Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, August 13, 2010

Lebih Ramai Peneroka Akan Saman Felda

Oleh Kelab GB

Lebih ramai peneroka tanah rancangan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) akan mengemukakan saman terhadap agensi kerajaan itu kerana tidak puas hati dengan isu pemerahan hasil kelapa sawit.

Presiden Persatuan Anak-anak Peneroka Seluruh Malaysia (Anak), Mazlan Aliman berkata, dalam tempoh terdekat, beberapa gugusan Felda di Pahang akan berbuat demikian dan dijangka selepas hari raya puasa ini.

"Ketika ini kami sedang mengumpul maklumat dan memandangkan Felda di Pahang, besar…… kita pecahkan kepada empat gugusan – Bera, Jengka, Keratong dan Lepar.

"Ia membabitkan ribuan peneroka dan kerana itu kami memecahkan pasukan guaman Anak kepada beberapa kumpulan," katanya.

Isnin lalu, 766 peneroka Felda memfailkan saman berjumlah RM200 juta di Mahkamah Tinggi Seremban terhadap agensi kerajaan itu atas dakwaan terlibat dalam penipuan dan pecah amanah dalam jual beli hasil kelapa sawit.

Tuntutan itu difailkan oleh peguam Sivarasa Rasiah bagi pihak peneroka dari Felda Serting dan Gugusan Raja Alias, berdekatan Jempol, Negeri Sembilan.

Mereka menamakan Felda dan Felda Palm Industries Sdn Bhd masing-masing sebagai defendan pertama dan kedua.

Dalam tuntutannya itu, mereka mendakwa "wujud penipuan dan/atau konspirasi untuk melakukan penipuan dalam urusan jual beli dan hasil buah sawit" selama 15 tahun.

Kadar perahan gred kelapa sawit

Menurut Sivarasa, dalam pembayaran kadar perahan gred kelapa sawit Felda didakwa menggunapakai 18.9 peratus sedangkan nilai sebenar didakwa antara 24 hingga 25 peratus – seperti kajian Lembaga Kelapa Sawit Malaysia (MPOB).

Mazlan berkata, selepas Pahang, peneroka di Terengganu pula akan menyaman Felda dalam isu pemerahan hasil.

Katanya, isu ini bukan setakat beberapa negeri tetapi membabitkan semua negeri di seluruh negara.

"Peneroka menyokong tindakan Anak kerana mereka tidak puas hati tindakan Felda yang tidak memberi rekod kepada mereka terhadap jumlah pengeluaran hasil sawit yang dikeluarkan dalam tempoh tertentu.

"Felda memang memberi wang pendahuluan kutipan hasil kepada peneroka antara RM1,000 hingga RM1,500 sebulan tetapi jumlah sebenar pengeluaran hasil tidak dilaporkan kepada peneroka.

"Cuma yang Felda beri ialah jumlah hutang (peneroka kepada Felda)……ada RM30,000, RM40,000 dan RM50,000," katanya lagi. -FMT

0 comments: