Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, April 25, 2013

Ibupaba yang ada anak di IPT, dengar ini


Pelajaran ialah satu dari keperluan asas yang mesti dipenuhi oleh kerajaan tak kira kerajaan itu kaya atau miskin. Tidak masuk akal langsung untuk melanjutkan pelajaran anak anak kita dipaksa meminjam dan terpaksa membayar balik apabila tamat pengajian.

Mana tanggungjawab kerajaan untuk memenuhi keperluan asas ini? Sehingga ada anak anak yang terpaksa ke mahkamah kerana gagal membayar pinjaman dan lebih parah apabila kerajaan mecacatkan subsidi di IPTA untuk setiap kursus yag diikut seolah olah kerajaan prihatin dengan keperluan asas ini.

Satu pembohongan yang licik kerana sebenarnya subsidi yang dikatakan itu adalah hasil dari rakyat juga. Kerajaan yang baik mesti menanggung rakyatnya seperti rakyat menanggung kerajaan. Tiada alasan untuk kerajaan untuk mengubah prinsip ini seperti seorang ayah yang mesti bertanggungjawab menanggung anak anaknya.

Dari itu, untuk ibubapa yang ada anak anak mereka di IPT dan yang akan ada anak anak di IPT tidak lama lagi, sila ambil perhatian dengan tekanan yang dialami oleh anak anak mereka. Jangan mengharap anak anak yang sudah berjaya membina kerjaya masing masing untuk menanggung mereka sedangkan tekanan yang dihadapi semasa di IPT tidak cuba diatasi.

Ibubapa ada peluang untuk menolong anak anak mereka dengan berusaha mengubah keadaan. Ibubapa adalah pengundi yang ada hak memilih kerajaan yang bersedia mendengar rintihan anak anak mereka dan membuang kerajaan yang tidak mampu berbuat demikian.

Tak usah terpengaruh dengan dakwaan yang mengatakan pinjaman adalah mesti untuk melanjutkan pelajaran. Tidak perlu bimbang kerajaan akan bangkrap kalau menyediakan keperluan kewangan untuk belajar. Lagipun sejarah telah membongkar bagaimana ada pilih kasih kepada kewajiban membayar balik pinjaman ini.

Ada anak anak orang besar dan berpengaruh dalam politik kerajaan dihilangkan rekod pinjamannya dan tidak perlu membayar balik sementara anak anak orang biasa yang gagal membayar balik pinjaman diberikan surat saman malah ada yang perlu menjawab di mahkamah tinggi.

Ibubapa boleh memainkan peranan demi untuk anak anak mereka dengan kuasa undi yang ada. Ini kalilah untuk memastikan pinjaman PTPTN dihapuskan dan diganti dengan biasiswa agar segala tekanan kewangan untuk belajar akan terhapus.

Percayalah ada kerajaan yang mampu melakukan dan kerajaan itu ialah PR.

Ubah sekarang sebelum menjadi lebih parah. Ibubapa mampu mengubahnya!"

0 comments: