Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, September 29, 2010

Measat disaman RM1.3 bilion

Oleh Malaysiakini

Sebuah syarikat pembekal peralatan sokongan televisyen tempatan hari ini mengemukakan saman RM1.3 bilion ke atas Measat Broadcast Network Systems Sdn Bhd, syarikat pembekal Astro dan Tele System Electronic (M) Sdn Bhd.

Saman difailkan di bahagian perdagangan, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh firma guaman Watson Peters dan Mohd Fuad pada jam 10.25 pagi.

Hadir sama adalah ketua pegawai eksekutif AV Asia, V Vijayakumar dan perunding Chew Weng Kiat.

AV Asia Sdn Bhd mendakwa Measat dan Tele System mencabul perjanjian bersama yang tidak boleh didedahkan atau mutual non-disclosure agreement (MNDA) bertarikh 1 Ogos 2008.

Tele-system, adalah syarikat yang membekalkan perkhidmatan Astro dan piring Astro Byond kepada pelanggan Measat.

Perjanjian itu adalah supaya pihak plaintif dan syarikat Jepun, Maspro, membantu membangunkan sistem bagi mengurangkan masalah 'kaburan hujan' yang menggangu pengguna di negara-negara tropika, khususnya di Malaysia.

AV Asia, menggunakan perkhidmatan Maspro pada 1April, sebagai agen jualannya bagi mempromosi produk Maspro dan menjalankan kajian awal bagi memperkembangkan, mereka-bentuk dan membangunkan pring satelit bagi mengurangkan kaburan hujan.

Selepas menjalani ujian dan 'R n D' di piring satelit Measat itu, satu laporan pakar dibuat.

Maspro pada 1 Ogos 2008 memberikan hak esklusif kepada AV Asia untuk menghasilkan barangan kaburan hujan Maspro di Malaysia.

AV Asia mendakwa berikutan perjanjiannya dengan Measat, syarikatnya itu diberikan maklumat sulit dengan tujuan MNDA itu dan mengambil langkah-langkah sewajar bagi melindungi perjanjian sulit berkenaan.

Ia seterusnya mendakwa pada 7 Mei 2009, Measat menjemput pembida mengemukakan tender bagi membekalkan piring satelit yang dibentuk menerusi MNDA itu.

AV Asia juga berkata Measat telah mendedahkan maklumat sulit kepada pembida tender semasa tawaran kedua tender berkenaan.

Syarikat itu menuntut RM4.41 juta sebagai ganti rugi khas untuk R and D yang telah dibelanjakan firma berkenaan dan kehilangan pendapatan keuntungan yang dijangkakan sebanyak RM1.342 bilion.

0 comments: