Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu kajian mendalam
dilakukan berhubung cadangan mengambil guru bahasa Inggeris dari India
untuk mengajar pelajar di negara ini.
Presidennya Hashim Adnan
berkata perbincangan perlu dilakukan dengan pakar dalam bahasa itu
bersama NUTP dan Kementerian Pelajaran bagi memastikan sebarang
keputusan dibuat akan menguntungkan kerajaan.
"Kajian lebih
mendalam perlu diatur supaya ia tidak menjadi kerugian di mana-mana
pihak. Kedua, adalah lebih baik perbincangan dibuat dengan para profesor
bahasa Inggeris di negara ini bersama kesatuan dan kementerian dan apa
keputusan dibuat selepas itu sudah pasti akan menguntungkan kerajaan,"
katanya kepada Bernama hari ini.
Semalam, Perdana Menteri
Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia bercadang mengambil sejumlah
guru bahasa Inggeris dari India untuk mengajar pelajar Malaysia dalam
usaha meningkatkan kemahiran bahasa itu.
Najib yang berada di
India bagi menghadiri Sidang Kemuncak Peringatan ASEAN-India selama
dua hari bermula semalam, berkata cadangan itu sebagai tambahan kepada
program yang dilaksanakan dengan Amerika Syarikat (AS), Yayasan
Fullbright dan Suruhanjaya Amerika Syarikat Mengenai Pertukaran
Pendidikan (MACEE) sebelum ini.
Di bawah program dengan AS itu,
Pembantu Guru Bahasa Inggeris (ETA) dari negara itu ditempatkan di
beberapa sekolah terpilih seluruh negara khususnya di luar bandar.
Hashim
turut mencadangkan supaya guru-guru bahasa Inggeris yang telah bersara
diambil bagi mengajar bahasa itu berikutan mereka dari budaya dan latar
belakang sama serta mengetahui kaedah untuk mengajar pelajar Malaysia.
"Diharap
(cadangan itu) tidak akan dilaksanakan kerana ia sangat merumitkan.
Budak-budak akan menjadi bahan uji kaji dan ini tidak sihat kepada
pelajar yang ingin mendapatkan pelajaran bahasa Inggeris daripada orang
yang berlainan punca dan latar belakang," katanya.
Beliau
juga berkata adalah memadai dengan guru-guru bahasa Inggeris dari
Amerika Syarikat untuk mengajar bahasa itu di negara ini kerana jika
dicampuradukkan, bukan sahaja menjadi beban kepada pelajar tetapi juga
sistem pendidikan negara.
Bagaimanapun, katanya bayaran untuk
memanggil guru-guru yang telah bersara untuk mengajar bahasa Inggeris
juga perlu setimpal dengan pengalaman dan kepakaran mereka dalam bahasa
tersebut.
]Pengerusi Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan
Malaysia (PAGE) Datin Noor Azimah Abdul Rahim pula mencadangkan supaya
kerajaan mengambil guru bahasa Inggeris dari England jika kerajaan
mempunyai peruntukan untuk mengambil guru dalam bahasa itu dari luar.
"Guru
bahasa Inggeris Fullbright itu ok sebab Amerika Syarikat dan aksen
mereka boleh terima, tetapi aksen orang dari India pekat. Kita rasa
kalau betul nak membantu pelajar, jika bajet itu ada, kenapa kita tak
ambil guru bahasa Inggeris dari England.
"Sebab kita dulu belajar bahasa Inggeris daripada orang Britain sebab itu kita berterusan macam ini," katanya.
Beliau
juga berkata jika kerajaan mahu mendapatkan kepakaran daripada negara
berkenaan, adalah lebih baik guru dalam bidang sains dan matematik
diambil berikutan itu adalah kepakaran mereka.
Sementara itu,
Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad Tan Sri Alimuddin Mohd Dom
menyambut baik cadangan tersebut berikutan sejarah awal pendidikan
bahasa Inggeris di negara ini pada akhir abad ke-19 didominasi guru-guru
dari India yang dibawa penjajah untuk mengajar di sekolah mubaligh dan
sekolah bahasa Inggeris di negara ini.
"Daripada sejarah yang
dilihat, mereka banyak memberi perkhidmatan dalam bidang pendidikan
terutama ramai lepasan sekolah mubaligh menjadi pemimpin dan tokoh
ternama negara. Sejarah telah lama berakar umbi di negara kita.
"Jika
guru-guru dari India dibawa kembali, saya rasa tidak mendatangkan
masalah kerana boleh membawa kebaikan berdasarkan sejarah yang dilihat
dulu," katanya.
Beliau berkata guru yang akan dibawa masuk
juga adalah guru cemerlang dan bilangan guru di India adalah 10 kali
ganda daripada bilangan guru di negara ini iaitu seramai 400,000 orang
dan sudah tentu kementerian mempunyai banyak pilihan untuk memilih guru
terbaik untuk mengajar di negara ini.
"Di India juga, sistem
pendidikan mereka lebih menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa
pengantar dan sudah tentu dari segi kepakaran tidak timbul masalah.
"Jadi, atas sebab-sebab itu, saya rasa cadangan itu begitu baik untuk dilaksanakan pada masa depan," katanya.
Sementara
itu, Setiausaha Agung Pemuda Gerakan Dr Dominic Lau Hoe Chai dalam
kenyataannya berpendapat cadangan itu adalah langkah yang baik tetapi
menegaskan terdapat beberapa masalah yang perlu ditangani sebelum
pengambilan itu boleh dilakukan.
Beliau berkata antara
masalah itu seperti perbezaan budaya dan sebutan bahasa Inggeris yang
dituturkan oleh pendidik dari luar negara ini mungkin sukar difahami
oleh pelajar Malaysia.
"Berdasarkan pengalaman saya, membawa
pendidik asing mengajar bahasa Inggeris ia adalah usaha yang baik,
tetapi mereka mesti diberi taklimat tentang budaya tempatan dan tingkah
laku pelajar.
"Sebagai contoh, sebahagian pensyarah Barat
yang pernah mengajar di sini memberi komen pelajar Malaysia sangat
pasif di dalam kelas kerana tidak bercakap.
"Tetapi mereka
gagal menyedari bahawa pelajar Asia lazimnya kurang lantang berbanding
pelajar Barat disebabkan hakikat bahawa pandangan pengajar harus
dihormati dan tidak dicabar," katanya.
Justeru katanya, malu atau takut diejek oleh rakan-rakan mereka adalah antara sebab mengapa mereka berbuat demikian.
"Bagaimanapun,
langkah pengambilan tenaga pengajar asing tidak berpanjangan di masa
depan kerana kosnya yang tinggi. Ia hanya sebagai langkah sementara.
Lebih ramai guru bahasa Inggeris harus dilatih untuk mengelak kita
daripada terlalu bergantung kepada orang luar," katanya.
- Bernama
Sunday, December 23, 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment