Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, September 5, 2010

Pembaziran Kerajaan Terengganu Dalam Program E-book

Oleh Kelab GB

Projek e-Book: Terengganu bazir hampir RM90 juta

Setelah beberapa bulan berlalu, Menteri Besar Terengganu Ahmad Said kembali mendapat liputan media online sejak akhir-akhir ini ekoran perbelanjaan yang tinggi melibatkan pembelian e-Book untuk kanak-kanak sekolah rendah.

"Kerajaan negeri memperuntukan RM30 juta untuk membeli e-book untuk 25,000 pelajar tetapi secara tiba-tiba jumlahnya telah meningkat menjadi RM87.95 juta, hampir tiga kali ganda," kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Buruk Dr Syed Azman Syed Ahmad.

Beliau berkata, "Jabatan Audit Negara Terengganu melaporkan sebuah syarikat Top IT Industries Sdn Bhd yang membekalkan e-book amat memeranjatkan kerana terdapat beberapa isu ekoran dari projek e-book ini."

Menurut beliau, tidak ada perjanjian dibuat antara syarikat pembekal itu dengan kerajaan negeri dan antara syarikat dengan pembekal perkakasan dan perisian, berlaku kelewatan penghantarannya, kadar jumlah murid yang membawa e-Book ke sekolah adalah rendah dan berlaku kecuaian memilih pembekal sistem kerosakan e-Book.

Lebih memalukan lagi kata beliau, apabila laporan audit ini mendapati semakan audit di kilang mendapati pada tahun 2009 sebanyak 1,857 unit e-Book dan bagi tempuh Januari hingga Mac 2010 sebanyak 1,532 e-Book yang diberikan kepada murid-murid telah rosak dan dihantar ke kilang untuk dibaiki.

Dari jumlah tersebut, seramai 609 murid dikehendaki membayar di antara RM69 hingga RM200 kerana kerosakan tersebut kerana tidak termasuk dalam jaminan kerosakan selama setahun.

Beliau berkata, "kadar kerosakan ialah 14% berbanding dengan jumlah e-Book yang dibekalkan kepada murid-murid berjumlah 24,431 e-Book.

"Amat mengejutkan lagi kerosakan ini berlaku dalam tempuh kurang satu tahun dan kadar kerosakan 14% adalah kadar yang amat tinggi. Ini memberi gambaran kepada kualiti e-Book yang dikeluarkan tidak bermutu," tambahnya.

Syed Azman mengakui sekumpulan Pemuda PAS telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Sabtu lalu berhubung perkara ini. -FMT

0 comments: