Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, April 21, 2013

Debat Manifesto PRU13 Najib VS Anwar, Akhirnya Jadi Ceramah Manifesto Pakatan Rakyat. Najib Tak Datang

debat manifesto
Debat PRU13 : Pelancaran Manifesto Barisan Nasional (KLIK SINI) dan pembentangan Manifesto Pakatan Rakyat (PR) (DI SINI) sudah pun dikemukakan kepada rakyat Malaysia umumnya dan secara amnya kepada penyokong-penyokong setianya.

Sudah semestinya kebanyakan penyokong tegar dan setia dari parti masing-masing baik daripada Barisan Nasional mahupun daripada Pakatan Rakyat akan terus bersetuju dan menerima kesemua tawaran daripada pimpinan parti mereka tanpa sebarang perbincangan dan diskusi yang sihat. Tetapi…..

Bagaimana pula dengan nasib ramai pengundi “atas pagar” yang masih tercari-cari dasar negara dan tawaran yang dirasakan terbaik untuk mereka menjelang Pilihanraya Umum ke 13 untuk dibuat penerlitian yang seimbang….

Sebenarnya, generasi yang atas pagar akan melihat pemimpin yang lebih berani untuk diundi. Debat PRU13 seharusnya di buat LIVE di TV kerana ia mencerminkan budaya demokrasi sebenar.

Setelah sehingga pukul 10:30 malam, Datuk Seri Najib Razak masih lagi tidak kelihatan.

 Akhirnya debat PRU13 antara Najib Razak VS Anwar Ibrahim bertukar menjadi ceramah Pakatan Rakyat pada malam tadi, apabila wakil Barisan Nasional pun tidak keihatan pada majlis tersebut.

Sepatutnya, andaikata Datuk Seri Najib Razak tidak dapat hadir, mungkin boleh dihantar wakil untuk mempertahankan polisi dan manifesto masing-masing.

Ini kerana perlu diingat, bahawa, tiap-tiap majlis yang ada nama besar sebegini, ia menjadi perhatian ramai walaupun di dalam Youtube yang disiarkan secara langsung. Di situ sahaja, peratusan pengundi atas pagar dan generasi Y yang “sentiasa haus” dengan maklumat yang lebih telus dan terbuka yang mana mereka tidak perolehi melalui media arus perdana hari ini sedang mencari-cari hala tuju utk mengundi teramat tinggi.

Generasi Y contohnya, sebenarnya tidak perlukan hiburan yang berlebihan untuk mereka menjelang Pilihanraya Umum ke 13 contohnya nyanyi-nyanyi, adakan konsert hiburan, tidak perlu sebenarnya tetapi apa yang generasi Y perlukan sebenarnya adalah suasana dan wacana yang lebih bermentaliti tinggi untuk mereka berfikir mengenai halatuju dan dasar negara untuk 5 tahun seterusnya.

Gen-Y majoritinya adalah celik ilmu & sedar bahawa hiburan hanyalah sandaran sementara

Generasi Y tidak menganggap hiburan ini sebagai “candu” sehingga perlu sentiasa dihidangkan untuk mereka


Kita renungkan semula sejarah lampau di zaman nabi-nabi kita dahulu termasuklah Nabi Muhammad pun debat dengan kaum kafir Quraisy. Debat sudah digunapakai dikalangan pemimpin Islam dahulu lagi untuk  berdepan dengan orang ramai untuk pertahankan kebenaran, dasar, pendirian dan polisi yang ingin mereka laksanakan untuk masyarakat zaman dahulu.

Hakikatnya pertahankan kebenaran di hadapan penyokong sendiri, itu orang panggil ‘ceramah’

Sangat-sangat berbeza dengan debat. Debat adalah salah satu platform dakwah.

Cendikiawan Islam pun menggunapakai debat sebagai tempat untuk mencambahkan ilmu antara satu sama lain. medan untuk bertukar-tukar pendapat.      Ini kerana yang paling penting aia akan berbalik kepada membawa kebaikan kepada rakyat, negara itu sendiri

Lagi 7 tahun kita bercita-cita besar mengejar negara maju tahun 2020. Apa salahnya mentaliti kita semua pun dinaiktraf sama?
debat manifesto
Andaikata, tidak mahu diadakan debat antara Najib VS Anwar dan menjadikannya ia sebagai satu realiti, buatlah alternatif lain. Apa salahnya di pihak Barisan Nasional dan juga dipihak Pakatan Rakyat disiapkan satu pasukan khas dan dibarisi pasukan pemikir dan pendebat (sekurang-kurangnya 2 atau 3 orang) yang membawa aspirasi dan mempertahankan polisi masing-masing di hadapan rakyat Malaysia di atas satu pentas yang sama.

“Bukannya cara baling batu sembunyi tangan”


Negara kita Malaysia mengamalkan sistem demokrasi. Debat merupakan salah satu cara untuk rakyat memikir, mengkaji, dan merenungi akan pemimpin dan parti mana perlu disokong untuk PRU-13 yang bakal menjelang. Perdebatan merupakan salah satu cabang sistem demokrasi diamalkan.

    “THIS IS FREE COUNTRY”

Debat PRU13 bukannya tempat berkelahi sesama sendiri, bukan platform utnuk melacurkan perkara-perkara peribadi wakil pendebat…tetapi lebih kepada profesional. Debat secara berhemah, memperjuangkan manifesto masing-masing yang digembar gemburkan selama ini. Tidak salah melakukan satu transformasi pemikiran rakyat baru…yang kadang-kadang keliru dengan kepimpinan masing-masing. Bercelaru dengan pelbagai isu yang kadang-kadang memualkan seperti…………Anda boleh fikir sendiri.

Every politicians must have the confident
 Walk your talk, make your manifesto believable in the eye of public


Walaubagaimanapun, kepada pihak penganjur kalau boleh pastikan speaker benar-benar hadir barulah diadakan Debat PRU13 seperti ini. Kalau tidak ia akan menjadi ceramah politik semata-mata yang biasa didengar di mana-mana sebelum ini.

“Tujuan debat bukan untuk cari kemenangan tetapi untuk cari kebenaran”

-Beritasemasa

0 comments: