Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, July 24, 2012

PAS Sokong Turunkan harga kereta: Jangan terkejut Umno kata bankrapkan negara


TEMERLOH: PAS menegaskan akan memberikan sokongan terhadap cadangan untuk menghapuskan duit eksais ke atas setiap kereta sebagai langkah mengurang beban hutang isi rumah rakyat Malaysia sekiranya Pakatan Rakyat menang PRU13 nanti.

Cadangan mengurangkan harga kereta itu dibangkitkan oleh Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli pagi tadi. Rafizi berkata perkara tersebut akan menjadi satu janji utama di dalam manifesto Pakatan Rakyat.

Cadangan itu bersifat serampang dua mata, di mana rakyat dapat mengurangkan pengambilan hutang untuk membayar cukai yang dikenakan ketika membeli kereta, di samping meningkatkan pendapatan boleh guna seisi rumah, terutamanya bagi rata-rata rakyat Malaysia yang berpendapatan RM3,000 ke bawah.

Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata duit eksais kereta sememangnya membebankan rakyat selama ini.

“Selama ini rakyat terpaksa membayar harga kereta bukan pada harga sebenar. Bahkan, perjanjian AFTA yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat dengan penurunan harga kereta, turut tidak memberi apa-apa makna kerana dasar duti tersebut,” kata beliau.

Duti eksais diperkenalkan pada tahun 2006 untuk mengimbangi cukai import yang dikurangkan kerana Asian Free Trade Agreement (AFTA) mengenakan sekurang-kurangnya 60 peratus daripada harga kereta.

Tuan Ibrahim juga berkata pengumuman itu sangat dinantikan oleh rakyat, namun memberikan amaran awal kepada rakyat supaya tidak terkejut dengan reaksi para pemimpin Umno.

“Jangan terkejut kalau pemimpin Umno sekali lagi akan mengatakan negara akan bankrap bila duti eksais dihapuskan,” kata Pesuruhjaya PAS Pahang itu.

Rafizi berkata Pakatan akan melihat kemungkinan menghapuskan duti eksais secara berperingkat untuk mengurangkan harga kereta.

0 comments: