Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, August 13, 2010

Kelantan Cipta Sejarah Lancar Matawang Syariah

Antara Delegasi-Delegasi jemputan dari luar negara yang turut sama hadir mengikuti pelancaran matawang Syariah Dirham dan Dinar Kelantan.



Cenderahati Dirham untuk Tok Guru... guano banyok tuh..? kekeke... nok sikit...

Tok Guru ambo memang kiut sokmo..!

Dinar Emas & Dirham Perak yang dipamerkan kepada bakal pembeli...

Semua gembira meraikan hari bersejarah ini...


Simbolik: CEO PMBK IR Haji Mustafa bin Salleh menjadi kakitangan Kerajaan Kelantan yang pertama menerima sebahagian gajinya dalam bentuk Dinar & Dirham Kelantan.

Tuan Guru Dato' Bentara Setia menyampaikan sijil pengesahan pengguna Dinar & Dirham Kelantan kepada peniaga yang bersetuju menggunapakai sistem Dinar & Dirham di permis perniagaan mereka.

Gimik: Tuan Guru memasukkan Dirham Perak kedalam mesin simpanan Tabung haji yang direkacipta oleh pelajar UIA.

Dato' Paduka Husam Musa, individu yang mengilhamkan penggunaan Dirham Perak & Dinar Emas sebagai penyelesaian kepada sistem riba yang amat-amat merugikan umat Islam.

Peniaga berbangsa China yang bukan beragama Islam pun bersetuju menggunapakai sistem Dinar & Dirham dalam urusan perniagaan mereka...

Tahniah kepada Kerajaan Negeri Kelantan..!

Sempat jugak aku sambar 10 Dirham Perak... 1 Dirham rege dia RM13 hengget (harga pasaran hari ni), aku dah pakai 4 Dirham buat bayar hutang Na'ime RM50 hengget, balance RM2 terpaksa terima duit kertas ciptaan Mat Saleh...

Akan datang, Kelantan juga akan keluarkan Fulus Gangsa pulak...

Semoga Kelantan semakin makmur dibawah pemerintahan Ulama Islam...

Amin...


KOTA BHARU : Selepas 4 tahun Dinar Emas Kelantan dilancarkan, Kelantan di bawah kepemimpinan ulama hari ini sekali lagi mencipta sejarah apabila berjaya melancarkan pula matawang syariah, Dinar dan Dirham Kelantan.

Majlis pelancaran bersejarah itu telah disempurnakan oleh Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Bentara Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kelantan Trade Centre (KTC).

Majlis pelancaran sempena bulan Ramadhan tersebut dianjurkan bersama Perbadanan Menteri Besar Kelantan dan Kelantan Golden Trade Sdn. Bhd.

Dalam majlis pelancaran berkenaan juga, Menteri Besar melakukan gimik pelancaran dengan menyimpan Dinar dan Dirham ke dalam sebuah mesin untuk simpanan Tabung Haji.

Matawang Dinar dan Dirham Kelantan boleh digunakan untuk pembayaran gaji, zakat, mas kahwin dan perniagaan.

Pada tahun 2006, Kerajaan Negeri telah melancarkan Dinar Kelantan dalam tiga bentuk iaitu satu dinar penuh berukuran 23 mm dengan berat 4.25 gm bernilai RM332.25.

Selain itu separuh dinar bersaiz 20 mm (1.06 gm) bernilai RM176.76 dan suku dinar bersaiz 21 mm (0.5 gm) bernilai RM99.38.

Kini nilaian dinar tersebut sudah meningkat berbanding ketika dilancarkan. Dinar tersebut mendapat sambutan menggalakkan untuk simpanan nilai dan mas kahwin.

Pada majlis pelancaran itu, sejumlah RM1,000,000 Dinar & Dirham telah dibeli orang ramai.

0 comments: