Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, May 22, 2012

FGVH: Kerajaan jangan campur urusan S'jaya Sekuriti


KUALA LUMPUR, 21 Mei: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak)  memberi amaran kepada kerajaan agar tidak campur tangan dalam urusan Suruhanjaya Sekuriti mengendalikan isu Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH).

Presidennya, Mazlan Aliman berkata, Anak tidak teragak-agak untuk mengheret Suruhanjaya Sekuriti ke mahkamah sekiranya badan itu didapati "dipaksa mengikut telunjuk perdana menteri".

Anak sebelum ini membuat aduan kepada Suruhanjaya Sekuriti berhubung borang tawaran pinjaman bank yang diedarkan kepada peneroka sedangkan badan itu belum meluluskan “Prospektus Penyenaraian FGVH'.

"Biarlah Suruhanjaya Sekuriti membuat pertimbangan secara profesional, berdasarkan bukti dan hujah yang dikemukakan.

"Kami beri amaran, kerajaan khususnya perdana menteri jangan campur tangan dalam dalam urusan suruhanjaya sekuriti.

"Kami tak teragak-agak mengheret Suruhanjaya Sekuriti ke mahkamah jika 'dipaksa ikut telunjuk perdana menteri," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini, hari ini.

Beliau mendakwa pihaknya mendapat maklumat wujudnya 'tangan ghaib' yang cuba mempengaruhi keputusan Suruhanjaya Sekuriti berhubung borang pinjaman pembelian saham FGVh oleh tujuh bank yang terlibat.

Anak dalam pada itu akan menyerahkan memorandum kepada Bank Negara Rabu ini bagi mendesak Bank Negara menarik balik borang tawaran saham yang diedarkan kepada peneroka.

"Kita mohon perhatian serius supaya borang-borang yang dikeluarkan oleh tujuh bank tersebut dapat ditarik balik serta merta," katanya.

Katanya, borang tersebut seolah-olah ingin menipu peneroka apabila dikeluarkan dalam Bahasa Inggeris dan tidak difahami peneroka.

0 comments: