Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, July 2, 2012

Banglo Rahim Tamby Chik dimasuki perompak

KUALA LUMPUR: Sepucuk pistol Baretta milik Pengerusi Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda), Tan Sri Rahim Thamby Chik hilang dilarikan sekumpulan penyamun yang memecah masuk rumahnya di Taman Bukit Pantai, di sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 malam itu, suspek turut melarikan beberapa barang berharga seperti komputer riba, i-Pad dan barang kemas namun jumlah kerugian belum dapat dianggarkan berikutan ketika kejadian mangsa tiada di rumah kerana bercuti.

Difahamkan, kejadian itu hanya disedari seorang anak lelaki dan anak saudara mangsa yang pulang ke banglo dua tingkat itu dan mendapati lampu bilik utama terpasang.

Anak lelaki Rahim yang enggan dikenali berkata, menyedari rumah dimasuki penyamun dan bimbang dicederakan, dia dan sepupunya keluar semula dari rumah berkenaan sebelum membuat laporan polis.

“Ketika kami pulang ke rumah, kelihatan lampu di bilik utama terpasang sedangkan tiada sesiapa di rumah ketika itu.

“Sejurus masuk ke dalam rumah, kami mendapati keadaan berselerak. Jadi saya terus melaporkan kejadian itu pada polis,” katanya yang ditemui pemberita di lokasi kejadian.

Malah, pada hari kejadian, pengawal keselamatan yang ditugaskan menjaga keselamatan kediaman bekas Ketua Menteri Melaka itu juga tiada kerana bercuti sejak tiga hari lalu.

Menurutnya, kejadian itu adalah yang kedua dipecah masuk dalam tempoh enam tahun dan kali pertama pada 2006.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, polis yang menerima laporan kejadian kemudian bergegas ke tempat kejadian dan hasil pemeriksaan mendapati suspek dipercayai memotong kawat besi pada tembok belakang rumah sebelum memotong jeriji tingkap dapur untuk masuk ke dalam rumah.

“Hasil siasatan lanjut, beberapa barang berharga dilarikan antaranya komputer riba, i-Pad dan barang kemas milik isteri mangsa,” katanya ketika dihubungi pemberita, semalam - myMetro

0 comments: