian tahunan yang belum pernah dialami sehingga RM2.52 bilion bulan lalu tetapi sebaliknya ia adalah sebahagian daripada pelan pemulihan.

Beliau menambah bahawa dengan gangguan daripada pembangkang kepada rancangan perniagaan yang boleh mengancam pemulihan kewangan syarikat penerbangan itu, "Saya ingin supaya sangat jelas dalam menyatakan bahawa yang pertukaran saham tidak adalah sebahagian daripada itu masalah akut kewangan di Malaysia Airlines; adalah menjadi sebahagian daripada penyelesaian, "kata ketua korporat yang mempunyai pengalaman bertugas sama sebagai MAS pengarah urusan selepas kerajaan membeli kembali dari jutawan Tan Sri Tajudin Ramli.

Beliau juga adalah pengerusi CIMB Bhd, penasihat untuk pertukaran saham.

MAS telah menyifatkan kerugian tahunan tertinggi yang sentiasa bersih untuk menjana kenaikan harga barangan dan juga peruntukan one-off seperti redelivery rosotnilai pesawat fret dan keusangan stok.

Kerugian itu didakwa telah mendorong Ahmad Jauhari untuk mengatakan bahawa MAS kini dalam "krisis".

0 comments: