Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, April 7, 2010

Agen Perisik Israel Terlibat Dalam Projek IT Polis

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat kejutan sekali lagi apabila mendedahkan penglibatan dua bekas anggota perisikan tentera Israel dalam Projek Sistem Maklumat Polis DiRaja Malaysia.

Projek yang dikenali dengan nama kod APCO P25 diluluskan oleh Kementerian Dalam Negeri dengan menelan belanja RM999 juta di bawah kelolaan APCO International.

"Kebimbangan saya adalah kerana ia ada kaitan dengan syarikat sama yang diberikan kontrak bernilai RM900 juta untuk mengusahakan 1,100 ekar Taman Teknologi Sungkai oleh Kementerian Pertahanan dan perkara ini telah didedahkan pada Julai 2008 dan disahkan melalui kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

"Ada dua orang yang bertugas di bilik server Bukit Aman di tingkat 2 dan 3. Tugas mereka meneliti bagi pihak APCO dan perkara ini telah disebut oleh Ketua Polis Negara. Pada bulan Julai 2008, Exco Yayasan Pencegahan Jenayah Tan Sri Robert Phang menyerahkan sebahagian dokumen berkenaan projek tersebut kepada Badan Pencegahan Rasuah dan pada bulan Oktober berikut, Ahli Parlimen Ipoh Timur membangkitkan isu ini di Parlimen dengan beberapa maklumat tetapi pencdedahan beliau terus diketepi dan dinafikan oleh Menteri Dalam Negeri.

"Pada November dan Disember 2008 pula, laporan polis telah dibuat oleh pegawai polis dan perkara ini telah disiasat oleh ASP Saerah tetapi dan pegawai tersebut dipindahkan ke Taiping dan tiada kemajuan tentang siasatan itu.

"Pada 23 November 2008, Menteri Dalam Negeri ketika itu mendapat taklimat khas pada jam 4.00 petang di Bilik VIP KLIA kerana Jabatan Logistik, Ketua Polis Negara dan Cawangan Khas membangkitkan isu tentang kehadiran Perisikan Israel di Bahagian Teknologi Maklumat PDRM.

"Pada 1 Disember 2008, Pengarah Jabatan Logistik Datuk Mahsuri Zainal menulis kepada BPR mengenai projek APCO 425 yang dikenali sebagai "Police Reporting System" Fasa Ketiga Pembekalan dan Penyelenggaraan 123 kepada syarikat Masterplan Consulting Sdn Bhd (MPC). Dalam surat tersebut bertarikh Mei 2008 Pengarah Logistik menerima laporan daripada Pengarah Cawangan Khas berkenaan penglibatan dua bekas Perisikan Tentera Israel di dalam projek PRS-PDRM oleh MPC.

"Dalam surat bertarikh Ogos 2008, Cawangan Khas mengesahkan penglibatan Israel melalui syarikat Asiasoft Malaysia sebagai subkontraktor dan mempunyai dua pemegang saham iaitu B System Sdn Bhd dan Asiasoft PLC. Asiasoft PLC didaftar di Singapura dan dikuasai oleh Asiasoft Global PLC yang berpengkalan di Israel," dedah Anwar lagi semasa membahaskan bajet tambahan Kementerian Dalam Negeri di Dewan Rakyat hari ini. -SK


Sumber : Kelab GB

0 comments: