Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, April 2, 2013

DUN Pahang Bubar Automatik Pada 7 April 2013.

"Pahang negeri kedua DUN bubar secara automatik pada 7 April 2013 selepas DUN Negeri Sembilan. Sejarah tercipta kali kedua era Najib Razak menjadi perdana menteri. Dewan rakyat (parlimen) masih tidak bubar lagi.

Plihanraya umum ke-12 (8/3/2008) Dewan undangan Negeri Pahang (DUN) mempunyai 42 kerusi. PAS menang 2 kerusi, DAP 2 kerusi dan 1 kerusi Bebas. Barisan Nasional menang 37 kerusi.

Pahang mempunyai 14 kerusi parlimen, Barisan Nasonal 12 kerusi parlimen dan 2 PKR. PRU ke-12 DAP tidak beroleh kemenangan kerusi parlimen.

Tahun 2013 dan tahun pilihanraya umum ke-13 bakal melakar sejarah baru kepada rakyat Pahang. Mengikut pandangan pesuruhajaya PAS Pahang peluang Pakatan rakyat (DAP, PKR dan PAS) menambah kerusi DUn dan Parlimen cukup baik.

Rakyat Pahang akan mencipta sejarah PRU13 malah pakatan rakyat dijangka memperolehi kerusi 10 DUN dan 4 kerusi parlimen. Perkiraan ini berdasarkan kawsan yang paling selamat untuk pakatan rakyat dengan kerja sama  yang cukup erat DAP. PKR dan PAS serta gerakkerja yang cukup mantap.

Walauapa  pun itu perkiraan diatas kerta berdasakan pecahan kaum dan isu setempat serta aura politik semasa. Mungkin kerusi pakatan rakyat (DUN, Parlimen ) berubah bilangannya sebaik selepas parlimen bubar dan selepas hari mungundi.

Disaat-saat ini rakyat Pahang bangkit mahu perubahan. Isu loji Lynas, isu balak, isu Air dan isu rasuah menjadi topik hangat dikalangan rakyat Pahang. Malah isu Najib Razak menjadi isu utama PRU13. Rakyat sedar dan rakyat cukup benci pada BN/UMNO.

Secara umumnya Pahang akam mencatatkan sejarah baru PRU13 dengan sekurang kurangnya Pakatan Rakyat Pahang memperolehi 8 hingga 10 kerusi DUn dan 4 atau 5 kerusi Parlimen .

0 comments: