Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, September 26, 2012

2952 SAMAN Dikeluarkan Kamera AES Dalam 2 HARI

 
Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan

PETALING JAYA: Apabila lampu bertukar kuning, anda hanya mempunyai dua saat sebelum ia bertukar menjadi merah dan kamera akan menangkap anda melakukan kesalahan lalu lintas di bawah Automated Enforcement System (AES).

Masa yang diberikan adalah di dalam pertimbangan "elemen manusia" sekiranya anda tidak boleh untuk berhenti serta-merta apabila lampu isyarat bertukar.

Di bawah sistem itu, anda diberikan kelonggaran 10kph melebihi had laju, menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan Datuk Solah Mat Hassan.

Sebagai contoh, jika had kelajuan 110kph, anda hanya akan "ditangkap" kamera AES jika anda memandu melebihi 120kph, katanya pada satu taklimat media di sini, semalam.

"Oleh itu, pesalah tidak lagi boleh berkata mereka hanya memandu beberapa kilometer melebihi had laju atau lampu isyarat bertukar merah serta merta."

Solah juga berkata sistem ini yang mula berkuatkuasa pada hari Ahad lalu dengan 14 kamera dipasang di kawasan yang sering berlaku kemalangan di Perak, Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur dimana 10 kamera untuk pesalah yang memandu melebihi had laju dan empat lagi kamera untuk menangkap pesalah yang melangggar lampu merah.

Dalam dua hari, 2952 pesalah telah ditangkap oleh kamera, 809 melakukan kesalahan memandu laju dan 2143 lagi melakukan kesalahan melanggar lampu merah, tambah beliau.

Solah berkata bahawa kamera ini akan dipasang di 817 kawasan hitam di seluruh negara pada tahun depan.

Beliau berkata dengan resolusi 11 megapiksel, kamera ini mampu menangkap imej yang jelas walaupun kenderaan bergerak pada kelajuan tinggi.

"Imej yang ditangkap akan dihantar secara automatik kepada pusat kawalan AES dan nombor pendaftaran kenderaan pesalah akan diperiksa dengan pangkalan data Jabatan Pengangkutan Jalan sebelum notis saman diposkan kepada pemilik kenderaan.

"Pesalah akan menerima notis saman mereka dalam tempoh lima hari dari tarikh mereka melakukan kesalahan. Mereka diberi tempoh dua bulan untuk membayar kompaun RM300 mereka. Jika tidak mereka boleh diheret ke mahkamah jika enggan membayar," katanya.

Solah menegaskan bahawa penggunaan AES bukanlah bertujuan untuk mengeluarkan saman, tetapi untuk mendidik pengguna jalan raya menjadi lebih berhemah dan mengurangkan bilangan kematian disebabkan kemalangan di negara ini.

Oleh itu, beliau berkata, papan tanda diletakkan untuk memberi amaran yang mencukupi akan kewujudan kamera itu.

Dua syarikat konsesi, Ates Sdn Bhd dan Beta Tegap Sdn Bhd bertanggungjawab melakukan operasi AES, dimana setiap satu syarikat melabur antara RM300 juta dan RM400 juta.

0 comments: