Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, September 7, 2010

Iran Bangunkan Enjin Pencari Saingi Google Dan Yahoo

Oleh Kelab GB

Iran : Ya Haq Akan Singkirkan Google Dan Yahoo!

Iran telah berjanji untuk mengganti semua enjin pecari internet dengan mesin pencari buatan dalam negeri, sebagai respon terhadap berbagai keluhan yang dilontarkan pemimpin tertinggi Iran bahwa internet digunakan untuk merosak pemuda Iran.

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad selama akhir bulan lalu, dilporkan oleh voanews.com telah memuji perkembangan dan penyebaran internet di dalam negeri, terhadap usaha-usaha pemerintah yang akan semakin meningkatkan kawalan akses warga Iran ke internet.

Presiden menyatakan: Iran harus memulai proses pengembangan asas pengetahuannya sendiri, dan menggunakannya sebagai sebuah cara untuk membahagikan sumber daya dan maklumat. Kemudian, ia menambahkan, Iran dapat memperluas jaringan ke negara-negara tetangga, menjadi pemain global dan penyedia informasi di tingkat global.

TV Iran telah mendemonstrasikan prototpe enjin pencari buatan dalam negeri yang disebut "ya haq" atau "kebenaran", nama yang pengucapannya mirip Yahoo. Ya Haq diharapkan beroperasi penuh pada 2012.

Hadi Malek Parast, pengarah sebuah perusahaan teknologi milik pemerintah menterjemahkan idea presiden Iran kepada langkah yang lebih maju, dikatakan bahawa para peneliti di pejabat berita Iran Mehr kini sedang mengembangkan sebuah intranet setempat, mirip internet, sebagai akses informasi hanya pada website-website rasmi atau yang dibenarkan.

Pemimpin Tertinggi Iran, Ali Khamenei mengecam Barat dengan tuduhan cuba melakukan memanipulasi pada generasi muda Iran, ungkapnya dalam sebuah pidatonya baru-baru ini, yang disiarkan berulang-ulang setiap hari oleh TV Iran.

Barat kini mempengaruhi generasi muda Iran dan berupaya melakukan manipulasi dan mendorong mereka untuk menyimpang dari apa yang disebutnya sebagai jalan yang "benar".

Pakar internet menyatakan Iran semakin khuatir dengan bentuk-bentuk keamanan yang dipergunakan oleh Yahoo, Google dan website-website internet terkenal lainnya yang memberikan limpahan akses maklumat kepada generasi muda, yang tak dapat lagi dikawal oleh pemerintah.

Meir Javedanfar, penganalisa MEEPAS Center di Tel Aviv yakin bahwa Iran berupaya meningkatkan kawalan terhadap internet dalam negeri, seperti melakukan seperti terhadap Google atau Yahoo.

"Ini soal kawalan. Saya tak fikir rejim Iran akan menghentikan Yahoo dan Google dari fungsinya sebagai enjin pencari, kerana pemerintah juga memerlukannya untuk kepentingan penyelidikan dan perniagaan yang dijalankan oleh pemerinath Iran," ujar Javedanfar.

"Apa yang cuba dilakukan oleh pemerintah Iran adalah melibatkan peranannya dalam pasar enjin pencari dan membawa pengguna Iran ke tapak web yang dikehendaki oleh pemerintah," tambahnya.

0 comments: