Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, September 10, 2012

AMK Selangor awab kenyataan Noh Unisel rugi

Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor melihat tindakan Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar mengkritik kerugian yang dikatakan dialami oleh Universiti Selangor (Unisel) adalah sama seperti mendedahkan kelemahan pentadbiran lama BN di Selangor sebelum 2008.

"Ini adalah kerana kerajaan Selangor sedang dalam proses mengambilalih hutang yang ditanggung sebanyak RM15 juta bagi membebaskan beban kewangan universiti tersebut," kata Ketua AMK Selangor, Azmizam Zaman Huri.

"Sebabnya masalah ini berlaku bila masa pembinaan Unisel, kerajaan negeri terdahulu (Umno-BN) tidak memasukkan dana untuk menyelesaikan hutang tersebut," katanya dalam satu kenyataan.

Katanya, sebagai menteri dan timbalan pengerusi Umno Selangor, Noh perlu tahu bahawa Unisel tidak memiliki modal yang cukup serta tidak berupaya membayar hutang tersebut.

"Ini adalah kerana salah satu daripada masalah Unisel ialah modalnya tidak cukup untuk membiayai kos seperti pembinaan kampus berjumlah RM 600 juta dan asrama RM 200 juta," tegas Azmizan.

Menurutnya, AMK Selangor berpendapat Noh sepatutnya berani memdedahkan rekod Unisel yang membuat perjanjian dengan Jana Niaga selama 30 tahun yang ditandatangani antara 2003 dan 2004 iaitu semasa zaman pemerintahan BN sehingga mengakibatkan Unisel berhutang RM 15 juta dengan JNSB.

"AMK Selangor percaya Noh sendiri tahu kerajaan negeri semasa ditadbir BN telah meluluskan keseluruhan bangunan Universiti Selangor (Unisel) tanpa memperolehi sijil layak menduduki (CF)," katanya.
Azmizan mendakwa, Tan Sri Khalid Ibrahim cuba dijadikan mangsa akibat daripada amalan kronisma Umno dan Unisel sedang  dalam penstukturan semula dan rakyat Selangor meyakini keupayaan menteri besar untuk menjadikan Unisel lebih berdaya saing.

Justeru, tegasnya, pendedahan Noh adalah umpama percubaan nakal untuk menganggu kelancaran pentadbiran kerajaan negeri Selangor, sedangkan beliau tahu semua kerugian ini dilakukan semasa pentadbiran dahulu.

Malah, katanya, kerajaan Pakatan Rakyat tidak membuat sebarang keuntungan dengan mengambil keputusan untuk tidak memperdagangkan pendidikan sepertimana yang didakwanya dilakukan oleh Umno.'
Semalam Noh mendedahkan laporan audit kewangan Unisel yang menunjukkan universiti itu mengalami kerugian selepas cukai kira-kira RM54.8 juta bagi tempoh tiga tahun sejak memerintah Selangor pada 2008.

Menurutnya, berdasarkan salinan Laporan Audit Unisel bagi 2009-2010, universiti yang ditadbir Kerajaan Negeri Selangor itu menunjukkan kerugian selepas cukai sebanyak RM1.63 juta pada 2008, RM 13.55 juta (2009) dan RM39.68 juta pada 2010.

Noh berkata laporan audit 2009 dan 2010 itu ditandatangani sendiri Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada Ogos 2011.

0 comments: