Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, April 5, 2010

Formula One : 1-2 Untuk Red Bull Di Grand Prix Malaysia 2010


Dua orang pelumba dari pasukan Red Bull berjaya memenangi perlumbaan Formula One Grand Prix Malaysia petang ini dengan kedudukan 1-2 dan diikuti dengan pasukan Mercedes GP di tempat ketiga.

Sebastian Vettel yang merampas tempat pertama dari rakan sepasukan, Mark Webber berjaya mengekalkan pemanduan dari mula hingga ke garisan penamat.

Nico Rosberg dari pasukan Mercedes GP pula di tempat ketiga mengatasi Robert Kubica dari pasukan Renault di tempat keempat dan Adrian Sutil dari Force India-Mercedes di tempat kelima.

Tujuh pelumba terkeluar, termasuklah juara Michael Schumacher yang menghadapi masalah teknikal di keretanya pada pusingan yang kesepuluh dan pemandu kereta Lotus 1Malaysia, Kovalainen yang terpaksa menamatkan perlumbaan lebih awal akibat kerosakan setelah bergesel apabila memotong Di Grassi pada pusingan ke 12.

Yang lain yang terkeluar ialah De La Rosa, Glock, Liuzzi dan Petrov.

Seorang lagi pemandu Lotus 1Malaysia, Jarno Trulli berjaya menamatkan perlumbaan sekalipun ditempat yang terakhir (tempat ke 17).

Dengan perlumbaan hari ini, keseluruhannya Felipe Massa, pemandu Ferrari masih mengatasi pemandu-pemandu lain dengan 39 mata, manakala Alonso (Ferrari) dan Vettel (Red Bull) mendapat 37 mata, Jenson Button dan Nico Rosberg masing-masing 35 mata.

Di kategori pasukan, Ferrari didepan dengan 76 mata diikuti McLaren Mercedes 66 mata, RBR Renault tempat ketiga dengan 61 mata, Mercedes GP 44 mata dan Reanult 40 mata.




0 comments: