Fin de regime, dalam bahasa Perancis, mungkin boleh diterjemahkan sebagai “penghujung regim”. Sebagaimana penggunaannya dalam fin de siècle, iaitu “di penghujung alaf”, ia bermaksud zaman kemerosotan atau zaman penamat yang sukar dijelaskan.
Sudah sebanyak 250,000 saman AES dikeluarkan
sejak bulan September dan ramai telah diheret ke mahkamah termasuk
seorang wanita berusia 80 umur. Pelbagai drama melibatkan orang ramai.
Tertanyalah saya, adakah Kerajaan Barisan Nasional telah sampai hujung
hayatnya sampai tidak terasa sentimen dan persepsi rakyat jelata?
Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) adalah manifestasi masalah
struktur yang mendalam dan berjangka panjang, malah keruntuhan sesebuah
sistem.
Saya melihat sekurang-kurangnya tiga persoalan timbul pada zaman
penghujung regim ini, iaitu terasing dari realiti hidup rakyat,
kekeliruan fungsi kerajaan dan aktiviti merentir (rent-seeking) atas nama dasar penswastaan.
Tanda-tanda keruntuhan sistem
Pada petang 21 November 2012, selepas bajet Kementerian Pengangkutan dan
AES hangat diperbahaskan, Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Rakyat meminta
diadakan “undi belah bahagi”, iaitu undi yang lebih sulit berbanding
“undi suara” yang terbuka serta lumrah dilakukan.
Ketika Dewan berhenti bersidang tatkala undi dihitung, masing-masing
mengambil gambar dengan kamera, termasuk Speaker. Untuk dua tahun
kebelakangan ini, hampir setiap kali sebelum persidangan Dewan Rakyat
ditangguh, masing-masing akan mengucapkan selamat tinggal, mengandaikan
pilihan raya umum akan diadakan tidak lama lagi.
Situasi semestinya berbeza selepas PRU13. Ada yang menang, ada yang
kalah. Barangkali tiada lagi persidangan selepas persidangan kali ini
(walaupun kerajaan masih boleh mengadakan persidangan Parlimen pada Mac
tahun depan.)
Ruang kekosongan semasa menunggu undi dihitung bagai upacara selamat
tinggal. Tetapi pengundian belah bahagi lantaran pertikaian AES telah
memahat istilah fin de regim dalam otak saya – sesebuah kerajaan
yang telah sekian lama memerintah, tetapi melakukan kesilapan demi
kesilapan pada penghujung zaman pemerintahannya, sehingga isu sekecil
AES boleh menonjolkan kebobrokan regim tersebut.
AES zalim terhadap rakyat
Dalam tempoh sebulan ini, ketika bersua muka dengan Ahli-Ahli Parlimen
Barisan Nasional di kafe, koridor mahupun bilik air, mereka akan
merungut bahawa hanya kerajaan yang “bodoh” dan “gila” akan melancarkan
AES.
Antaranya, Ahli Parlimen Sri Gading Mohamad Aziz paling keras membantah,
malah ponteng semasa pengundian. Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin
(Rembau) yang sebelum ini secara terbuka membantah AES, juga tidak
selesa dan senyap ketika mengundi.
Seandainya sejarah ditulis pada masa depan, barangkali AES adalah paku
terakhir yang dipahat pada keranda atau final nail in the coffin untuk fin de regime ini.
Dari dahulu hinggalah sekarang, penguasa yang tidak mempedulikan
keperitan rakyat, enggan mengambil tahu rintihan jelatanya, sehingga
terasing dari realiti hidup rakyat – akhirnya bakal menjurus kepada
keruntuhan sesebuah regim.
Ketika kerajaan mengagihkan BR1M bernilai RM500 kepada isi keluarga yang
pendapatan bulanannya di bawah RM3,000, semestinya kerajaan ini sedar
bahawa realiti hidup 60% isi keluarga yang serba kurang.
Bayangkan, sekeping saman berharga RM300 yang tiada ruang untuk
rundingan diskaun, adalah 10% daripada pendapatan bulanan untuk 60%
keluarga di Malaysia. Apakah ia tidak mencungkil kemarahan rakyat
jelata?
Kerajaan BN makin keliru
Kekeliruan fungsi kerajaan adalah bibit zaman penghujung regim. Jawapan
oleh seorang Menteri boleh dijadikan contoh kekeliruan, kekecohan dan
tiada penyelarasan dalam kerajaan BN.
Ketika Menteri Pengangkutan Kong Cho Ha menjawab soalan di Parlimen –
apabila isu Malaysia Airlines MAS) disentuh, maka dikatanya jawapan
berada dalam lingkungan Kementerian Kewangan; ketika ditanya mengenai
sistem pengangkutan awam, maka dikatakan pula ia adalah bidang kuasa
Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) di bawah Jabatan Perdana
Menteri; operasi pelabuhan juga di bawah Kementerian Kewangan.
Apa yang beliau cuba katakan ialah Kementerian Pengangkutan sekadar
berperanan sebagai pengawalselia atau regulator, kononnya. Begitu juga
dengan lapangan kapal terbang yang dikatakannya dikendalikan oleh
syarikat di bawah Kementerian Kewangan.
Tanggungjawab kerajaan diserah kepada kroni swasta
Keselamatan pengangkutan awam adalah tanggungjawab Kementerian
Pengangkutan, tetapi tugas pelaksanaan undang-undang ini diserah kepada
institusi swasta untuk mengaut keuntungan.
Lebih-lebih lagi, AES bukan sistem baru yang menggantikan saman ekor
oleh polis. Maka polis terus menyaman, kamera perangkap had laju polis
juga terus menyaman. Dengan kata lain, polis terus dengan saman mereka,
Kementerian Pengangkutan pula telah beri “sub-kontrak” saman mereka.
Semua gembira saman-menyaman.
Demikianlah pencukaian oleh kerajaan BN dengan kaedah yang berbeza, dan rakyat didahulukan untuk merasai penderitaannya.
Malah, Kong Cho Ha cuba menggunakan Perlembagaan untuk memujuk agar kita
menerima AES, kononnya AES dilancarkan kerana Perlembagaan menuntut
kerajaan untuk menjamin keselamatan nyawa rakyat.
Tetapi, dua pertiga daripada lebih 6,000 mangsa yang diragut nyawanya
lantaran kemalangan jalan raya, adalah penunggang motosikal. Apakah yang
dilakukan Kementerian Pengangkutan untuk penunggang motosikal?
Adakah Kementerian Pengangkutan memastikan lorong motorsikal yang lebih
selamat di sepanjang lebuh raya? Tidak, Kong Cho Ha akan memberi
alasan, ini tanggungjawab Kementerian Kerja Raya.
Adakah Kementerian Pengangkutan menjamin kelancaran dan keberkesanan
sistem pengangkutan awam? Kerana hanya dengan ini, golongan miskin
dalam masyarakat tidak perlu bergantung kepada motosikal, sebaliknya
boleh menggunakan kemudahan pengangkutan awam.
Jawapan Menteri semestinya berbunyi, pengangkutan awam di bawah bidang
kuasa Jabatan Perdana Menteri. Negara manakah yang pengangkutan awamnya
tidak di bawah bidang kuasa Kementerian Pengangkutan? Hanya Malaysia
boleh.
Penyelewengan dasar
Akhirnya, hal sekecil AES juga menonjolkan penyelewengan dalam dasar
penswastaan yang dilaksanakan Mahathir Mohamad sejak memegang tampuk
kuasa pada awal tahun 1980-an.
Menteri Dalam Negeri berkata, polis telah membeli 124 buah kamera
perangkap had laju sejak tahun 1995, dengan jumlah perbelanjaan RM23.5
juta. Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendakwa harganya 10 kali ganda
lebih mahal berbanding kamera yang hampir sama di bandar Amerika
Syarikat; Timbalan Menteri pula membela bahawa perbelanjaan ini termasuk
“kos perkhidmatan” seperti latihan.
Kamera perangkap had laju polis pula lebih murah harganya berbanding
AES. Sejauh manakah pelaburan kamera AES? Tiada orang yang
mengetahuinya memandangkan kerajaan enggan mengumumkan kontrak.
Kong Cho Ha menyenaraikan dengan panjang lebar perkara yang
dipertanggungjawabkan kepada syarikat kontraktor, untuk menjelaskan
mengapa harganya melangit tingginya. Persoalannya, bukankah kaedah
Bina-Kendali-Serah (BOT) dalam dasar penswastaan sepanjang 30 tahun ini
menjelaskan kepada kita, harganya ditentukan syarikat swasta, yang
membayar adalah rakyat?
Istilah “fin de regime” kekal berlegar-legar dalam otak saya.– Roketkini
Monday, December 10, 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment