Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, April 29, 2012

[Gambar & Video] Kezaliman Polis: Tembak Gas Pemedih & Rempuh Orang Awam Di Sogo

Sumber Kelab GB


Pengalaman pedih 709 berulang apabila FRU membedil gas pemedih mata terhadap kira-kira 10 ribu orang yang berkumpul di persimpangan jalan berdekatan Dataran Merdeka.

Peserta perhimpunan BERSIH 3.0 yang antaranya orang tua dan budak berlari lintang pukang untuk menyelamatkan diri daripada asap gas pemedih mata.

Sungguhpun diadakan sekatan jalan raya, dan Dataran Merdeka ditutup dengan kawat besi, namun ia gagal menghalang kebanjiran manusia dari rata-rata ke lokasi perhimpunan. Mereka duduk sambil melaungkan slogan, kadang-kala bangun dan menyanyikan lagu Negaraku, dari kira-kira jam 9 pagi hingga tengah hari.

Beberapa orang pemimpin, termasuk ahli jawatankuasa pemandu BERSIH Wong Chin Huat, Naib Presiden PAS Mahfuz Omar, Salahuddin Ayub, Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, Naib Presiden PKR Tian Chua, dan pemimpin mahasiswa menyampaikan ucapan mereka.

Malah dalam ucapan Wong Chin Huat, yang memegang perlembagaan persekutuan dalam tangannya, berkata selagi hati dan jiwa rakyat adalah bebas dan merdeka, maka tempat yang berkumpul itu dinamakan "Dataran Merdeka".

Segala-galanya berjalan dengan lancar, dan hampir menutup tirai pada jam 3 petang. Namun, dengan pembedilan gas pemedih mata pada jam 3 petang, perhimpunan Duduk Bantah berakhir sebagaimana yang berlaku pada 9 Julai 2011.

Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim tiba untuk berucap di persimpangan yang berhampiran dengan Dataran Merdeka pada kira-kira jam 3 petang. Beliau memberi ucapan ringkasnya dengan pembesar suara yang tidak begitu baik fungsinya. Peserta menjerit agar kawat besi dibuka.

Anwar pada mulanya menunjukkan isyarat "tidak". Namun beberapa orang peserta di situ kelihatan telah berjaya melonggarkan kawat berduri dan berpusu-pusu mahu menembusi halangan tersebut. Dalam keadaan yang sesak, gas pemedih mata telah dilepaskan. Dan meriam air juga ditembak ke atas peserta perhimpunan.

Ramai yang berlari lintang pukang setelah gas pemedih mata dilepaskan. Malah gas pemedih mata dilepaskan bertalu-talu sehingga peserta perlu melarikan diri ke lorong-lorong kecil. Terdapat juga kanak-kanak yang ketangisan, di samping orang tua yang sesak nafasnya. Malah wartawan berjumpa seorang unit amal sedang diselamatkan seorang peserta di atas kereta kerana kesesakan nafas.

Tangkapan dan kekerasan yang digunakan

Meskipun Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein mengakui bahawa kerajaan mungkin "bertindak terlampau" (over react) ketika mengendalikan perhimpunan BERSIH 2,0 pada 9 Julai lalu, namun cara polis menangani BERSIH 3.0 nampaknya tidak banyak berbeza dengan dahulu. Tangkapan terus berlaku, malah mereka yang ditangkap mengadu dirinya dikasari oleh polis. Pada masa yang sama, wartawan dan jurugambar juga dilarang mengambil gambar aksi-aksi polis ketika menangkap peserta perhimpunan BERSIH 3.0.

Beberapa orang pengsan kerana terhidu terlalu banyak gas pemedih mata, dan dihantar ke hospital. Malah tindakan polis dan FRU telah mencungkil kemarahan rakyat, sehingga sebuah kereta polis diterbalikkan. Ketegangan antara polis dengan peserta perhimpunan tidak kurang ketaranya berbanding 709. -MR

Polis tembak gas pemedih mata


KUALA LUMPUR: Polis melepaskan gas pemedih mata ke arah peserta perhimpunan Bersih 3.0 kira-kira jam 3 petang menyebabkan mereka lari bertempiaran di persekitaran Dataran Merdeka.

Sebahagian mereka merempuh tembok yang dibina oleh DBKL bagi melindunginya dari dimasuki orang ramai.

Tidak kurang juga yang terpaksa lari ke lorong-lorong belakang di sekitar Dataran Merdeka.

Di satu kawasan, polis telah menyekat orang ramai dari lari menembusi sekatan yang mereka buat.

Hanya wartawan dan jurugambar sahaja yang dibenarkan melalui sekatan mereka.

Polis mula membunyikan locing amaran kira-kira jam 3 petang diikuti dengan semburan water canon dan tembakan gas pemedih mata untuk menyuraikan mereka.

Ada juga yang ditangkap termasuk ahli DAP dari Cheras, Mr Liu Yang, kata anggita Parlimen, Lim Lip Eng menerusi twitternya.

Menurut salah seorang peserta itu, Syed Marwan melaporkan, dia baru saja terkena gas pemedih mata.

"Baru terkena gas pemedih mata, Perit. Sakit. Ada yang pengsan. Moga Allah balas perbuatan zalim mereka," tulis beliau menerusi twitter.

Ada juga mangsa yang terkena gas terpaksa mencari perlindungan di kedai-kedai berhampiran dengan tempat kejadian.

Mereka yang pengsan akibat terhidu gas juga dibawa berlindung di situ.
-HD
2 peserta Bersih cedera parah dirawat di HKL

KUALA LUMPUR: Dua peserta Bersih 3.0 yang cedera parah dimasukkan ke wad kecemasan Hospital Kuala Lumpur petang tadi.

(Haji Habizal [kiri] dan Su Kwang Hong terlantar di wad kecemasan HKL)
Haji Habizal bin Nadzir cedera pada kepalanya akibat terkena tembakan botol gas pemedih mata yang dilepaskan oleh polis.

Beliau dikatakan parah dan ditempatkan ke wad kecemasan HKL.

Seorang lagi, Su Kwang Hong cedera akibat dilanggar oleh kereta polis ketika bersama-sama orang ramai dalam perhimpunan itu.

Beliau juga dilaporkan parah dan sedang dirawat di wad kecemasan HKL.

Menurut sumber, ramai lagi yang cedera semasa perhimpunan kali ini sedang dirawat di HKL.

Mereka ditempatkan di wad bersebelahan dengan wad kecemasan dan tidak dibenarkan orang awam melawatnya.
-HD
Malaysians clash with police at rally for reform

Malaysian police have fired tear gas and water cannons at thousands of protesters gathered in Kuala Lumpur's central square.

Witnesses say the protesters trampled through barbed-wire barricades set up around the heavily-guarded Merdeka Square, in defiance of a court order that had banned them from the square.

Protesters also battled with police at a train station nearby, throwing bottles and chairs at officers who responded by firing tear gas rounds.

Most of the protesters had dispersed about an hour after the violence began, but several hundred remained and were still taunting police.

Australian Independent Senator Nick Xenophon is in Kuala Lumpur and says he has seen the police teargassing the crowd.

"The police have lobbed at least a dozen canisters that I've seen in my immediate vicinity," he said.

"We've seen people here who've collapsed, who've been vomiting as a result of the tear gas and some people have become quite ill.

"Even though I'm a couple of hundred metres away from it it's actually starting to sting.

"It's just an extraordinary scene. There is a bit of panic here. It's getting pretty messy here and there's a bit of a crush in the crowd."

Political risks

The violence could carry risks for prime minister Najib Razak if it is seen as unjustified.

Mr Najib's approval rating tumbled after July last year when police were accused of a heavy-handed response to the last major electoral reform rally by the group.

There are suggestions he could delay elections, which must be called by next March but which could be held as early as June.

Some media sites put the number of protesters as high as 50,000, which would make it the biggest since Reformasi demonstrations in 1998 against then prime minister Mahathir Mohamad.

In Melbourne, hundreds of people staged a rally in support of the Malaysian protesters.

Victorian MP Hong Lim told the crowd the protesters were fighting for much-needed democratic reform.

"To see, to hear the younger generation of Malaysia, who talk profoundly of their country and their concern for the country, and not about Chinese, and not about Malay, and not about India but Malaysia, Malaysia - it's so touching," he said as the crowd cheered him on.
ABC/Reuters







0 comments: