Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, January 26, 2013

Samsung Lancar Processor 8-Core Pertama di Dunia Untuk Smartphone

 
Samsung baru sahaja mengumumkan produk terbaharu mereka di pameran elektronik CES 2012 di Las Vegas, yang merupakan pengumuman yang paling mendapat perhatian di pameran itu. Ia adalah cip  pemproses 8 teras pertama di dunia, dikenali dengan nama; Exynos 5 OCTA chipset.

Ia membawa 8 teras pemproses, yang mengagihkan beban kerja antara satu sama lain. Empat Cortex-A15 teras memastikan prestasi yang luar biasa manakala empat yang lain adalah teras berkuasa rendah Cortex-A7s yang disimpan untuk tugas-tugas yang kurang mencabar dan menjimatkan kuasa bateri.

Chipset tersebut adalah berdasarkan teknologi big.LITTLE ARM, yang memastikan bahawa anda akan sentiasa mendapat prestasi yang cukup tanpa perlu risau dengan jangka hayat bateri yang dahsyat.

Samsung menjanjikan penggunaan kuasa 70% lebih rendah berbanding dengan Dual Exynos 5, yang menjanakan Google Nexus 10 tablet dan Chromebook terbaru oleh Samsung.

The Exynos 5 OCTA boleh memiliki sehingga dua kali ganda kehebatan menjadikan 3D Quad Exynos 4, yang diguna pada model telefon popular Galaxy Note II dan Galaxy S III.

Cip terbaharu Exynos baru 5 OCTA dijangka akan digunakan pada rangkaian telefon pintar siri Galaxy S dan Note terbaharu iaitu Galaxy SIV dan Note 3 yang dijangka dilancarkan pada pertengahan tahun ini.

0 comments: