Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, July 1, 2012

Himpunan Lynas Melanggar Syarak - Mufti Pahang

KUANTAN, 1 Julai - Ramai pemimpin Pakatan Rakyat keliru dengan kenyataan Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman yang mengingatkan masyarakat Islam di negeri ini supaya tidak menyertai perhimpunan yang boleh mengganggu ketenteraman awam.

"Bukankah menjaga nyawa dan keselamatan diri adalah tuntutan Islam (syariat), maka kenapa Mufti Pahang boleh berkata begitu. Sebab itu rakyat menentang kerana ia (Lynas) boleh membahayakan nyawa dan keselamatan masyarakat Islam. Bukankah dalam Islam itu perjuangan memelihara nyawa itu perjuangan yang paling agung dan tinggi di sisi Allah. Maka menentang projek berbahaya yang boleh membahayakan nyawa itu adalah menurut syariat Islam", kata Razali Alias (foto).

Beliau yang juga Ketua Penerangan PKR Pahang, terkejut apabila seorang tokoh agama yang bergelar Mufti boleh keluarkan kenyataan sedemikian rupa.

"Mufti Pahang dilihat telah keluarkan kenyataan yang jelas berbaur politik dan sengaja mahu menjaga periuk nasi beliau sebenarnya. Jika dakwaan menjaga keselamatan dan nyawa itu boleh melanggar hukum syarak, makanya apa pula hukum apabila Mufti menutup mata dan membenarkan kerajaan menganjurkan acara hiburan maksiat di negeri ini", tegas Razali.

Kenyataan Mufti Pahang yang dilaporkan oleh Sinar Harian semalam

[Laporan Sinar Harian Pahang dipetik, Mufti tersebut kelmarin meminta golongan itu memahami keadaan sebenar yang berlaku dan tidak mudah terpengaruh dengan ajakan kumpulan tertentu. 

“Perhimpunan yang menyebabkan gangguan kepada awam boleh menyebabkan perpecahan kepada kita sedangkan ramai yang mahu keadaan aman dan damai,” katanya ketika ditemui selepas Program Halaqah Ilmu anjuran Jabatan Mufti Negeri Pahang, di sini. Beliau berkata, mereka boleh berhimpun tetapi memastikan masih di bawah hukum syarak dan dibolehkan dalam Islam. 

Abdul Rahman sebelum ini pernah mengingatkan umum bahawa perhimpunan dilarang dalam Islam jika boleh memecahbelahkan umat. Kenyataan beliau itu berikutan ada dakwaan kumpulan NGO anti Lynas Perhimpunan Hijau yang mahu mengadakan perhimpunan di depan Pelabuhan Kuantan di Gebeng untuk halang kemasukan bahan mentah itu].

- Pahangdaily

0 comments: