Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, September 9, 2010

Ada Yang Sudah Berhari Raya Pada Rabu 8/9/10

Oleh Kelab GB

Di Indonesia

Ratusan pengikut Tarikat Naqsabandiyah di Padang, Sumatera Barat sudah merayakan Idul Fitri pagi ini. Tarikat ini memang selalu berbeda dengan umat muslim pada umumnya. Mereka merayakan Lebaran dua hari lebih dulu.

Sekitar 200 jamaah Surau Baru Pauh Kota Padang terlihat menjalankan ibadah salat Ied. Penetapan Lebaran lebih dahulu berdasarkan perhitungan yang mereka yakini, yakni dengan Hisab dan Ruiyah yang diajarkan imam mereka sejak puluhan tahun.

Tarikat ini menghitung satu syawal berdasarkan jumlah hari sejak syawal awal tahun lalu. Mereka memang menjalankan ibadah puasa lebih awal dua hari dibanding penetapan pemerintah. Usai menjalankan salat Ied, para pengikut Naqsabandiyah saling bermaaf-maafan.

Tak berbeda dengan Jamaah Naqasabandiyah, Jamaah Anasir juga melaksanakan salat Ied bersama di lapangan Mawang, Kecamatan Bontomarannu, Kabupaten Gowa. Mereka juga memiliki penanggalan sendiri. Bahkan jamaah tersebut memiliki kebiasaan mengenakan pakaian hitam dan rambut yang dicat. -liputan6

Di Malaysia

PEGAWAI JAIPs menyoal siasat ahli kumpulan Jamiatul Al-Nadzir Awwallun di sebuah rumah kedai di Seriab, Kangar semalam.

KANGAR – Ketika orang ramai sibuk meneka sama ada Aidilfitri jatuh pada hari ini atau Jumaat, sekumpulan pengikut fahaman Jamiatul Al-Nadzir Awwallun sudah menyambut hari raya itu di sebuah rumah kedai yang dijadikan surau di Seriab di sini semalam.

Tindakan mereka menyambut hari raya awal terbongkar apabila anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Perlis (JAIPs) menyerbu surau tersebut ketika sembilan orang ahli kumpulan itu sedang mendengar khutbah raya kira-kira pukul 9.30 pagi.

Ketika ditahan, kumpulan tersebut telah selesai menunaikan solat sunat Aidilfitri dan menyediakan pelbagai kuih raya serta juadah seperti ketupat, rendang serta laksa.

Pengarah JAIPs, Abdul Malik Hussin (gambar) berkata, penahanan ahli kumpulan disebabkan mereka melanggari titah diraja dalam menentukan tarikh puasa dan hari raya.

“Kumpulan ini didapati telah menyambut Aidilfitri lebih awal daripada masyarakat Islam di negara ini di surau yang bernama Mosalla Al-Zakirin tempat pengikut mereka beroperasi.

0 comments: